TETT PÅ: To Norwegian-fly skal ha vært farlig nærme hverandre i luftrommet over Gardermoen i oktober i fjor. Hendelsen skal nå granskes. (Arkivfoto: NTB scanpix)
Norwegian-fly sekunder fra kollisjon i fjor høst
To Norwegian-fly var bare sekunder fra kollisjon i luftrommet over Gardermoen 31. oktober i fjor. Nå gransker Havarikommisjonen den alvorlige nestenulykken.
Det ene flyet hadde fløyet fra Værnes ved Trondheim og hadde begynt på innflygingen til Oslo Lufthavn Gardermoen. Det andre skulle fly fra Gardermoen til Værnes, skriver VG.
Flygelederne i tårnet på Gardermoen skal ha gitt pilotene på det ene flyet beskjed om å klatre til 3.000 fot, og dreie til kurs 270 grader (vest). Meldingen ble også fanget opp i det andre flyet, en misforståelse oppsto og sekunder senere var de på kollisjonskurs.
Like etter takeoff er det vanlig å holde en fart på rundt 250 knop. Det tilsvarer omtrent 125-130 meter per sekund. I rapporten fra Norwegian-pilotene heter det at flyene et øyeblikk hadde en minste høydeatskillelse på circa 160 meter og en minste horisontal avstand på cirka 460 meter.
Havarikommisjonen karakteriserer hendelsen som svært alvorlig. Normalt skal det være minst 1.000 fot, vel 300 meter, mellom fly i sivil luftfart.
Norwegian vil ikke kommentere saken, og henviser til Havarikommisjonens undersøkelser.
Flygelederne i tårnet på Gardermoen skal ha gitt pilotene på det ene flyet beskjed om å klatre til 3.000 fot, og dreie til kurs 270 grader (vest). Meldingen ble også fanget opp i det andre flyet, en misforståelse oppsto og sekunder senere var de på kollisjonskurs.
Like etter takeoff er det vanlig å holde en fart på rundt 250 knop. Det tilsvarer omtrent 125-130 meter per sekund. I rapporten fra Norwegian-pilotene heter det at flyene et øyeblikk hadde en minste høydeatskillelse på circa 160 meter og en minste horisontal avstand på cirka 460 meter.
Havarikommisjonen karakteriserer hendelsen som svært alvorlig. Normalt skal det være minst 1.000 fot, vel 300 meter, mellom fly i sivil luftfart.
Norwegian vil ikke kommentere saken, og henviser til Havarikommisjonens undersøkelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.