torsdag 22. oktober 2020

Bodøprosjektet og Hareide - NRK

 Det er vanskelig for undertegnede å akseptere at en statsråd er så virkelighetsfjern som Hareide. Han ser helt bort i fra koronakrisen og langtidsvirkninger innen transport- og reiselivsnæringer. Han sammenlikner Bodøprosjektet med Bjørvikstunnelen i Oslo. Han ser helt bort i fra at den ble bygget under helt andre omstendigheter enn de forholdene som eksisterer nå, og som vil eksistere lenge. Holte Consulting tar akkurat det forbehold at ting må endre seg til det bedre og markedet må vise at ny flyplass trengs. Nå synes politikerne å bifalle lokale eiendomsutviklere og politikere fremfor å høre på en helt uhildet instans. (Red.)

Kritisk rapport

Men så var det rapporten Holte Consulting har laget på vegne av Finansdepartementet. Der slår de fast at ingen av de ulike alternativene for flytting av Bodø lufthavn vil være i nærheten av å være samfunnsøkonomisk lønnsomme.

De viser også til at det er mulig å rehabilitere dagens rullebane til en lavere kostnad enn å bygge ny rullebane.

Imidlertid virker ikke rapporten å ha gjort særlig inntrykk på samferdselsministeren.

– Jeg har sett den typen rapporter på andre prosjekter også. Da vi skulle bygge Bjørvika ble det slått fast at det var samfunnsøkonomisk ulønnsomt å legge motorveien i tunnel. Men jeg tror vi alle ville reagert i dag om motorveien hadde gått over bakken og i realiteten stoppet byutviklingen der.

– På samme måte er det i Bodø. Vi trenger byutvikling. Vi må se helheten i et sånt prosjekt, og da mener jeg nettopp det å bygge en ny flyplass, det er det riktige.

Og bare flikke på den eksisterende rullebanen, virker ikke å være et alternativ som er særlig aktuelt heller.

– Enten må vi bruke store, store beløp på å ruste opp den gamle flyplassen, eller så kan vi bygge en ny flyplass og så får vi da fantastiske arealer til veldig viktig byutvikling, sier Hareide.

– Et samferdselsprosjekt

Ny by - ny flyplass er et av norgeshistoriens største byutviklingsprosjekter.

Flyplassen ligger i dag midt på Bodø-halvøya. Et storstilt flytteprosjekt av dagens rullebane skal frigjøre et areal til en ny grønn og miljøvennlig bydel.

ILLUSTRASJON: BODØ KOMMUNE

Da staten i 2012 valgte å flytte kampflybasen med 1000 arbeidsplasser bort fra Bodø, ble det omtalt som største statlige utflyttingen i noen norsk by noensinne. Da valgte man samtidig at Bodø skulle få lov til å utvikle byen.

Ida Pinnerød understreker at Ny by – Ny flyplass-prosjektet først og fremst et stort samfunnsutviklingsprosjekt, og ikke nødvendigvis bare et flyplassprosjekt.

– Vi trenger denne typen prosjekter for å få folk til å ville komme hit, investere her, være her og skape nye verdier her, ikke bare for oss, men for hele landet.

Også stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) varsler at arbeidet med flyplassprosjektet går ufortrødent videre, til tross for rapporten til Holte Consulting.

– Vi er vel vant med merknader om at større samarbeidsprosjekter ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Spesielt i nord og i distriktene, sier Jonny Finstad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.