Coronakrise for luftfarten:
Varsler global kollaps
-
Det verste har ikke kommet.
Publisert ⚙
Toppsjef etter toppsjef har
det siste halve året gått ut og slått full alarm om den verste krisa som har
rammet luftfarten siden andre verdenskrig.
Coronapandemien har
effektivt lammet flybransjen. Ferske anslag tyder
på at flybransjen vil blø 2,7 millioner kroner hvert eneste minutt gjennom
årets seks siste måneder.
Skal man tro sjefen
for flygiganten Qatar Airways, har luftfarten så vidt sett starten på krisa.
- Det verste har ikke kommet for noen av flyselskapene, sier Akbar Al Baker, administrerende direktør i flyselskapet, til CNBC.
Han anslår at flybransjen vil ligge nede med brukket rygg i
flere år.
- Det kommer snart flere krisepakker i Europa, og det kommer til
å bli flere kollapser over hele verden. Jeg tror at den andre bølgen (med
smitte, red.anm.) er enda mer alvorlig enn den første, fortsetter han.
Så langt har Qatar
Airways meldt om et rekordtap på over 17 milliarder kroner for regnskapsåret
2019-2020.
- Jeg må bare si at våre tap kommer til å fortsette. Hvert eneste flyselskap i verden vil fortsette å tape penger, fordi det ikke finnes passasjerer å frakte, sier Al Baker.
Norske krisetall
Så seint som fredag morgen presenterte Avinor nye krisetall for norsk luftfart.
Tallene viste at
drøyt 1,5 millioner passasjerer reiste til eller fra Avinors lufthavner i
september. Det er en nedgang på hele 69,6 prosent sammenliknet med i fjor.
- Tallene fra
september viser at flytrafikken fremdeles er sterkt preget av coronapandemien,
og dette er noe vi forventer at vil vare gjennom vinteren, sier Gaute Skallerud
Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.
GRÜNDER: Erik
G. Braathen (64) annonserte at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk
luftfart starter et nytt, norsk flyselskap. Video: Madeleine Liereng /
Dagbladet TV
For
innenlandsflyginger var passasjertallene på 54 prosent, mens den internasjonale
passasjertrafikken hadde stupt med hele 91 prosent.
- Utenlandstrafikken
er hardest rammet, noe vi har sett under hele coronaperioden. Dette henger
sammen med smittesituasjonen og reiserestriksjonene, sier Riise.
Hittil i år er det samlede fallet i flytrafikken i Norge på 50
prosent innenlands og 74 prosent utenlands.
Og bildet er stort sett likt over hele verden.
Blør penger
Den internasjonale
luftfartsorganisasjonen IATA anslår at luftfartsindustrien vil brenne av 711
milliarder kroner i cash i løpet av siste halvår i 2020.
- Krisa er større og varer lenger enn noen av oss kunne ha
forestilt oss, og de første krisepakkene er i ferd med å løpe ut. Nå må vi slå
alarm igjen, sier IATA-sjef Alexandre de Juniac, som legger til:
- Dersom disse
krisepakkene ikke blir erstattet eller utvidet, vil konsekvensene for en
allerede lammet industri være alvorlige.
Videre anslår IATA at bransjen vil blø mellom 46 og 55
milliarder kroner hver eneste måned neste år, som følge av den pågående
coronakrisa.⚙
- Historisk sett bidrar kontanter generert i høysesongen om
sommeren til å holde flyselskapene gående gjennom vinteren. Dessverre ga ikke
årets katastrofale vår og sommer noen hvilepute, fortsetter de Juniac.
Det er også høyst usikkert hvor lenge krisa vil fortsette.
Så langt i år har
hele 43
kommersielle flyselskap gått konkurs, ifølge ferske tall fra
analyseselskapet Cirium.
- Uten støtte og
innblanding fra myndighetene, ville vi sett et konkursras i krisas seks første
måneder. I stedet har vi hatt et overkommelig antall konkurser og veldig få
kollapser, sier flyanalytiker Brendan Sobie ved Sobie Aviation ifølge CNBC.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.