Denne Main Gear Box har tatt liv før og var et svakt punkt ved maskinen, akkurat som H225 som også sliter med en svak, etter min mening, MGB. Fremmedlegemer, FOF, er imidlertid vanskelig å beskytte seg mot. De forekommer i fly også. Noen forklaring på hvordan skiven havnet i MGB er ikke funnet foreløpig. Man tenker umiddelbart på produksjonen av MGB eller tungt vedlikehold hvor boksen tas fra hverandre.
(Red.)
Undersøkelse av alvorlig luftfartshendelse 25-30 NM sydvest av Stavanger lufthavn Sola
Fredag 25. september 2020 var Sikorsky Aircraft Corporation S-92A, LN-ONQ, operert av Bristow Norway på vei tilbake til Sola etter en tur til plattformen West Elara. Under nedstigning fra 7 000 ft mot 1 000 ft, i en høyde av ca. 4 500 ft, fikk besetningen et varsel om at oljetrykket på hovedgirboksen hadde sunket under 45 psi. Kort tid etter kom varselet INPUT/ACC 1 HOT på. I henhold til sjekklisten trakk besetningen venstre motor tilbake til tomgang. Da oljetrykket sank videre til under 35 psi ble oljekjøleren automatisk koblet ut slik den er konstruert til å gjøre. Under den videre flygingen mot Sola steg oljetemperaturen og varselet INPUT/ACC 2 HOT kom på. Høyeste registrerte oljetemperatur før landing var 214 grader C.
Besetningen sendte nødmelding og gikk ned til en høyde på 200 ft. De forberedte seg til å lande på sjøen dersom oljetrykket skulle forsvinne helt. Landingen på Sola var udramatisk og helikopteret ble fulgt til parkering av mannskaper fra brann- og redningsavdelingen.
Havarikommisjonen ankom Sola samme kveld, og startet innledende undersøkelser. Av funn nevnes:
- noe oljesøl ved venstre motor og hovedgirboksens venstre side
- noe oljesøl på utsiden av helikopteret, særlig på venstre side av skroget
- oljen synes å komme fra området hvor akselen fra venstre motor går inn på girboksen
- ingen tegn til lekkasje i oljekjøleren eller slangene til oljekjøleren
- anslagsvis 4 liter av en total mengde på ca. 40 liter olje manglet på hovedgirboksen.
- indikatoren som varsler høy trykkdifferanse over oljefilteret hadde kommet ut. Initiell visuell inspeksjon av oljefilter viste ikke tegn til partikler. Filteret vil bli undersøkt videre.
- ingen metallpartikler ble funnet på girboksens magnetplugger
Så langt er det ikke funnet noen forklaring på det som skjedde.
Hovedgirboksen er utmontert fra helikopteret og vil bli sendt til produsenten Sikorsky for nærmere undersøkelser. Undersøkelsene vil skje i regi av Statens havarikommisjon med bistand fra den amerikanske havarikommisjonen NTSB.
Oppdatering 27.10.2020
Den 20. oktober startet arbeidet med å undersøke hovedgirboksen hos Sikorsky i USA. Covid 19 begrensinger medførte at Statens havarikommisjon ikke kunne være fysisk tilstede. For å ivareta integriteten til undersøkelsen tilbød den Amerikanske havarikommisjonen (NTSB) å koordinere, overvære og dokumentere arbeidet i henhold til en forhåndsbestemt undersøkelsesplan.
Demonteringen og dokumenteringen har avdekket et fremmedlegeme (FOD) i form av en skive i venstre input modul retur-oljekanal (scavenge oil passageway). I følge Sikorsky er skiven av type MS 20002-6, en skive som skal være mye benyttet på og i tilknytting til hovedgirboksen. Det er ikke funnet andre fremmedlegemer i hovedgirboksen.
Venstre input modul. Figuren viser skiven der den ble funnet i oljekanalen. Foto: NTSB
En ny skive av type MS2002-6, tilsvarende den som ble funnet i hovedgirboksens venstre input modul. Skyvelæret viser mål i tommer, tilsvarer en ytre diameter på 17 mm. Foto: Bristow Norway
Undersøkelsen forsetter for blant annet, om mulig, å fastslå når, eller hvordan skiven har kommet inn i girboksen og hvordan den har påvirket oljesystemet. Så langt er dette ubesvarte spørsmål.
Både skiven og oljeprøver fra girboksen, som ble tatt ved demonteringen, er bragt til NTSB sitt laboratorium i Washington for videre undersøkelser og analyser i samvirke mellom NTSB og SHK.
Sist oppdatert: 27.10.2020
Fakta
Sted | 25-30 NM sydvest for Sola |
Hendelsesdato | 29.09.2020 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Sikorsky øvrige |
Operatør | Bristow Norway AS |
Reg. merke | LN-ONQ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.