Slik endte
sanksjonerte helikopter-deler fra norsk firma opp i Russland
Da Russland gikk til full krig mot
Ukraina, fattet indiske selskaper interesse for helikopter-deler fra norske
Østnes Aero. Tolldata viser hvordan deler sendt til India ble videreeksportert
til Russland.
26 februar 2025 kl. 06:0026 februar 2025 kl. 10:50
Verdens
to største flyprodusenter, franske Airbus og amerikanske Boeing, var blant de
første selskapene som erklærte at de trakk seg ut av det russiske markedet.
– I tråd
med de internasjonale sanksjonene som nå er innført, har Airbus suspendert
støttetjenester til russiske flyselskaper og leveranser av reservedeler til
landet, erklærte den europeiske flygiganten, og fulgte dermed i hælene på sin
amerikanske konkurrent Boeing.
Det er
forbudt for europeiske selskaper å eksportere flydeler til Russland. USA har
innført massive eksportrestriksjoner.
Likevel:
Tre år etter det russiske fullskalaangrepet på Ukraina, forteller tolldata at
fly- og helikopterdeler fra Boeing, Airbus’ datterselskap Satair likevel ser ut
til å ende i Russland. Det gjør også deler fra Leonardo-tilknyttede italienske
selskapet Superjet Internasjonal og over 100 andre leverandører over hele
Europa og USA.
Hvorfor?
Svaret finner man i India.
Slik
jobbet Investigate Europe med saken
·
Vi har analysert tolldata inn og ut av India i perioden januar
2023 til og med september 2024.
·
Disse dataene er gjort tilgjengelige gjennom det globale
handelsdataselskapet Panjiva, basert i New York.
·
Tolldataene inneholder detaljert informasjon om, mellom annet,
hvor varene er sendt fra, hvem som er selger og kjøper, dato for levering og
innhold i forsendelsen.
·
Informasjon om flere av de indiske mellommannsselskapene som ble
identifisert, ble innhentet via regnskaper og regnskaper offentliggjort av
Indias handelsdepartement.
Et
kontor i Delhi
Interessen
for reservedeler for vestligproduserte fly og helikoptre steg i den indiske
byen Delhi etter de massive internasjonale sanksjonene mot Russland. I et
travelt forretningsbygg i sentrum av Delhi, har selskapet Agrim Aviation sine
kontorer. Bygget, med det slående navnet World Trade Center, huser flere
virksomheter innen reiseliv og handel. Her er valutavekslingssteder,
reisebyråer og kommersielle flyselskaper. Agrim Aviations beliggenhet er
perfekt: Selskapets virksomhet er nemlig å levere komponenter og tjenester til
luftfarten.
I Norge
ble selskapet Østnes Aero i september 2022 kontaktet av dette indiske
selskapet. Østnes Aero inngår i familieeide Kjell A Østnes AS. Selskapet ble
stiftet av piloten Kjell A. Østnes i 1993, og har siden den gang utviklet seg
til å bli en betydelig aktør i helikopter-sektoren. Konsernet omsatte for over
en halv milliard i 2023.
Fra
oktober 2022 til mars 2023 ble helikopter-deler for i overkant av 100.000
dollar, omtrent 1,2 millioner kroner, levert fra Østnes Aero til Agrim
Aviation, viser tolldata.
Østnes
Aero opplyser om at sluttbrukeren for disse forsendelsene skulle være indiske
Agrim Aviation.
Investigate
Europe har sporet over 700 forskjellige laster – med en anslått verdi på mer
enn 50 millioner dollar – fra vestlige selskapers lokaler til India og videre
til flyselskaper og firmaer i Russland, mellom januar 2023 og september 2024.
Varene som ble losset der, var ifølge tolldata alt fra kritiske generatorer,
sensorer, propellblader og cockpitskjermer til små skruer, bolter og filtre.
Mer enn
40 prosent av lasten som ble sendt til russiske selskaper, som lenge har vært helt avhengige av utenlandsproduserte deler,
ser ut til å ha kommet fra USA. En tredjedel kom fra europeiske flyplasser.
Det er
ingen ting som tyder på at de vestlige leverandørene har gjort noe ulovlig,
eller at de var klar over at produktene deres til slutt ville nå Russland.
Minst
tre av disse 700 forsendelsene kom fra Østnes Aero i Norge. Våren 2023 hadde EU
for lengst vedtatt sin tiende sanksjonspakke mot Russland, som blant annet
inkluderer et forbud mot «eksport av kritisk teknologi og industrivarer».
