FOSSILFRI LUFTFART INNEN 2050
Gjennom utslippsreduserende teknologi og
innfasing av bærekraftig luftfartsdrivstoff skal luftfarten tilpasses
lavutslippssamfunnet frem til 2050.
En fossilfri luftfart er et helt sentralt bidrag til
fremtidens mobilitet. Sammen med Widerøe, SAS, Norwegian, NHO Luftfart og LO
har Avinor derfor laget et veikart for norsk luftfart med
en tydelig ambisjon: Norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050. Det betyr
at flyenes fremdrift i fremtiden må drives av bærekraftige drivstoff, slik som
elektrisitet eller hydrogen.
Først i verden med krav om biodrivstoff
Målet er ambisiøst, og krever betydelige investeringer og
endringer i hele luftfartens verdikjede de neste tiårene, samt effektive
virkemidler fra myndighetene. Men de teknologiske løsningene finnes. For
eksempel ble Oslo lufthavn verdens første internasjonale lufthavn til å blande
biodrivstoff inn i det ordinære drivstoffsystemet, og tilby det til alle
flyselskaper som tanker der. Og Norge har, som første land i verden,
implementert et omsetningskrav for bærekraftig
biodrivstoff for sivil luftfart med virkning fra 2020.
Elektrifisering vil ytterligere kunne redusere bruken av fossilt drivstoff, og
Avinor og Luftfartstilsynet har utarbeidet et forslag til program for introduksjon av
elektrifiserte fly i Norge.
Norge kan ta en tydelig rolle
I den nye klimaplanen frem mot 2030 legger
regjeringen føringer for at lav- eller nullutslippsteknologi skal komme raskere
i bruk, og at Norge blir en arena for testing og utvikling av lav- og
nullutslippsfly. De viderefører et samarbeidet mellom European aviation safety
agency (EASA) og Luftfartstilsynet, om å akselerere prosessen mot innfasing av
elektriske passasjerfly. Avtalen omfatter teknologi, regelverk og annen
tilrettelegging. Sammen med Luftfartstilsynet skal Avinor bidra til at
bakkebasert infrastruktur og luftrom blir tilgjengelig.
– Det er svært gledelig at regjeringen er tydelig på at det skal utvikles og
tas i bruk null- og lavutslippsløsninger i luftfarten, sier Olav Mosvold
Larsen, som leder Klimaprogrammet i Avinor.
Må fly i samme retning
Kostnaden ved utslippsreduksjon i luftfarten er foreløpig
høy sammenlignet med andre deler av samfunnet. Flysikkerhet har høyeste
prioritet, og det er derfor ofte lange og ressurskrevende utviklings- og
sertifiseringsprosesser i bransjen. Teknologiutvikling i luftfart tar tid, og
en krevende omstilling gir behov for forutsigbarhet og lang
planleggingshorisont. På lengre sikt kan imidlertid lavutslippsløsninger
redusere både samfunnets klima og miljøkostnader og flyselskapenes drifts- og
vedlikeholdskostnader betydelig.
Norsk luftfart er avhengig av at teknologi, marked og politikk trekker i samme
retning for å nå målet om fossilfrihet i 2050. Det er viktig at verden følger
opp forpliktelsene i Paris-avtalen, slik at internasjonale avtaler på sikt blir
mer forpliktende og enkeltland vil følge en politikk som gir drastiske
reduksjoner i bruk av fossilt drivstoff for alle sektorer.
Gjennom Paris-avtalen har et stort flertall av verdens land forpliktet seg til å
sette inn tiltak for å begrense global oppvarming til maksimalt 2°C,
og helst 1,5°C. Det betyr i praksis at verden i 2050 må være tilnærmet et
nullutslippssamfunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.