Over 450 nye ruter trods krisen
Europæiske flyselskaber lancerer 462 nye ruter på to måneder. Coronakrisen gør dog, at det langt fra er sikkert, at de alle sammen bliver til noget.
I en tid, hvor flyselskaber over hele verden kæmper for at minimere tabene i forbindelsen med coronakrisen, skulle man måske forvente, at de fleste selskaber ville forsøge på at beskytte det eksisterende rutenetværk frem for at tilføje nye ruter. Alligevel har en række europæiske flyselskaber gennem de seneste to måneder annonceret åbning af i alt 462 nye ruter.
Det er den britiske luftfartsanalytiker, Ralph Anker, der har sammensat oversigten ud fra en mængde forskellige kilder – alt fra officielle bookingsystemer over sociale medier til personlige kontakter hos flyselskaber og lufthavne. Det hele har Ralph Anker samlet i en ny database med det sigende navn NERD (New European Route Database).
Wizz Air fører an
Et kig i NERD viser, at det er Wizz Air, der fører an i kapløbet om at føje flest nye ruter til netværket. Ikke færre end 107 ruter har det ungarske lavprisselskab bebudet, at man vil åbne i den kommende tid.
Et kig i NERD viser, at det er Wizz Air, der fører an i kapløbet om at føje flest nye ruter til netværket. Ikke færre end 107 ruter har det ungarske lavprisselskab bebudet, at man vil åbne i den kommende tid.
Blandt Wizz Airs nye ruter finder man to fra den cypriotiske by Larnaca til henholdsvis København og Billund, samt ruterne fra Sofia i Bularien og den ukrainske by Lviv til Billund.
Polske LOT ligger noget overraskende på andenpladsen i skemaet med hele 90 bebudede, nye ruter. Der er for hovedparten af LOT’s ruter dog tale om lavfrekvente ruter fra sekundære polske lufthavne til forskellige sydeuropæiske sommerdestinationer. Det betyder, at de fleste af LOT’s nye ruter sandsynligvis vil få et kortvarigt liv, da de er sat i verden for at forsøge på at udnytte den ledige kapacitet, som det polske selskab har fået på grund af coronakrisen.
Bebudede 40 nye ruter da krisen ramte
Ryanair indtager tredjepladsen med annoncering af 64 nye ruter, heriblandt ruten mellem Manchester og København. Fjerdepladsen indtages af Volotea, der reagerede på coronakrisen med annoncering af 40 nye indenrigsruter. Derudover har det spanske lavprisselskab bebudet åbning af yderligere 11 internationale ruter samt en ny base i Napoli.
Ryanair indtager tredjepladsen med annoncering af 64 nye ruter, heriblandt ruten mellem Manchester og København. Fjerdepladsen indtages af Volotea, der reagerede på coronakrisen med annoncering af 40 nye indenrigsruter. Derudover har det spanske lavprisselskab bebudet åbning af yderligere 11 internationale ruter samt en ny base i Napoli.
Kigger man på, hvilke lufthavne der ser ud til at få flest nye ruter, topper Wien listen foran Tirana og Warszawa. I de to førstnævnte er det Wizz Air, der står for broderparten af de nye ruter, mens det ikke overraskende er LOT, der topper listen i den polske hovedstad.
Kommer godt rundt
Ralph Ankers database indeholder indtil videre i alt 462 nye ruter annonceret mellem 20. maj og 24. juli. Selvom Anker på ingen måde lover, at oversigten er komplet, så afslører et kig i databasen dog, at den britiske luftfartsanalytiker er kommet godt rundt i krogene. For eksempel er DAT’s to nye indenrigsruter mellem Aalborg og København samt Aarhus og Rønne med i oversigten.
Ralph Ankers database indeholder indtil videre i alt 462 nye ruter annonceret mellem 20. maj og 24. juli. Selvom Anker på ingen måde lover, at oversigten er komplet, så afslører et kig i databasen dog, at den britiske luftfartsanalytiker er kommet godt rundt i krogene. For eksempel er DAT’s to nye indenrigsruter mellem Aalborg og København samt Aarhus og Rønne med i oversigten.
Med til den imponerende væksthistorie hører dog også, at 350 andre nye, europæiske ruter ifølge Ralph Anker er forsvundet fra bookingsystemerne. Derudover skal man naturligvis holde sig for øje, at mange af de bebudede 462 ruter måske aldrig kommer i luften – eller ender med at blive udskudt – alt efter, hvordan coronakrisen udvikler sig i de kommende måneder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.