5GAT STEALTH LUFTMÅL
USAs nye stealthdrone styrtet på sin første flytur
Femtegenerasjonsdronen gikk tapt på jomfruferden, kommer det fram i ny rapport.
Det amerikanske forsvaret og dets allierte som Norge, har et påtrengende behov for nye måldroner som kan representere trusselen moderne femtegenerasjons kampfly utgjør.
Svaret kan være «Fifth-Generation Aerial
Target» (5GAT) som har vært på tegnebrettet i snart 13 år.
Men prosjektet har lidd et solid tilbakeslag etter
at den første prototypen gikk tapt på sin jomfruferd i oktober i fjor.
Flere forsinkelser
Denne hendelsen har det vært stille om til det kom fram tidligere denne måneden i den årlige rapporten fra det amerikanske forsvarsdepartementets organisasjon for operasjonell testing og evaluering (DOT & E).
Ifølge rapporten hadde US Air Force gjennomført
vellykkede bakketester på Dugway proving ground i Utah i september, men på
jomfruferden 23. oktober skjedde det et uhell i lufta som førte til at flyet
gikk tapt.
Omstendighetene rundt havariet blir nå undersøkt,
ifølge Director, Operational Test and Evaluation som overser
dette prosjektet der hovedleverandøren er Sierra Technical Services
(STS).
Dette er et lite oppstartsselskap med mange
tidligere Skunk Works-ingeniører, som holder til ved Mojaveørkenen i California.
De har med seg Fast Optimal Engineering, som blant annet leverer styresystemer,
og 5-D Systems som utvikler softwaren.
5GAT ble vist fram offentlig første gang for et år siden, men gikk tapt for tre måneder siden. For å holde prisen nede, er det utstrakt gjenbruk av ulike komponenter fra utfasede jagerfly, blant annet GE J85-motorer og andre deler fra treningsflyet T-38 og jagerflyet F-5 og noen komponenter fra F/A-18 Hornet. Foto: Det amerikanske forsvarsdepartementet
STS har jobbet med dette konseptet siden 2008 og
ble tildelt den første 5GAT-kontrakten i mars 2017. I februar 2019 meldte
selskapet at de var tildelt en kontrakt om å bygge en prototyp nummer to. På
dette tidspunktet var planen fortsatt å gjennomføre den første flygingen
sommeren samme år.
Noe forsinket ble dronen vist fram offentlig for
første gang i januar 2020 og det meste lå til rette for en snarlig første
testflyging, men i stedet ble det flere måneders stillstand som følge av
covid-19.
Ifølge DOT & E er arbeidet med å bygge den
andre demonstrasjonsdronen i en tidlig fase, og det amerikanske
forsvarsdepartementet har bedt om 32,7 millioner dollar i 2021 for videre
utvikling og testing av den andre 5GAT-prototypen.
Flere mål
5GAT er det USA beskriver som en fullskala,
lavsignaturfarkost som mer realistisk enn eksempelvis dagens måldroner basert på F-16 kan
representere trusselen de kan forvente å møte fra motstandernes
femtegenerasjons kampfly.
Luftmålene brukes blant annet til å utvikle
taktikk og prosedyrer for å møte denne typen trusler og å teste og validere våpen,
både for flygere og luftvern.
Det er ikke nødvendigvis slik at dronen kun skal
brukes til trening. Det skal også være aktuelt å videreutvikle den i et «loyal
wingman»-konsept, altså at den kan operere i tett samspill med bemannede fly og
kontrolleres ved hjelp av kunstig intelligens.
Et annet sidemål er å bruke 5GAT-prosjektet i det
pågående omstillingsarbeidet som handler om hvordan flyindustrien designer og
bygger nye plattformer. For eksempel at modellene for ytelse i luften,
produksjon av flyet, samt vedlikehold sammenstilles i samme digitale verktøy.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.