onsdag 16. januar 2013

Norwegian - Nå SAS, Swedish Air Shuttle?


Norwegians Bjørn Kjos under Frps luftfartsseminar på Stortinget onsdag. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Ikke fritt fram for utenlandske ansatte på norske fly

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han trolig flagger ut deler av flyselskapet når regjeringen nå sier nei til ansette personale på asiatiske vilkår.
– Ubetenksomt, sier Kjos etter at regjeringen onsdag sa nei til å lempe på kravene som stilles til utenlandske ansatte på norske fly.
Arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) sier at ønsket om å sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping, veide tyngst da regjeringen kom fram til at det fortsatt vil være krav om at ansatte fra land utenfor EØS må ha oppholds- og arbeidstillatelse.

Flagger antakelig ut

– Norske flyselskap kan dermed ikke bruke personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår, fastslår Huitfeldt.
Norwegian har på sin side argumentert for å åpne opp for asiatisk personell for ikke å tape i konkurranse med andre internasjonale aktører.
– Det er klart at dette favoriserer andre selskaper, noe som antakelig betyr at vi kommer til å registrere noen av flyene våre i utlandet, sier Kjos til NTB.
Kjos mener Sverige er et aktuelt alternativ, men understreker at valget av land ennå ikke er tatt. Han viser til at han ønsket seg like spilleregler for alle selskaper som flyr fra Norge.

Global konkurranse

– Dette er et globalt marked, og den som ikke våger eller får muligheten til å bli en global aktør på like vilkår, kommer ikke til å klare seg, sier Norwegian-gründeren.
Han legger til at Gardermoen fortsatt vil være et viktig reisemål for Norwegian, men at det er for tidlig å si noe om konsekvensene for selskapets operasjoner i Norge på sikt. Samtidig beroliger han de som allerede har kjøpt billetter til Norwegians langdistanseflyginger.
– Flyene kommer til å gå fra Oslo som planlagt, men det er ikke sikkert de vil være registrert i Norge, sier han.

Store ambisjoner

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sier at Norwegian er en stor og viktig aktør i norsk luftfart.
– Nå må selskapet forholde seg til at de må følge norsk regelverk. Hvordan de vil forholde seg til det, blir opp til selskapet. Men det er ikke slik at det er fritt fram i andre europeiske land, heller, sier hun.
– Kjos er jo en mann med veldig store ambisjoner. Han er en seriøs aktør i det norske markedet. Nå må han ta den beslutningen om han gjør alvor av truslene om å flagge ut, sier Huitfeldt.

Taktisk tabbe

Arbeidstakerorganisasjonen Parat tror Kjos gjorde en taktisk tabbe ved å true med utflagging.
– Ingen liker å bli truet til å fatte en beslutning, heller ikke Kjos selv. Så når han, som en stor arbeidsgiver, truer regjeringen med at «om jeg ikke får ha ansatte på asiatisk lønn, så flagger jeg ut» – var det i seg selv et utgangspunkt for å få nei, sier nestleder Vegard Einan i YS-forbundet Parat til NTB.
Parat organiserer 3.700 ansatte i norsk luftfart og er dermed den største arbeidstakerorganisasjonen her i landet. Einan sier de er fornøyd med avgjørelsen.
– Det er en viktig og riktig beslutning. Hadde vi åpnet opp, ville Norge gått i front globalt, sier han.

Dansk åpning

Parat foreslo i innspurten av regjeringens høringsrunde å innføre «dansk løsning» – slik SAS har på sine ruter mellom Kastrup og Asia – der det er åpnet for inntil 20 prosent ansatte på asiatiske vilkår.
– Vi tror det ville være enklere å tilpasse det norske regelverket til det danske, enn å få danskene til endre sitt regelverk. For våre norske medlemmer ville det bety en sikring for at de ikke konkurreres ut. Og for SAS ville det ikke bety noen endring fra i dag, samtidig som det ville gi en åpning til Norwegian, sier Einan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.