lørdag 31. juli 2010

Farnborough Air Show 2010

Alle fotos; copyright P. Gram
Undertegnede deltok sammen med Arbeidsutvalget i Flyoperativt Forum (FoF) på den årlige, store internasjonale flyutstilling som veksler mellom Le Bourget og Farnborough. Formålet med vårt besøk var å forsterke båndene til våre etablerte kontakter, opprette nye samt å se på nyhetene og å snakke med de som flyr dem. Møter var avtalt på forhånd og som konklusjon kan sies at dette var meget positivt! Været var sogar også på vår side.
                          Avro Vulcan på short final      
Statistikk
Det er enklest å sammenlikne med forrige Farnborough i 2008 fordi Le Bourget i fjor var overoptimistisk og ble avholdt like før Lehmann Bros. gikk dukken og også før Eyafjellajøkul og askeskyen.
Det ble solgt 835 kommersielle maskiner verdt 47 milliarder US$, til sammelikning med 2008 som solgte sivile maskiner for 88,7 milliarder, altså ned 47%. Settingen er ikke optimistisk selv om folk ønsker å fly igjen. Salget av wide bodies er veldig lunkent og dreier seg i hovedsak om B777 serien som gjør det godt. Det var ingen bookinger for A380. FoF`s delegasjon ble invitert av Boeing til å overvære seremonien der B. Kjos undertegnet kontrakten på femten 737NG. Han ble spurt direkte om B787 ville passe inn i hans planer om å kjøpe langdistansefly. Han svarte at han stiller seg i køen. Med vårt kjennskap til Kjos, så er det neppe tvil om at han også kikker på A350 XWB. Når det gjelder militære kjøp, så kan jeg vel si at russerne slo an tonen med sitt totale militære fravær. De hevder at de ikke blir med på utstillinger hvor de ikke er garantert salg! De var pinadø savnet i luften også! Det er bare F-22 Raptor som matcher dem. USAF stilte med mange flytyper slik som før. En B-52H durte gjennom luften og Raptor kom på besøk, akkurat som i fjor. Denne kom fra RAF Lakenheath, men er hjemmehørende på Elmendorf AFB i Alaska.
Antallet besøkende er beregnet til det samme som for 2 år siden; 285 000. Det var 8% færre på trade days og noen flere på public days. FoF deltok på de tre første trade days. Jeg var overrasket over hvor få det var de to første dagene.

 
                                          A400M Grizzly        
Nye fly
Den store nyheten i år var naturligvis B787 som var til stede de to første dagene. A400M hadde alt vist seg på ILA i Berlin for et par måneder siden, men imponerte med sitt airshow med 120 graders krengning med 15 tonn testutstyr om bord. Og så var den veldig stillegående, akkurat som B787. Maskinen ble døpt Grizzly under en enkel seremoni den 19. JAS Gripen var utstilt, det samme var kinesernes Chengdu JF-17 jagerfly i pakistanske farger. Boeing hadde en stor stand viet UAV/UAS med Phantom Eye, Hummingbird og Phantom Ray. I det hele tatt så var UAV`er veldig sterkt til stede, og vi hadde møte med Northrop Grumman (NG) og andre produsenter. FoF har over lengre tid gjort alvorlige forsøk på å forklare publikum, media og myndigheter hvilken nytte slike fly og helikoptre kan ha for det sivile samfunn. Vi har ikke gitt opp, og NG vil komme til vår konferanse i april for å vise de fremmøtte Global Hawk. Jeg vil føye til at Global Hawk er den første ubemannede maskin som erstatter en bemannet type, tyskernes Breguet Atlantique. Flygerne her går nå på omskolering i USA. Norge er for øvrig med i Euro Hawk prosjektet som skal få 8 maskiner stasjonert ved Sigonella på Sicilia. Denne utgaven fløy fra Palmdale den 29. juni. Akkurat hva vår rolle i prosjektet vil bli er ukjent nå. Airbus viste sin A330 200F som fremdeles er inne i konkurransen med B767 som tankfly for USAF, altswå prosjekt KC-X. Gamle, gode Twin Otter var der i ny utgave, det samme var Bombardier Q400NG. Agusta Westland viste sin nye AW169, en mellomting mellom A109 og AW139. 
AW169


