Skulle vært interessant å hørt mer om hans bakgrunn. (Red.)
Norsk Wizz
Air-pilot om kritikk: -
Tull!
Flygeren Christoffer Vika mener Erna
Solbergs holdning til Wizz Air er litt utdatert.
Publisert
Sist oppdatert
Etter at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air annonserte at de
skal
åpne innenriksruter i Norge, har debatten rast.
Årsaken
er at Wizz Air-sjef, József Váradi har kalt fagforeninger «barnslig»,
«nasjonalistisk» og «proteksjonistisk» og har avvist at selskapet ønsker å
inngå tariffavtaler med fagforeninger om de skal ha ansatte i Norge.
Det
ble løftet helt til topps i den norske politikken, da statsminister Erna
Solberg i Stortingets spørretime sa at hun
privat ikke fløy med selskaper som nekter de ansatte tariffavtaler.
Kronikk ble vist fram
Fra sitt bosted i London har den norske Wizz Air-flygeren Christoffer Vika (37), med en umiskjennelig Haugesunds-dialekt, fulgt debatten i Norge. Han har jobbet som styrmann i Wizz Air siden april i fjor, og ble i forbindelse med debatten som raste kontaktet av selskapets pressesjef, som først og fremst ønsket å få litt hjelp til å forstå det norske perspektivet, hvordan nordmenn tenkte.
- Etter den samtalen tenkte jeg at det kanskje kunne være behjelpelig å skrive en kronikk, sier Vika.
MENINGER
Han oversatte det han skrev til engelsk, og fikk fredag i forrige uke vite at det hadde blitt vist til Wizz Air-sjef József Váradi. Det han ikke hadde fått med seg var at Váradi hadde vist fram en anonymisert utgave av kronikken under pressekonferansen han holdt torsdag, for å illustrere at de ansatte i selskapet var fornøyde.
- Å, gjorde han det? Det visste jeg ikke, sier Vika når Børsen bringer det på banen.
- Utdatert
holdning
Vika
skjønner at Váradis krasse utspill har ført til reaksjoner i Norge.
-
Ja, med min norske bakgrunn, og på bakgrunn av den måten vi oppfatter
fagforeninger på, så skjønner jeg det veldig godt. Jeg ser at fagforeningene
historisk sett har fått til veldig mye bra i Norge, sier Vika.
Han
mener man må se sjefens uttalelser på bakgrunn av hans erfaring fra Europa
ellers, der fagforeningene ikke nødvendigvis har fungert like godt som i Norge.
- Váradi uttaler seg på bakgrunn av sin erfaring med dette, og den er ikke lik som i Norge. Jeg jobber sammen med mange flygere som har jobbet i selskaper som har vært mer tradisjonelle i framgangsmåten, men som har gått konkurs, sier Vika.
- Hva tenker du om kritikken fra Erna Solberg?
-
Jeg tenker at hun ikke har forståelse for hvordan ting blir gjort andre steder.
Det virker som det er en litt utdatert holdning om at en må ha tariff eller
være fagorganisert for at arbeidsforholdet skal være ryddig. Men det kan gjøres
på andre måter, samtidig som de ansatte har det bra.
- Ikke
behov for fagforening
- Dersom Wizz Air åpner en base i Norge med norske ansatte som ønsker å opprette fagforening: Hadde det gått greit eller hadde det blitt bråk?
-
Godt spørsmål. Det er vanskelig for meg å si, det blir jo litt synsing. Men det
som kan skje, det tror jeg du har i mange selskaper i alle industrier, er at du
vil ha en liten gruppe som deler ideologien om at du må fagorganisere deg, så
har du en gruppe som ikke bryr seg og en som er ideologisk mot, sier Vika, og
fortsetter.
-
Om du hadde en liten gruppering i Norge som ville lage fagforening så er det
mulig de ville fått gehør for det, men hvis vi ser til Storbritannia og
Østerrike, som har akkurat samme fagforeningsretten som i Norge, der har vi til
sammen over 20 fly, 200 flygere og over 500 kabinansatte, og her er det ingen
som har gått sammen for å lage fagforening.
Váradi
var for øvrig noe mer diplomatisk under pressekonferansen der han viste fram Vikas
kronikk og sa at en avgjørelse om å fagorganisere seg er opp til de ansatte.
- Det er en avgjørelse som må tas av folkene i selskapet og ikke
av folk utenfor, sa Váradi.
Angriper
Norwegian
Vika er overbevist om at Wizz Air vil følge alle lover og regler i Norge.- Det har de gjort så langt i alle andre land hvor de opererer. Jeg tror ikke noen vil, eller trenger, å stå klar med pisk om vi en dag åpner base med personell i Norge, for det har ikke vært tilfellet når vi åpner base andre steder, sier Vika.
-
Gulroten er at de lager ryddige arbeidsforhold for oss. Hvis de ikke hadde
gjort det så hadde motivasjonen for å fagorganisere oss vært større. Tar de
vare på oss så har vi ikke behov for å fagorganisere oss.
I
kronikken skriver Vika at han mener det er tull å kalle Wizz Air useriøse «så
lenge kroneksemplet på dette i europeisk luftfart er norsk, eller Norwegian, som
de kaller seg».
Han
drar fram pilotstreiken fra 2015, som etterhvert endte med at Norwegian flyttet
sine ansatte over i bemanningsbyråer i stedet for å ha dem ansatt direkte i
selskapet.
«Nå
har Norwegian slått byråene sine konkurs, sagt opp stort sett alle, og
stukket fra hele regningen. Det er useriøst det», skriver Vika.
«Konkurransedyktige
arbeidsbetingelser»
Norwegian har fått tilsendt Vikas kommentarer, og svarer følgende:
«I
Norwegian konsentrerer vi oss nå om å trygge våre 2300 arbeidsplasser i Norge
for å kunne opprettholde kritisk infrastruktur i Norge og binde landet vårt
sammen med ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord. Vi skal også
opprettholde et internasjonalt rutenett slik at vi kan fly turister inn til
Norge, fly nordmenn ut i verden og sørge for at eksportnæringen kan få sine
varer ut i det internasjonale markedet».
«Våre
ansatte har alltid hatt konkurransedyktige lønns- og arbeidsbetingelser og de
aller fleste har vært fagorganisert med tariffavtale, enten de har jobbet i
Norge, Sverige, Danmark, England eller Spania. Coronasituasjonen har lammet
store deler av flytrafikken over hele verden og det har dessverre gått ut over
flere enn 8000 av våre kolleger, inkludert i Sverige der vårt datterselskap
tidligere i år ble begjært konkurs».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.