Fransk frygt: Flytrafikken først normal i 2027
IATA har revideret sine forventninger og regner med, at flytrafikken først i 2024 vil være normaliseret efter coronakrisen. I Frankrig frygter man, at der kan gå syv år, før det sker. Og det kan få konsekvenser for udvidelsesplaner i Paris CDG.
Flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, har udsendt sine nye, reviderede forventninger til, hvornår flytrafikken kan forventes at være genoprettet efter coronakrisen. Og den seneste revision betyder, at IATA har lagt ét år oveni i sine hidtidige forventninger, så man først forventer, at trafikken er normaliseret i 2024.
Det er den svigtende inddæmning af coronavirussen i ikke mindst USA, reducerede rejsebudgetter som følge af besparelser hos større, internationale virksomheder samt en generelt svag forbrugertillid, der har fået IATA til at revidere sine forventninger.
Dystre franske forudsigelser
I Frankrig ser man dog endnu mørkere på fremtiden end IATA.
I Frankrig ser man dog endnu mørkere på fremtiden end IATA.
ADP, der er den statsejede lufthavnsoperatør i Frankrig, sagde i begyndelsen af denne uge, at man frygter, at det kan tage op til syv år, før flypassagertrafikken er fuldkommen tilbage på det niveau, man så før coronakrisen.
Det betyder, at ADP nu overvejer, om man skal udskyde bygningen af en Terminal 4 i Paris Charles de Gaulle. ADP har i et stykke tid arbejdet med planer om at opføre en ny terminal med en årlig kapacitet på 35-40 millioner passagerer.
Genovervejer planerne
Planerne har indtil videre mødt modstand fra både miljøaktivister og lokalbefolkning, men først nu, hvor faldet i passagertallet som følge af COVID-19 rejser spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet vil behov for en ny terminal i 2030, er den franske regering begyndt at genoverveje planen.
Planerne har indtil videre mødt modstand fra både miljøaktivister og lokalbefolkning, men først nu, hvor faldet i passagertallet som følge af COVID-19 rejser spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet vil behov for en ny terminal i 2030, er den franske regering begyndt at genoverveje planen.
”Det er sandsynligvis ikke længere berettiget, at vi kan forvente at modtage 40 millioner flere passagerer i 2030, og derfor vil planerne om T4 nu blive grundigt overvejet,” sagde den franske transportminister, Jean-Baptiste Djebbari, i et radiointerview med Europe 1 forleden.
Træffe den rigtige beslutning
Djebbari, der i øvrigt selv er forhenværende pilot, slog i interviewet fast, at flytrafikken i Frankrig i øjeblikket ligger på omkring 40 procent af niveauet før coronakrisen. Regeringen vil følge udviklingen nøje i den kommende tid, så man kan træffe den rigtige beslutning om, hvornår og hvordan man i givet fald skal udvide kapaciteten i Paris Charles de Gaulle og andre franske lufthavne.
Djebbari, der i øvrigt selv er forhenværende pilot, slog i interviewet fast, at flytrafikken i Frankrig i øjeblikket ligger på omkring 40 procent af niveauet før coronakrisen. Regeringen vil følge udviklingen nøje i den kommende tid, så man kan træffe den rigtige beslutning om, hvornår og hvordan man i givet fald skal udvide kapaciteten i Paris Charles de Gaulle og andre franske lufthavne.
I den forbindelse slog Djebbari også fast, at det er vigtigt at følge den teknologiske udvikling nøje, så fremtidens lufthavne bliver indrettet, så de kan tage imod fremtidens fly.
ADP har endnu ikke offentliggjort detaljerede planer for, hvordan en eventuel Terminal 4 i CDG skulle se ud, men franske medier estimerer, at det vil kræve investeringer på mellem 52 og 67 milliarder kroner at bygge en ny terminal med en kapacitet på op til 40 millioner passagerer årligt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.