Turbo Otteren som havarerte i Alaska hadde Emergency Locator Transmitter om bord. Det var siste utgave som sender på 406 MHz. Den virket ikke fordi kablen mellom enheten og antennen røk. I samme område havarerte en annen maskin som hadde eldre type ELT om bord. Den har enda ikke blitt lokalisert fordi ELT ikke sender. Dette har avstedkommet en voldsom debatt om verdien av ELT. Vitsen med ELT bør være at den kastes av flyet eller helikopteret ved en viss G-belastning. Jeg har vanskelig for å se en tilsvarende debatt hos oss.
I samme slengen tar jeg med at Health and Usage Monitoring System, HUMS, har vært i norske helikoptre som flyr for oljeindustrien i 25 år. Først nå diskuteres sertifiseringen og forskrifter for bruken av slike i amerikanske helikoptre.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.