AW 159 Lynx Wildcat ble vist også, det samme med Bells UH-1Y som naturligvis er bygget på lesten til gamle Bell 212.. Det var ganske stille omkring helikoptre, men vi hadde møte med gutta fra 722 Eskadrille som flyr nye AW101 og Sikorsky vedr. oppdatering på X2 og S-92A. Mer om dette under. Jeg snakket med en F-15E flyger om Silent Eagle. Han var ikke særlig snakkesalig, men han mente at JSF ikke var mye verdt mot en E-modell med AESA radar……Traktor med tenner? Yep, en Air Tractor AT-802U som er et sprøytefly (crop duster), sto her armert til tennene.

                                          Grizzly      
Air display
En B-52 kom altså på besøk. Det er fremdeles en imponerende innretning vil jeg si, men det er også Avro Vulcan. Den som fløy kom først på vingene for to år siden etter mange år i møllkuler, og FoF`s Arbeidsutvalg  har støttet prosjektet med private midler. Nå så vi den for første gang, og det var en opplevelse! Jeg har akkurat lest boka Vulcan 607, og er imponert over det intrikate spillet for å få en enslig Vulcan til å bombe Port Stanleys flyplass på Falklandsøyene. B787 forlot Farnborough og hadde med seg en Spitfire på hver vinge. Personlig tror jeg at B787 vil bli en populær maskin. A350 ligger et par år etter B787, men synes å ha mange bestillinger. Som nevnt så reddet Raptor USAF`s ære denne gang. Igjen så vi verdien av thrust vectoring som muliggjorde umulige manøvrer. Første gang flyinteresserte ble presentert maskinen var akkurat her for to år siden. Kongressen har besluttet at maskinen ikke skal produseres lenger. A400M fikk vi en spesialvisning i, og den imponerte med åpenbare gode handling qualities.Vår venn Peter Scoffham som selger maskinen, traff vi igjen; han er en gammel Vulcan flyger forresten. Hans karisma står vel for halve omsetningen der i gården…… F-16, F-18, Eurofighter, C-27 og C-130J hadde som vanlig gode show. En Beech 200 demonstrerte en usedvanlig bratt innflyging. Denne maskinen har spesialutstyr for å detektere såkalte veibomber. A380 er majestetisk! En DA-42 Diamond fløy med sine to dieselmotorer som gikk på biodrivstoff laget av alger. Snakk om å være karbon nøytral!
                                  Stolte Pakistanis med sin Chengdu CF-17  
Grønne fly og motorer 




Kanskje ikke så fremtredende som tidligere år, men det er altså en utvikling når det gjelder motorer som sertifiseres for biofuel, el., og hydrogen. Bildet under viser et hybridhelikopter som har en to-takts dieselmotor som går på flytende hydrogen. Flytende hydrogen har den fordel at energien per enhet er nær tre ganger høyere enn for A-40. Det er usikkert når EADS vil fly denne prototypen. "Alle"jobber med såkalte open rotor teknologi, altså en turbinmotor som har propeller bak i motsetning til en turboprop som har gearbox og propeller foran. Det hevdes at slike vil redusere brennstofforbruket med 15%, noe som vil spare industrien for 22 milliarder dollar årlig! Snakk om grønne motorer! Flyene de monteres på vil vel bli kalt propellfly uansett.....
Hva jeg savnet
B-2 og JSF. Russerne med sin MiG 29 OVT og Su 27/30 med Pougachevs kobra og ubegripelige vertikale manøvrer. V-22 imponerer selv om den er helt uinteressant som norsk redningshelikopter. Ikke tilstede i år. Jeg savnet også Dorniers SeaStar og Be 200 amfibium. Og fly som kan demonstrere wing in ground effect prinsippet. Skikkelig demo av en UAV styrt fra Beale AFB….. Og Su T-50 naturligvis.Denne vises for et internasjonalt publikum i Moskva om en måneds tid. Dette er Putins baby. Honda Jet.savnet jeg også. Den så seg best tjent ved å vise seg på Oshkosh, da i mock up. Den har ikke fløyet enda.

