Når dette skrives er også Airbus Helicopters interessert i kontrakten. De har to typer å tilby: NH90 og HH225. Begge er etter min mening uaktuelle. (Red.)
Teknisk Ukeblad har denne uka fortalt om det pågående arbeidet med å
skaffe nye militærhelikoptre i Norge.
I desember vedtok Stortinget at det i løpet av
fire år både skal kjøpes inn nye helikoptre for spesialstyrkene og Hæren.
Prosessen er i en tidlig fase, og det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål
ifølge fire helikopterprodusenter vi har vært i kontakt med.
Vi har presentert to amerikanske
leverandører: Sikorsky, som selger inn sin velprøvde H-60
Black Hawk-plattform, og Bell som tilbyr oppgradering av dagens
Bell 412 samt nye Bell 525 Relentless og V-280 Valor.
På denne sida av Atlanteren er det også et par
leverandører som vil ha et ord med i laget. En av dem er italiensk-britiske
Leonardo Helicopters.
– Vi er jo først og fremst strålende fornøyd med
beslutningen om å kjøpe inn nye helikoptre. Dernest håper vi at det blir gjennomført
en konkurranse, og den ser vi i så fall fram til å delta i, sier Conrad Mohr
som representerer Leonardo Helicopters i Norge.
Til topps i to
konkurranser
Det er nemlig heller ikke avklart hvordan
helikoptrene skal kjøpes inn, altså om det blir en åpen konkurranse eller en
direkte anskaffelse.
At Leonardo ønsker konkurranse, er kanskje ikke så
rart tatt i betraktning den sterke merittlista de har i offentlige
helikopteranskaffelser i Norge i nyere tid.
Sommeren 2017 ble det klart at deres AW169 var valgt som nye politihelikoptre,
mens de høsten 2013 vant storkonkurransen om å levere nye redningshelikoptre
til 330 skvadron, med sine AW101.
De tre bestilte AW169-helikoptrene (det er opsjon
på ytterligere tre) ble faset inn hos Politiets helikoptertjeneste i 2019. De
første redningshelikoptrene, som nå kalles AW101 Sar Queen, ble satt i drift på
330 skvadrons hovedbase Sola 1. september i fjor, mens de neste skal fases inn
på Ørland i løpet av tre måneders tid.
AW101 csar
Leonardos produktportefølje dekker hele spekteret
fra de lette til tunge militærhelikoptre i tillegg til tiltrotor og medeierskap
i NH90.
Italiensk HH-101A Caesar som det
ble bedt om fire av til det norske forsvaret i Fagmilitært råd for et år siden.
Dette er fra jomfruferden 18.mars 2014. Foto: Leonardo
Ettersom det ennå ikke foreligger ytelseskrav til
de kommende helikoptrene, er det vanskelig for Mohr og andre å si hvor aktuelt
det vil være for Norge å kjøpe inn flere AW169 og AW101 som befinner seg i
hver sin ende av størrelsesskalaen og prislista med henholdsvis 4,8 og 16 tonn
maksimal avgangsvekt.
– AW169 er et topp moderne kan frakte seks
deltasoldater med full utrustning med rekkevidde som dekker hele Sør-Norge.
Også AW101 vil være en kandidat dersom Forsvaret ønsker en slik løsning, sier
Mohr.
Han påpeker at Merlin (AW101) er en helikoptertype
Hæren og spesialstyrkene kjenner godt i forbindelse med årlig trening med
britene i «Exercise Clockwork» på Bardufoss.
– Like viktig er at den kunnskapen og de
ferdighetene Luftforsvaret selv må bygge opp, vedlikehold og videreutvikling av
helikopteret gjennom hele dets levetid, allerede er under innfasing i Norge. Et
landsomfattende understøttelsesapparat som inkluderer simulator, reservedeler,
reparasjon og vedlikehold, samt testing av kritiske komponenter som gir
leveransesikkerhet, avslutter Mohr.
Det kan også nevnes det i Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) i oktober 2019 ble
fremmet et ønske om å kjøpe inn fire kampversjoner av AW101 («combat
search and rescue», csar).
Da Norge bestilte 16 AW101 for sju år siden, ble det også inngått opsjon på ytterligere seks helikoptre, men det skal ikke være aktuelt at denne opsjonen kan benyttes i den kommende hær- og SOF-helikopteranskaffelsen.
Bestselger
I sjiktet mellom AW169 og AW101 har
Leonardo en av helikopterverdenens store bestselgere. Da snakker vi om
AW139 som det er er nærmere 1.100 eksemplarer i drift i dag. Her til lands
blant annet kjent som ambulansehelikopter.
Denne har Leonardo lykkes med å selge inn til US
Air Force. Boeing skal bygge opp til 84 MH-139A Grey Wolf som
skal erstatte Bell UH-1N «Huey»-helikoptrene som brukes til forsvar av
basene der USA har sine interkontinentale ballistiske missiler.
Den noe større AW149 kan også være en kandidat,
men sammenlignet med AW139M har denne hatt langt mer begrenset salgssuksess.
Det er også tilfellet for den sivile søsteren AW189.
AW169M er bestilt av Østerrike og Italia som
samarbeider om denne anskaffelsen.
Dersom kravspesifikasjonene nå ligner på dem som ble skissert for
seks-sju år siden, da det ble gjennomført en markedsundersøkelse (RFI) av
spesialstyrkehelikoptre, transporthelikoptre for Hæren og medisinsk evakuering
(«medevac»), snakker vi om et helikopter som er noe større enn dagens Bell 412
for å kunne frakte et lag bestående av åtte infanterisoldater med
vinterutrustning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.