Det er
kjent at land som Kasakhstan, Tyrkia, Kirgisistan og Kina har vært viktige transittland for russisk luftfartsindustri etter
at sanksjonsregimet ble innført.
Sammen
med medier i 12 land kan Investigate Europe nå vise hvordan India har blitt en
ny og viktig transportrute for Russlands haltende luftfartsindustri.
- I
mai 2023 vil det indiske selskapet ha flere varer fra Østnes Aero. Onsdag
31. mai 2023 går en ny forsendelse fra Østnes Aero til Agrim Aviation.
- Tolldata
viser at det indiske selskapet denne gangen har kjøpt halerotorblader til
en verdi av 52.555 dollar, 590.000 kroner regnet i datidens kurs.
- Varene
ankommer India seks dager senere, den 6. juni. Samme dag viser tolldata at
den samme forsendelsen blir eksportert videre til Russland.
- Mottaker
i Russland var Utair Engineering, et datterselskap av et av Russlands
største flyselskaper, Utair. Det russiske selskapet har blant annet
spesialisert seg på helikoptertjenester og regionale flyruter.
- Det
samme skjer i oktober og november 2023. To nye forsendelser med
halerotorblad går fra Østnes Aero til Agrim Aviation i Delhi. Noen dager
etter at varene ankommer India, blir de eksportert videre til Russland og
Utair.
Ingen
grunn til mistanke
Østnes
Aero ønsker ikke å stille til intervju i forbindelse med denne artikkelen.
Selskapet har svart på Investigate Europes spørsmål på e-post.
«Dersom
informasjonen dere har presentert oss for er korrekt, har vi i denne saken hatt
å gjøre med motparter som ikke har opptrådt ærlig og transparent overfor oss»,
skriver selskapets direktør Bjørn Hjelen.
Investigate
Europe har delt tolldata med Østnes Aero som viser re-eksport til Russland for
tre av de indiske forsendelsene fra 2023. Østnes Aero svarer at de nevnte
ordrene samsvarer i tid og verdi med Østnes Aeros egen dokumentasjon, men at
kjøper og mottaker er to andre indiske selskaper. Det ene er Shaurya
Aeronautics PVT Ltd. Tolldata analysert av Investigate Europe viser at også
dette selskapet har vært involvert i re-eksporter av vestlig-importerte
luftfart-deler til Russland. Tolldata viser mer enn 60 slike transaksjoner i
perioden januar 2023 til september 2024.
Østnes
Aero opplyser at ordrene er solgt til indiske kunder basert på signerte avtaler
om sluttbruker. Disse avtalene blir gjennomgått. Selskaper som ikke består
kontrollene, blir flagget, opplyser Hjelen.
«Onboarding-dokumentasjonen
og vår grundige kontroll av sluttbrukerinformasjon ga ingen grunn til
mistanke», skriver Hjelen.
Investigate
Europe har spurt Østnes Aero om å få se sluttbruker-erklæringene for
forsendelsene. Hjelen skriver at selskapet av prinsipp ikke utleverer slik
dokumentasjon. Selskapet svarer heller ikke direkte på spørsmål om hvorvidt
Østnes Aero har vært klar over at India har vært brukt som transittland for
eksport av vestlig-sanksjonerte varer til Russland.
Totalt opplyser Østnes Aero å ha solgt 25 ordrer til totalt seks ulike indiske selskaper fra februar 2022 til i dag. Verdien på disse salgene er ifølge Østnes Aero på 320.000 euro, rundt fire millioner kroner. India har aldri vært et viktig marked for Østnes Aero. Salg til India for 2024 utgjør 0,36 prosent av totalen, opplyser selskapet.
I
november 2023 går alarmen hos Østnes Aero. Det indiske selskapet Shaurya
Aeronautics ville ha flere helikopter-deler fra Østnes. Utair India ble oppgitt
som sluttbruker.
«Våre
undersøkelser brakte på det rene at UT Air India var et datterselskap av
russisk-eide UT Air Group. Vi avslo forespørselen og avsluttet deretter all
dialog med Shaurya.»
Investigate
Europe har spurt Østnes Aero om hvilken dialog selskapet har med Airbus om
eksport av varer som er sanksjonert i Russland til kunder andre steder i
verden:
«Vi er
offisiell leverandør for Airbus og har selvsagt løpende dialog med dem. Vi
forholder oss til internasjonale sanksjonsregler, og har etablerte rutiner for
å ivareta vårt ansvar i forhold til disse, som vi også har redegjort for i våre
tidligere svar», svarer Bjørn Hjelen.
