Northrop NP-3 fra 1941 - 1944 - Foto: Forsvarets Museer
AW101 - Kanskje verdens mest avanserte SAR maskin - Farnborough 2018 - Bilder: Per Gram(Red.)
Emne: 330-skvadronen 80 år i dag
Viktighet: Høy
Til oberst Tord Aslaksen, sjef
Redningshelikoptertjenesten og sjef
330-skvadronen, oberstløytnant Svein Tore Pettersen,
330 skvadronen var den første norske flyskvadron som ble
opprettet under krigen og er den eldste flyskvadron i Luftforsvaret. Den har
innehatt mange roller i krig og fred; maritimpatrulje, jagerbomber, maritim
overvåking og redningshelikoptertjeneste.
En flyskvadrons historie er ikke bare avdelingens
historie, men også en del av Luftforsvarets historie, norsk luftmilitær
historie, norsk forsvarshistorie og norsk historie.
Dagen i dag var ment å være en markering og en hyllest
til 330 skvadronens personell som har tjenestegjort gjennom 80 år fra 1941 til
2021 og samtidig minnes de menneskene som ga sine liv i avdelingens tjeneste i
krig og fred.
Dessverre gjorde pandemisituasjonen og nasjonale regler
for smittevern det umulig å gjennomføre jubileums-lunsjen og det historiske
seminaret «Med 330-skvadronen gjennom 80 år» som var planlagt i dag.
Markeringen av 330 skvadronens jubileum har derfor blitt utsatt til søndag 26.
september.
LMS-R og SFV vil gratulere 330-skvadronen og
Luftforsvaret med en verdig 80-årsdag!
Mvh,
Svein Anders Eriksson
Leder LMS-R
331 skvadrons veteranforening har gleden av å ønske tjenestegjørende og tidligere tjenestegjørende kolleger og venner på 330 skvadron et rungende "gratulerer med dagen".
80 år er ingen ubetydelig alder for noen, men som militær avdeling er 330 skvadron også et par år eldre enn dens nåværende våpengren Flyvåpenet/Luftforsvaret.
Som de fleste kjenner til ble 330 skvadron født under ekstreme kår, som krigførende enhet utstyrt med énmotors, lett bevæpnede sjøfly på tre primitive baser rundt på det værharde Island, og med det viktige oppdraget å patruljere etter tyske ubåter og langrekkende fly for å beskytte allierte konvoier i det nordlige Atlanterhavet. Tapene av personell og fly var store.
Senere under andre verdenskrig opererte skvadronen store, langtrekkende firemotors Shorts Sunderland flybåter fra Skottland og Shetland, og også disse hadde betydelige tap.
330 opererte etter andre verdenskrig som jagerflyskvadron på Gardermoen og Rygge, med hele 25 Republic F-84G Thunderjet i den brå oppbyggingsperioden i den kalde krigen som fulgte Koreakrigen, og senere på 1960-tallet som MPA-skvadron med Grumman Albatross mens Nordflåten var under oppbygging i nord, før den fra 1972 fikk SAR som primærrolle med Sea King, en rolle den fremdeles har, nesten 50 år senere.
Det er mange norske flygere som med takknemlighet har blitt hentet opp fra sjø eller ned fra fjell av 330s Sea King i årenes løp, og som har hatt redningstjenesten som en ekstra trygghet liggende i bakhodet under selv de mest krevende værmessige forholdene man har fløyet i.
Man vet også at det er en stor kjede profesjonelle mennesker bak hver time et helikopter er i luften; teknisk personell, logistikk, planleggere, administrativt personell, vernepliktige og mange andre som supporter redningsmann/-kvinne, lege, tekniker, systemoperatør/navigatør og flygerne ombord, og som er med på laget som fører til et søk og en påfølgende redning.
Våre gratulasjoner og vår takk for de første 80 årene oversendes vel vitende om at vår veteranforening også representerer generasjoner av tidligere tjenestegjørende som nok følte den samme stoltheten av sine kolleger som vi gjør.
Så, hurra for 330 skvadron, og gratulerer med dagen!
Med vennlig hilsen,
331 skvadrons veteranforening
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.