Uten å gå inn i rapportens detaljer, så finner du her mine egne oppfatninger av hvilke tiltak som må iverksettes for å få denne svært utfordrende form for flyging sikrest mulig:
- De geografiske områder som er svartelistet av flygernes egen organisasjon IFALPA, må få forbedret status snarest mulig, altså kontrollert luftrom langs ruter hvor helikoptre ferdes daglig
- Redningstjenesten må få helikoptre med lang rekkevidde og som kan ta ombord 21 personer nær yttergrensen av der helikopteroperasjoner forventes å finne sted
- Flyge- og arbeidstidsbegrensninger må følge IFALPA`s Policies som er ratifisert av Norsk Flygerforbund
- Helidekkenes størrelse må følge IFALPA`s Policy på 1,15 "D". Luftfartsverket hadde i sin tid denne størrelsen som standard, men den ble effektivt senket av Eric Browns European Helicopter Association
- FOQUA, Fleet Operations Quality Assurance, er et lavkost system som må innføres og utvikles i alle virksomhet
- LT må demonstrere at de deltar der bestemmelser fattes og at de arbeider for en standardheving av regelverket slik at vi unngår konkurranse på sikkerhet
- Luftfartstilsynet må til enhver tid inneha flygerkompetanse fra tung, sivil helikopterflyging
- Flygeren må være gjenstand for inspektørers oppmerksomhet i mye større grad enn i dag
- Inspektører bør være fra et annet land enn der de selv flyr. HS hadde en tid hollandske og tyske CAA flygere som fløy med oss. Det var svært positivt
- OPC instruktører må være fra et annet selskap enn der en flyr
- OEI, One Engine Inoperative ytelse må til enhver tid være slik at en f.eks.i avgangsfasen hele tiden kan velge mellom å lande sikkert etter motorbortfall, eller fly, altså reell Class One ops. for on- og offshore operasjoner. Sjekk definisjonen under slik den gjelder for avgangsfasen
- Health and Usage Monitoring System, HUMS, må utvikles og brukes aktivt
Jeg er veldig glad over å registrere at sikkerheten for flyging over norsk sokkel har forbedres seg vesentlig gjennom årene som er dekket fra HSS 1 til i dag.
Performance Class 1 - Performance Class 1 operations are those with performance such that, in the event of failure of the critical power unit, the helicopter is able to land within the rejected take-off distance available or safely continue the flight to an appropriate landing area, depending on when the failure occur.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.