lørdag 4. juli 2020

F-35 og de norske leverandørene - TU

Norske bedrifter kjemper seg til langt mer F-35-arbeid enn før: – Svært gledelig!

På litt over et år har norsk industri nær doblet verdien på sine F-35-kontrakter.

https://img.gfx.no/1818/1818139/13.40x40c.jpg
Dette bildet er fra Rygge da Luftforsvaret erklærte første operative evne (IOC) med F-35 i november 2019. Innfasinga har så langt fulgt planen, og nå begynner det å monne også for industrien. Fra venstre: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen, oberstløytnant Ståle «Steel» Nymoen, sjef for 332 skvadron og generalmajor Tonje Skinnarland, sjef for Luftforsvaret. (Eirik Helland Urke)
·         PER ERLIEN dalløkken
·        FORSVAR
·        1. JULI 2020 - 14:11
Etter mange lite framgangsrike år ser det nå ut til å ha løsnet skikkelig for norsk industri i konkurransen om å vinne kontrakter til produksjon av jagerflyet F-35.

Men i fjor kunngjorde amerikanske myndigheter at norsk industri endelig var tildelt det europeiske ansvaret for vedlikehold av flere F-35-komponenter som etter planen vil gjelde fra neste år.«Best value»-prinsippet gjelder ikke bare produksjon, men også vedlikehold. Også på dette området gikk det relativt trått for norsk industri en stund. Da JPO offentliggjorde den første runden av vedlikeholdskontrakter i 2016, ble det ikke en eneste kontrakt på Kongsberg-konsernet og daværende AIM Norway som hadde deltatt i konkurransen.
Da hadde KDA og det som i dag er Kongsberg Aviation Maintenance Services (Kams) gått sammen og hadde dessuten med seg flere samarbeidspartnere som Berget, Kitron, Techni, Vinghøg (nå Rheinmetall Norway) og Widerøe Technical Services.
I 2014 ble Norge utpekt til å etablere kapasitet for vedlikehold av F135-motoren, som brukes i F-35-flyene. Et nytt depot på Rygge nærmer seg nå klart, og planen er at Kams skal ha motordepotet operativt fra 2021.
Ved siden av deleproduksjon og vedlikehold, ligger norsk industris største eksportmuligheter knyttet til F-35 i Nammo-ammunisjonen Apex og Kongsberg-missilet JSM.
KDAs amerikanske partner Raytheon opplyste nylig at de nå forbereder det første slippet av et skarpt missil fra et F-35A. Det vil etter planen skje i løpet av 2020 og vil bygge videre på den avsluttende og vellykkede kvalifiseringstesten i mars 2018.
Siden den gang har den første eksportkunden kommet til: Japan bestilte i fjor JSM-missiler til sine F-35A. Også Australia er en høyst realistisk kommende bruker, ettersom de har vært med på å finansiere utviklinga. I tillegg kommer selvsagt USA som er i ferd med å bli en storbruker av forgjengermissilet NSM.
Det er forventet at Luftforsvaret kan erklære første operative evne (IOC) med JSM i 2023. Målet er, og har vært i mange år, at de norske F-35-ene skal være fullt operative (FOC) innen 2025.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.