Ingen MAX-passagerflyvninger før i 2021
Omfattende godkendelsesprocedure betyder, at flyselskaber verden over næppe får mulighed for at sætte Boeing 737 MAX tilbage i kommerciel drift før næste år.
Hele 16 måneder efter det andet af to fatale flystyrt er Boeing 737 MAX fortsat ikke klar til at blive recertificeret og genindsat i kommerciel drift. Og nu har de civile amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, netop udsendt en pressemeddelelse, hvor man ridser den videre proces for recertificeringen af Boeing 737 MAX op.
I meddelelsen får man allerede i de første linjer et klart billede af, at den endelige recertificering fortsat ikke er lige om hjørnet. Af meddelelsen fremgår det nemlig indledningsvist, at FAA i den nærmeste fremtid vil udsende en såkaldt Notice of Proposed Rulemaking (NPRM). Det er en offentlig meddelelse, som amerikanske myndigheder skal udsende, når de ønsker at ændre regler eller love.
Og når den meddelelse er udsendt, har alle interessenter 45 dage til at indsende kommentarer til FAA om de foreslåede ændringer i design og besætningsprocedurer. Det er de ændringer, der skal implementeres på 737 MAX for at eliminere de sikkerhedsproblemer, der blev identificeret af undersøgelserne efter ulykkerne med flyene fra henholdsvis Lion Air og Ethiopian Airlines.
Stopper ikke her
Men godkendelsesprocessen stopper ikke her. FAA ridser processen op, og den omfatter kort fortalt følgende:
Men godkendelsesprocessen stopper ikke her. FAA ridser processen op, og den omfatter kort fortalt følgende:
- FAA skal gennemgå de foreslåede ændringer til træning af besætningen. Et arbejde der vil inddrage flyvesikkerhedsmyndighederne fra Canada, Europa og Brasilien, og som også omfatter en offentlig høringsproces, før den endelige rapport er klar.
- FAA skal også gennemgå og godkende Boeings endelige dokumentation af designændringerne.
- FAA skal have papirarbejdet på plads i form af de reviderede godkendelser, ligesom træningsprogrammerne skal godkendes.
- Og endelig vil FAA godkende alle Boeing 737 MAX. Den godkendelse falder først efter en individuel, fysisk inspektion af hvert eneste af flere end 700 fly – både på de fly, der er leveret til flyselskaberne og de fly, som er blevet produceret, men endnu ikke leveret.
Dermed er det ganske givet, at en recertificering og en tilbagevenden til kommerciel drift ligger et pænt stykke tid ude i fremtiden.
Chef vil selv flyve flyet før godkendelse
FAA slutter da også meddelelsen af med en klar besked om, at myndigheden ikke ønsker at spekulere i, hvornår den endelige godkendelse falder og flyveforbuddet dermed kan blive ophævet. Og FAAs øverste chef, Stephen Dickson, der selv er tidligere pilot hos Delta Air Lines, har sagt, at han ikke kommer til at give sin endelige velsignelse til recertificeringen, før han selv har fløjet flyet.
FAA slutter da også meddelelsen af med en klar besked om, at myndigheden ikke ønsker at spekulere i, hvornår den endelige godkendelse falder og flyveforbuddet dermed kan blive ophævet. Og FAAs øverste chef, Stephen Dickson, der selv er tidligere pilot hos Delta Air Lines, har sagt, at han ikke kommer til at give sin endelige velsignelse til recertificeringen, før han selv har fløjet flyet.
Heller ikke Boeing ønsker at spekulere i, hvornår 737 MAX er tilbage i kommerciel drift. Flyproducenten har i en skriftlig kommentar til FAA-meddelelsen blot gentaget budskabet om, at man “arbejder tæt sammen med FAA og andre internationale myndigheder for at imødekomme deres forventninger, da man arbejder for sikkert at bringe 737 MAX tilbage i drift.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.