Møtene
Boeing P-8A Poseidon testes nå på Patuxent River, og vi er interessert i den selv om norske P-3C`er er modifisert med nye vinger. Vi har sterk tro på P-8A som skal samarbeide med et Northrop Grumman produkt, nemlig Global Hawk. Utover USN så er det India som har foretatt bestilling. Et slikt samarbeid er forøvrig naturlig mellom vårt nye redningshelikopter og ubemannede enheter. Vi møtte med Boeings Director P-8 Business Development, Airborne Battle Management, Fred Smith.

Hos Northrop Grumman møtte vi Directopr Business Development, Ed Walby, og vi fikk et godt innblikk i Global Hawks muligheter og hvordan den kan løse norske, sivile oppgaver. Det er åpenbart at den kan fylle mange forskjellige oppgaver på èn tur. Like åpenbart er det at de vil komme til Norge for å fortelle om dette, ikke minst nå som Norge er med på prosjektet Euro Hawk.
                      Euro Hawk blir presentert i Norge i april 2011 

Besetningen og NK`en ved 722 Eskadrille var veldig åpne vedr. den ”nye” AW101 som de opererer. De venter nå på ny halerotor som blir en forminsket utgave av hovedrotoren til AW139.  De var veldig fornøyde med maskinen operasjonelt, men brukte for mye tid på ettersyn, men det skal ordne seg. De skrøt også av AW når det gjaldt levering av deler.

Vi fikk en ny omvisning i C-27 som har en cockpit nær identisk med C-130J. Norge burde hatt et par slike til fallskjermhopping og slikt.

Sikorsky ga oss et kort innsyn i X2`s utvikling, men en nyhet om at maskinen satte ny verdensrekord for helikoptre kom godt etter at showet var over. Main Gear Box (MGB) i S-92A er fremdeles i fokus og de lover en ny forsterket utgave. Det samme gjelder innfestningen til denne i skroget hvor det er oppdaget sprekkedannelse. Det er åpenbart for undertegnede at vibrasjonene fra de 4 hovedrotorbladene må være en påkjenning. Oppgraderte motorer vil også kunne bidra til øket MTOW, men sannsynligvis også til mer vibrasjoner på denne tunge maskinen.

A400M er en imponerende maskin med sine fire 11 000 hesters motorer. Den har et stort lasterom, ca. 1m høyere enn C-130J. Vi fikk en spesialvisning.


Andre ting verdt å nevne
  • Thales kjører på sin Cockpit 3.0 som er designet for kun èn flyger i kommersielle fly.
  • Ultra Electronics viser et system som registrerer vibrasjoner som kan føre til fatigue, spesielt i tyngre turboprop maskiner. Orion er et eksempel. 
  • Blue vs. Blue, altså at vennlige styrker skyter/bomber andre vennlige styrker/fly. Dette er det enda ingen løsning på, og jeg venter på et idiotsikkert system.
  • Bombardier viste til svenskenes Dash 300 ved Afrikas Horn i overvåking av trafikken, og islendere på tur i Mexicogulfen med samme type maskin for å overvåke uljeutslippet. Anvendelig maskin med andre ord.
  • Vakker formasjon med 9 Red Arrows og Avro Vulcan i flyby. Fikk den med på video`en
  • Innendørs flyging med fire typer UAV`er.
  • Miniatyriseringen av sensorer for bruk i UAV`er fortsetter
  • Boeing planlegger ny T-38 erstatning
  • Nær sagt alle turbopropmaskiner har en utgave rigget for maritim overvåking

----ooo00O00ooo----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.