Jeg har omtalt dette prosjektet ved flere anledninger. Jeg har også sitert rapporten fra Holte Consulting som de facto dreper prosjektet. Vel, AN har valgt å høre på Avinorsjefen som straks pensjoneres, Bodømannen Dag Falk Petersen. Han får vel en byste på torget dersom dette vanvittige sløseriet går igjennom i Stortinget. Redaktøren har valgt å se bort i fra luftfartskrisen som kan vare i mange år. Sannsynligheten taler for at den aldri vil komme seg på fote igjen. Voldsomme investeringer, som de tre store prosjektene i Nordland fylke, foruten Bodø, også Mo i Rana og Lofoten, må gjennomgås på nytt. De bør legges på is inntil videre. (Red.)
Av Leder
Publisert:20.
oktober 2020, kl. 10:28
Kampen for «Ny by-Ny flyplass»
er ikke over før pengene er på statsbudsjettet, så trykket må holdes opp.
AN MENER: Årets statsbudsjett tar ikke
nok høyde for Avinors økonomiske problemer. Det mener stortingsrepresentant
Kjell Børge Freiberg fra Fremskrittspartiet.
– Det er åpenbart at et Avinor uten penger har en utfordring med tanke
på å være med på prosjekter de har sagt de skal være med på, sier Freiberg til
AN.
Et slikt prosjekt er flyttingen av flystripa i Bodø, en forutsetning
for byens byutviklingsprosjekt i europeisk toppklasse. At dette statsbudsjettet
ikke sikrer finansieringen av «Ny by-ny flyplass» kan føre til usikkerhet om
framdriften og i verste fall utsettelser.
Også regiondirektør Daniel Bjarmann-Simonsen i NHO Nordland er skuffet
over at prosjektet ikke får egne penger i statsbudsjettet. Han mener det er noe
nordlandspolitikere fra alle partier må jobbe med å få på plass i
budsjettforhandlingene.
Det er klart skuffende at dette viktige prosjektet for Bodø og Nordland
ikke gis penger nå, ikke minst på bakgrunn av den usikkerhet pandemien har
skapt. Men det betyr ikke nødvendigvis at regjeringen nå nedprioriterer den nye
flyplassen.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) forsikret for bare kort
tid siden at regjeringen fortsatt står 100 prosent bak prosjektet. Dette er nok
heller ikke det første prosjektet Avinor vil nedprioritere. Avinor forsikrer da
også overfor AN om at de følger den framdriftsplanen som er lagt. Det innebærer
at den endelige finansieringen av flyttingen er på plass i statsbudsjettet for
2022.
Det er likevel all grunn til at lokale og regionale politikere bør
følge denne saken nøye framover, og holde presset oppe. Det var det Bodø ikke
maktet i forkant av vedtaket om å flytte hovedflybasen til Ørland i 2012.
Det kan virker som om man anså et slikt vedtak som så usannsynlig at
man tok øynene av ballen. Det åpnet for en allianse mellom Ap-politikere i
Trøndelag og Troms, som sikret både hærens fortsatt sterke tilstedeværelse i
Indre Troms og flyttingen av hovedflybasen til Trøndelag.
Også denne gang finnes det interesser som ønsker å sabotere for en
flytting av flystripa i Bodø. Både ut fra rent økonomiske vurderinger, og ut
fra et ønske om å fremme egne prosjekter i Avinor-køen. At vi har en
mindretallsregjering øker sjansene for at statsbudsjettet faktisk lar seg endre
i en mer positiv retning for dette prosjektet.
Ikke minst ettersom regjeringen nok vil vende seg til Frp først for å
få flertall for sitt budsjett. Det gjør utspillet fra Freiberg ekstra interessant.
Uansett er kampen for «Ny by-Ny flyplass» ikke over før pengene er på plass, om
det skjer i 2021 eller 2022.
Så her gjelder det å fortsatt ha fullt trykk på kampen for prosjektet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.