På en plansje Ole Hafnor fra Justisdepartementet viste på Flyoperativt Forum tirsdag, så var det en stolpe som viste ytelsen til S-92B. Hafnor kunne ikke gi undertegnede noe svar på denne nye, offentlige betegnelsen. Betegnelsen S-92B har hele tiden vært benyttet om en vesentlig modifikasjon av helikopteret med oppgradert MGB og 5 MRB`s. Det synes imidlertid som om dette ikke er gangbar definisjon lenger, men en betegnelse på en maskin med diverse andre features enn det 5. hovedrotorbladet som f.eks. øket MTOW. Allikevel, for interesserte så er dette en nyhet.
Hafnor mente forøvrig at det fra Arbeidsutvalget i Flyoperativt Forum hadde kommet feilinformasjon. Vel, siden prosjektet er omfattet med voldsomt, nesten latterlig hemmelihetskremmeri, så kan misforståelser lett oppstå. I dette tilfelle antakelig ytelse i forhold til grunnlinjen. Det er påvist, også av undertegnede i et eldre blogginnlegg, at maskinen må kunne plukke opp nødstedte på 270NM, altså et punkt 150NM NNV av Andøya. I dette kan ligge lureri, altså refuelling i Tromsø eller på Andøya for å nå ut til 150NM. Undertegnede etterlyste derfor en pedagogisk oppskrift når slik informasjon kommer fra Justisdepartementet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.