Frykter flere helikopterulykker – vil ha
strengere sikkerhetskrav
Norsk
Flygerforbund mener flere selskap bryr seg mer om pris enn sikkerhet når de
bestiller helikoptertjenester. Nå ber de regjeringen gripe inn.
Ola Bjørlo Strande
Publisert 20. jan. kl. 07:40
LO og Norsk Flygerforbund mener flere selskap som bestiller helikoptertjenester ser mer på pris enn på sikkerhet.De mener flere innlandsulykker
med helikoptre kunne vært unngått dersom kravene til sikkerhet hadde vært
strengere.
Nå frykter de at det må skje
nok en ulykke med fatal utgang før sikkerhetskravene skjerpes:
– Det fokuseres for mye på
økonomi og å utføre operasjoner billigst mulig. Det mener vi går utover
sikkerheten, sier Jo Bjørn Skatval, leder i Norsk flygerforbunds
flysikkerhetskomite.
Høy risiko
LO-forbundet har lenge vært
bekymret over ulykkesstatistikken i det som kalles innlands helikoptersektor –
det vil si den helikopterkjøringen som skjer over fastlandet.
Risikoen for ulykker her er
nemlig høy.
I perioden fra 1953 og fram til
september 2019 er det registrert 124 ulykker med innenlands helikoptertrafikk.
62 mennesker har omkommet i disse ulykkene.
Skatval mener dagens ordning
har store svakheter:
– Store kunder av
helikoptertjenester har ikke noe direkte krav om kvalitet på lik linje med for
eksempel Luftambulansen. Så lenge EASA (Det europeiske luftfartstilsynet) har
godkjent et selskap, så er det bra nok til å operere, sier Skatval.
Mener regjeringen må ta mer ansvar
LO og Norsk Flygerforbund mener
regjeringen må gå foran og ta et større ansvar for helikoptersikkerheten.
I november ba de om et møte med
olje- og energiminister Tine Bru for å drøfte dette.
Departementet bekrefter i en
e-post til NRK at møtet ble avholdt.
Men fordi det er planlagt et
oppfølgingsmøte vil de foreløpig ikke svare på om de deler bekymringen til LO
og flygerforbundet eller om de synes sikkerhetskravene bør bli strengere.
Skatval mener det bør stilles
like strenge krav til selskap som inngår kontrakter for innlands
helikopterkjøring som for offshore, der antall ulykker og døde stadig går ned.
Når prisen blir det viktigste
De siste par årene har LO og
Norsk Flygerforbund vært i dialog med rundt 100 kommersielle kunder. De møter
vekslende forståelse for økte krav om sikkerhet, innrømmer Skatval.
Han mener det er et stort
problem at ansvaret smuldres opp når store aktører leier inn en
underleverandør, som igjen leier inn et helikopterselskap.
Da blir pris ofte den
avgjørende faktoren:
– Det er litt for stor
prutevilje hos kundene av helikopterselskap. Det medfører at risikoen for
ulykker og tap av menneskeliv faktisk blir høyere.
Sikkerhet først
Men langt fra alle selskap kjenner
seg igjen i denne beskrivelsen.
Elvia er Norges største nettselskap og leverer
strøm til rundt 2 millioner innbyggere i Oslo, Viken og Innlandet.
De
bestiller ofte helikoptertjenester til blant annet inspeksjon av linjenett, bekrefter
kommunikasjonsrådgiver Cecilie Gregersen:
– Vi
benytter veilederen for bruk av helikopter i kraftbransjen når
vi inngår innkjøp av helikoptertjenester. Da er sikkerhet og HMS det aller,
aller viktigste, sier Gregersen.
Selv om pris også er med i beregningen når anbud inngås, vil alltid sikkerheten komme først:
– Vi vet at flyging med
helikopter i innlandet kan være risikofylt. Nettopp derfor er vi veldig nøye på
dette når vi inngår avtaler med leverandører, sier Gregersen.
Lær av offshore
Flygerforbundet er ikke alene
om å være bekymret.
I en kronikk i E24 i fjor høst skrev forskere fra Sintef at
sikkerhetsarbeidet innenfor innlands helikoptersektor tilsynelatende er satt på
vent.
Men nå skal det etableres et
eget sikkerhetsforum for innlands helikoptervirksomhet.
Et slikt forum er for lengst
etablert for offshore-flyging. Seniorforsker i Sintef, Tony Kråkenes, mener det
er mye å lære av arbeidet her:
– Det
er på mange måter to veldig forskjellige sektorer. Likevel bør man kunne finne
læringspunkter mellom offshore og innlandsvirksomhet. Det at man har etablert
et nytt sikkerhetsforum vil nok hjelpe, tror Kråkenes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.