torsdag 19. desember 2019

Hva søren er galt med Forsvaret? - Kebnekaise - AW101 - KNM Helge Ingstad - NH90 kjøpet - Flyttingen av 333 skv. til Evenes.....


KNM Maud får seilingsforbud etter avvik

Forsvarets nye skip KNM Maud er ilagt seilingsforbud etter at det er avdekket flere avvik. Her er skipet til kai i Oslo ved Langkaia i mai. Foto: Per Gram

Forsvarets nye, og største, skip, KNM Maud, må ligge til kai etter at det er avdekket flere avvik ved skipet.
NTB
19. des. 2019 20:06 – Oppdatert 19. des. 2019 22:22
– Avvikene har blitt avdekket i forbindelse med at fartøyet måtte sertifiseres på nytt. De var av en slik karakter at det anbefales at fartøyet legges til kai, sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Bergens Tidende
Det er sikkerhetsselskapet DNV GL som har kommet med anbefalingen.
Herland har ikke kjennskap til hvilke avvik det er snakk om, men ifølge en rapport fra Forsvarets materielltilsyn som avisen har fått innsyn i, omhandler avvikene «materiellsikkerhetsmessige forhold».

Første kvartal
Forsvarets eget tilsyn avdekket samtidig to avvik klassifisert som «kategori 2». Det vil si at de kan «minske sikkerhetsstandarden og muligens bringe materiellsikkerheten i fare», ifølge rapporten.
Besetningsmedlemmer har fortalt at enkelte prosedyrer ikke følges om bord og gitt uttrykk for at den underliggende ansvarsfordelingen er uklar.
Målet er å ha fartøyet i drift i løpet av andre kvartal av 2020, ifølge Herland.

183 meter lang
KNM Maud hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner. Forsvaret døpte skipet i mai.
Skipet er 183 meter langt og 25,9 meter bredt og støtter alle Sjøforsvarets fartøyer. Skipet har blant annet en egen helikopterhangar med plass til to NH-90-helikoptre, og kan frakte 400 tonn på dekk.
I tillegg inneholder fartøyet tre store lasterom som er spesielt godt egnet for våpen, ammunisjon og missiler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.