Les
også: Hjalp fattige barnefamilier, nå trenger moren selv hjelp
Til
slutt fikk USA nok
Det er
umulig selv for de største selskapene å spore alle forsendelser til
sluttbruker, ifølge den franske luftfartseksperten Xavier Tytelman. Men det
fritar ikke selskapene for ansvar.
– Et
fransk selskap med for mange forespørsler fra Kasakhstan kan si til den franske
regjeringen: «Jeg tror at noen av delene mine blir eksportert videre», sier
han.
EU-kommisjonen
følger nøye med på forsøk på å omgå sanksjoner, men opplyser at den ikke har
funnet tilfeller som involverer luftfartsselskaper i India.
– Selv
om det så langt ikke er funnet noen konkrete bevis for omgåelse som involverer
indiske mellomselskaper, er kommisjonen årvåken og vil iverksette tiltak hvis
og når slike bevis kommer for dagen, sier talsperson Olof Gill.
Amerikanske
myndigheter fikk i fjor nok av Agrim Aviation. Selskapet ble ført opp på de amerikanske sanksjonslistene for å
ha «videresendt eller forsøkt å videresende» flydeler til Russland.
Mer enn
160 forsendelser fra vestlige selskaper gikk via det Delhi-baserte firmaet til
Russland mellom januar 2023 og september 2024, viser tolldata.
Nesten
alle disse forsendelsene ser ut til å ha gått til Utair, som ble sanksjonert av EU i desember 2024 for
å ha gitt støtte til de russiske væpnede styrkene. EU sa at Utair-flyene hadde
«transportert militært personell som var utplassert i kampsonen … og
gjennomført flyginger i det russiskokkuperte Ukraina».
Det kan
være svært vanskelig å avgjøre om sanksjoner har blitt omgått – noe enkelte
selskaper forsøker å utnytte, forklarer Maria Shagina ved Det internasjonale
instituttet for strategiske studier i Storbritannia.
– Noen
selskaper vet faktisk ikke hvor produktene deres ender opp, mens andre bruker
det som et påskudd for å omgå sanksjonene. Dårlig innsyn i leverandørkjeden,
særlig i andre – og tredjeledd, er et sentralt problem, sier hun.
All
dialog med de indiske selskapene er avsluttet. Det er ikke aktuelt for Østnes
Aero å gjøre forretninger med dem i framtiden, opplyser selskapet.
Norske
myndigheter er, i likhet med EU, bekymret for omgåelse av sanksjonene via
tredjeland, opplyser juridisk direktør i Direktoratet for eksportkontroll og
sanksjoner, Rozemarijn van der Hilst-Ytreland.
Direktoratet
ble opprettet i 2024 og har ansvar for eksportkontroll og sanksjoner.
«Norske
personer og selskaper må forholde seg aktivt til sanksjonene, og sørge for å
etterleve disse. Brudd på sanksjonsloven er straffbart», skriver Hilst-Ytreland
i en e-post til Investigative Europe.
«Sanksjonene
mot Russland er historisk omfattende, og treffer norske aktører i langt større
omfang enn tidligere. Det er få næringssektorer som ikke på en eller annen måte
er påvirket.»
Eierne
var ikke tilgjengelige
De to
hovedaksjonærene i Agrim Aviation, Anshul Bhatt og Amrita Bhatt, var ikke
tilgjengelige da Investigate Europe og Reporters Collectives journalister kom
til selskapets kontorer i Delhi.
Østnes
Aero sier de er oppmerksomme på at selskapet «forvalter etterspurt teknologi,
og at vi derfor kan bli utsatt for fordekte anskaffelsesforsøk fra stater som
Norge ikke har sikkerhetspolitisk samarbeid med».
Selskapet
har vært i møte med PST om sanksjonsregler og industrispionasje.
«I den
forbindelse opplyste vi også om tilfellet der vi hadde avdekket at en
sluttbruker for en bestilling var et russisk-eid selskap, og at vi derfor hadde
avsluttet kontakten.»
Om
prosjektet
Dette
graveprosjektet ble ledet av Investigate Europe, et uavhengig
journalistkooperativ som jobber med større undersøkelser på tvers av
landegrensene.
Fritt
Ord og Amediastiftelsen er norske donorer til Investigate Europe.
Denne
saken publiseres i samarbeid med mediepartnere i 12 land: Altreconomia
(Italia), Arte (Frankrike), Dagsavisen (Norge), Danwatch (Danmark), Der
Standard (Østerrike), Disclose (Frankrike), The Guardian (Storbritannia),
InfoLibre (Spania), Frontstory (Polen), Meduza (Russland), NRC (Nederland) og
Reporters’ Collective (India).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.