torsdag 23. juli 2020

LCC`s latest stunt: Pilots as cabin attendants and CA`s as pilots - As crazy as it goes - AVweb / Check-In


Pilots To Fill In For Fired Icelandair Flight Attendants





Icelandair fired all its flight attendants Friday and told pilots they’ll be doing those jobs temporarily starting Monday. The airline and the FAs had been in a monthlong labor dispute and on Friday the company ended it. “Icelandair will permanently terminate the employment of its current cabin crew members and permanently discontinue the employment relationship between the parties,” the company said in a statement. “The company’s pilots will temporarily take over responsibility for onboard safety on 20 July.”There has so far been no reaction from the flight attendants or the pilots but the decision raises immediate questions about the wisdom or even the legality of the move. Pilots don’t get a lot of the training that FAs do in terms of evacuation procedures and rendering aid to passengers and most countries the airline flies to require the correct number of qualified flight attendants to be on board. Under the current circumstances, those safety-related duties would be the full job description. In-flight service is all but nonexistent on flights thanks to the pandemic. The carrier has 36 aircraft, mostly Boeing 757s, and flies to 16 destinations from Reykjavik.

Kabineansat hos Wizz Air (Foto: Wizz Air | Facebook)

Wizz Air tilbyder kabineansatte at blive piloter

Det ungarske lavprisselskab, Wizz Air, tilbyder nu sine kabineansatte at blive piloter gennem et internt uddannelsesprogram. Under uddannelsen er de studerende skiftevis i kabinen og i cockpittet.
Wizz Airs nye ”Cabin Crew to Captain”-program har til formål at give selskabets ansatte en pilotuddannelse og dermed på sigt bytte kabinen ud med cockpittet. Programmet, som Wizz Air selv omtaler som det første af sin slags i branchen, tilbyder de studerende omfattende økonomisk støtte, rejse- og indkvarteringssupport samt en skræddersyet arbejds- og studieplan.
Det 40 måneder lange program tilbyder i første omgang nuværende besætningsmedlemmer med base i Ungarn, Rumænien, Polen og Bulgarien med ingen eller begrænset flyveerfaring mulighed for at få en kommerciel pilotlicens og starte deres pilotkarriere, mens de forbliver en integreret del af Wizz Airs team.
Skiftevis arbejde og skolebænkDe studerende skal rotere mellem arbejde og studier månedligt. Undervisningsplanen består af 22 måneders grundtræning og 18 måneders flyvetræning på en flyveskole i Nyíregyháza i Ungarn. Hvis man består eksamen og ellers opfylder flyselskabets generelle krav, kan de studerende blive pilotelever internt i Wizz Air.
Slutmålet er en titel som styrmand – og dermed muligheden for endegyldigt at rykke fra kabinen og ind i cockpittet.
Fremme ligestillingen”Vi er glade for at lancere branchens første ”Cabin Crew to Captain”-program for Wizz Airs flyvende medarbejdere med en drøm om at blive piloter. Det er en stor mulighed for dem til at udvikle deres karriere og vokse inden for virksomheden, da vi fortsætter med at udvide vores flåde og rutenetværk,” siger kaptajn Darwin Triggs, der er chef for flyoperationer og chefpilot hos Wizz Air.
Triggs tilføjer desuden, at Wizz Air også håber på, at programmet vil øge ligestillingen mellem kønnene i flyselskabet. Det ungarske flyselskab har et internt mål om, at 25 procent af de ansatte i cockpittet inden 2030 skal være kvinder.
Hvis programmet bliver en succes, har Wizz Air planer om at rekruttere pilotaspiranter blandt besætningsmedlemmerne i flere lande end de fire, man starter med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.