Denne viktige saken for helikoptersikkerheten har jeg omtalt ved flere anledninger, senest etter Solakonferansen i 2022. (Red.)
Oljearbeidere frykter omkamp om helikoptersikkerhet
Oljearbeidere ruster seg for ny kamp for å hindre at helikoptertransport til og fra oljeinstallasjoner blir underlagt EU-myndighet.
- Tor Gunnar TollaksenJournalist
– For bransjen vil det være katastrofalt om Norge åpner for å implementere dette EU-regelverket. Da mister vi muligheten til å regulere helikoptertrafikk fra norsk side, og makt og tilsynsmyndighet vil flyttes til et EU-land. Dette åpner også for at nye operatører, helt uten erfaring fra norsk sokkel kan komme inn på helikoptermarkedet, mener Henrik Solvorn Fjeldsbø i forbundet IE&FLT.
– Trenger det nødvendigvis være dårligere i et EU-land enn i Norge?
– Luftfartsmyndighetene er ikke nødvendigvis dårligere i andre land, men de mangler den erfaring og kompetanse med de norske operasjonene og kan vanskelig tilegne seg den erfaringen som vi har i Norge på tilsyn og sikkerhetstenkning i helikopterbransjen. Den kunnskapen vi har må vi bygge videre på og ikke overlate til uerfarne aktører. Det vil direkte kunne få negative følger for sikkerheten til oljearbeiderne, sier Fjeldsbø.
Han legger til at det kreves en helt annen kompetanse for å operere store helikoptre av typen som brukes i Norge enn å fly småturer i Middelhavet eller i land uten sjøgrense.
– Norge utfordres fra EU
I sin tid ble Industri Energis helikopterutvalg etablert for å stanse innføringen av EU-regelverket i Norge.
– Men nå ser vi at kampen ikke er over likevel, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø til Aftenbladet.
Et møte fagforbundet IE&FLT (tidligere Industri Energi) hadde med Samferdselsdepartementet og Utenriksdepartementet i forrige uke bekreftet at Norge utfordres på dette feltet.
Frykten som norske oljearbeidere nå har er at EU-regler blir gjeldende på norsk sokkel og dermed skyver bort det gode norske regelverket og tilsynsrammeverket som er opparbeidet gjennom flere tiår for helikoptertrafikk til og fra oljeinstallasjoner på norsk sokkel.
Unntatt fra EØS-avtalen
EU-forordningen går ut på at det blir EU som da håndterer regelverk og tilsyn for helikoptertrafikk i Norge. I dag er helikoptertrafikk i Norge unntatt fra EØS-avtalens virkeområde.
I 2017 satte Solberg-regjeringen foten ned for implementering av EUs helikopterdirektiv i Norge. Nå økes presset i EU for å få Norge til å innføre det felleseuropeiske helikopterregelverket, kalt HOFO.
I 2017 fattet Aps landsmøte et vedtak som gikk imot HOFO-forordningen. 24. mai 2017 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det er regjeringens syn at de delene av forordningen som gjelder helikopteroperasjoner offshore ikke er EØS-relevant.
Frykter at oljejobber er i fare: –
Equinor må få fingeren ut
– Bekreftet uro
På møte i forrige uke var også nestleder Tommy Olsen i Norsk Helikopteransattes Forbund (NHAF). Til IE&FLTs nettsider kom han med denne kommentaren etter møtet:
– Regjeringens representanter bekreftet vår uro. Samtidig er jeg fornøyd med at de forsikrer at den norske regjeringen fortsatt står på samme linje som før i denne saken, sier han.
Pressekontakt Kolbjørn Andreassen i bransjeorganisasjonen Offshore Norge sier følgende:
– Offshore Norge er opptatt av at det skal være sikkert å fly med helikopter offshore. Vi mener sikkerheten er godt ivaretatt blant annet gjennom retningslinjen Offshore Norge har for helikoptertransporten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.