onsdag 30. januar 2013

Braking action

Lynraske varsler om landingsforhold

Med hjelp av både internasjonal og egenutviklet teknologi, kan Avinor i løpet av sekunder gi presise meldinger om friksjons- og værforhold på rullebanen direkte til tårn og pilot.
Vinteren i Norge byr på mange utfordringer for flytrafikken, men moderne teknologi, utstyr og kunnskap gir Norge og Avinor en vinterdrift i verdenstoppen. Ved bruk av moderne friksjonsmålinger og det Avinor-utviklede verktøyet IRIS (Integrert Rullebane Informasjonssystem) har både tårn og piloter tilgang på nøyaktig informasjon om hvordan rullebaneforholdene er gjennom is- og snøtunge vintermåneder. Dette er avgjørende for å beregne bremseforholdene når flyet lander.  

Ut i verden fra Bergen
  
Friksjonsmåling 1 (ingress)Med jevne mellomrom hele døgnet gjennom kjøres det friksjonsmålinger på Avinors rullebaner. På bakgrunn av dette gjør banemannskapene vurderinger av landingsforholdene som sendes inn til et nettsenter i Bergen. Fra Bergen går denne informasjonen ut til tårn og piloter gjennom nasjonale og internasjonale kanaler.  Disse prosessene skjer i løpet av sekunder.Friksjonsmåling 2 (ingress)

Elektronisk «kollega» Samtidig har Avinor utviklet dataverktøyet IRIS som bærer på historisk kunnskap (tidligere gjennomførte landinger) og værdata. Dette verktøyet – eller «sparringpartneren» kan banemannskapene bruke for å etterprøve de banerapportene (kalt SNOWTAM) som sendes til nettsenteret i Bergen – og derfra videre ut til tårn og piloter. 

-IRIS bringer med seg en erfaringsbase som kan få deg til å reise nødvendige spørsmål rundt de målingene du jevnlig gjør. Når det gjelder friksjon på rullebanen opererer vi med en skala fra 1 til 5, hvor 1 betyr at friksjonen på rullebanen er dårlig og 5 at det er meget bra. Om friksjonsmålingen du akkurat har gjennomført viser 1, mens IRIS viser 3, kan man eventuelt gjøre en ny vurdering av den meldingen som har gått til tårn og pilot, sier seniorrådgiver ved kompetansesenteret for luftfartsfag i Avinor, Terje Selnes. 

Stor interesse Foreløpig er IRIS tatt i bruk på 15 av Avinors 46 lufthavner. 

-Vi ser på kombinasjonen av trafikkvolum og vinterutfordringer når vi tar stilling til hvilke lufthavner som har størst nytte av IRIS, sier Selnes. 

IRIS har også påkalt internasjonal interesse, og i fjor ble systemet presentert for ICAO Friction Task Force i Paris og hos SAS i København. 
Følgende lufthavner har foreløpig tilgang på data fra IRIS: Oslo lufthavn, Tromsø lufthavn, Trondheim lufthavn, Bergen lufthavn, Stavanger lufthavn, Harstad/Narvik lufthavn, Kirkenes lufthavn, Lakselv lufthavn, Alta lufthavn, Ålesund lufthavn, Kristiansund lufthavn, Haugesund lufthavn, Kristiansand lufthavn, Hammerfest lufthavn - og Svalbard lufthavn. 

Kontaktpersoner: Direktør kompetansesenter for luftfartsfag, Tor-Børre Langedahl, tel. 90 64 80 07 
Seniorrådgiver Terje Selnes, tel. 91 55 42 44 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.