KNM Maud får seilingsforbud etter avvik
Forsvarets nye skip KNM Maud er
ilagt seilingsforbud etter at det er avdekket flere avvik. Her er skipet til
kai i Oslo ved Langkaia i mai. Foto: Per Gram
Forsvarets nye, og største, skip, KNM Maud, må
ligge til kai etter at det er avdekket flere avvik ved skipet.
NTB
19. des. 2019 20:06 – Oppdatert
19. des. 2019 22:22
–
Avvikene har blitt avdekket i forbindelse med at fartøyet måtte sertifiseres på
nytt. De var av en slik karakter at det anbefales at fartøyet legges til kai,
sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Bergens Tidende
Det
er sikkerhetsselskapet DNV GL som har kommet med anbefalingen.
Herland
har ikke kjennskap til hvilke avvik det er snakk om, men ifølge en rapport fra
Forsvarets materielltilsyn som avisen har fått innsyn i, omhandler avvikene
«materiellsikkerhetsmessige forhold».
Første
kvartal
Forsvarets
eget tilsyn avdekket samtidig to avvik klassifisert som «kategori 2». Det vil
si at de kan «minske sikkerhetsstandarden og muligens bringe
materiellsikkerheten i fare», ifølge rapporten.
Besetningsmedlemmer
har fortalt at enkelte prosedyrer ikke følges om bord og gitt uttrykk for at
den underliggende ansvarsfordelingen er uklar.
Målet
er å ha fartøyet i drift i løpet av andre kvartal av 2020, ifølge Herland.
183
meter lang
KNM
Maud hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner. Forsvaret døpte skipet i mai.
Skipet
er 183 meter langt og 25,9 meter bredt og støtter alle Sjøforsvarets fartøyer.
Skipet har blant annet en egen helikopterhangar med plass til to
NH-90-helikoptre, og kan frakte 400 tonn på dekk.
I
tillegg inneholder fartøyet tre store lasterom som er spesielt godt egnet for
våpen, ammunisjon og missiler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.