fredag 23. april 2010
Preventivt flysikkerhetsarbeide i statlig regi
Dette er nok en anledning til på nytt å ta opp et skrikende behov for et statlig organ som arbeider med preventiv flysikkerhet. Slike organ har de i flere andre land, bare ikke her. Behovet åpenbarer seg etter at hverken Avinor eller Luftfartstilsynet synes å ta inn over seg de advarsler som Island har kommet med, referert i Aftenposten i dag. Norsk Flygelederforening skriver om dette i bladet Flygelederen 4/09, forøvrig en særdeles innsiktsfull og informativ artikkel. Flygerne er gjennom IFALPA aktivt med i møter om emnet, senest i januar. Det ville vært naturlig at et flysikkerhetsorgan tok for seg emnet og forente krefter for å unngå kollektiv stenging av luftrom. Det første som må komme på banen er metoder for å måle partikler i størrelse og mengde. Dernest prosedyrer som skal gjelde for alle fly- og helikoptertyper som flyr i Norge. For n`te gang gjentar jeg at ubemannede fly kan ta en slik jobb og patruljere hele kysten og innlandet på et eneste oppdrag. Jeg opplever det som særdeles urimelig at livsviktig fly- og helikoptertransport ikke kan fly på dagtid når det ikke er en sky å se, ei heller påvist aske på bakken.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.