Dansk flyselskap møter den norske stat i rettssalen
TAR ANBUDSKONURRANSEN TIL RETTEN: Sjefen i det danske flyselskapet, Danish Air, mener samferdselsdepartementet ikke følger anbudsreglene som gjelder. Danish Air tapte til slutt mot Widerøe om rutene til Lofoten og Narvik.
Foto: Pressefoto, Danish Air Transport
Det danske flyselskapet Danish Air mener staten har skapt en monopolsituasjon på det norske kortbanenettet. I dag møtes de i Oslo tingrett.Foto: Pressefoto, Danish Air Transport
Publisert 07.01.2013 06:05.
Samferdselsdepartementet har skapt en monopolsituasjon på kortbanenettet i Nord-Norge med sitt krav om satellittbasert innflyging.
Det mener sjefen for flyselskapet Danish Air, Espen Rungholm.
– Vi er utsatt for en anbudsprosess som ikke følger de reglene som gjelder. På denne måten kvalifiserer norske myndigheter bare ett selskap til disse anbudskonkurransene, nemlig Widerøe, mener administrerende direktør i Danish Air, Espen Ringholm.
De vant nemlig anbudskonkurransen, og skulle overta 1. april 2012. Men så klaget Widerøe og samferdselsdepartementet omgjorde beslutninga. Fordi Danish Air ikke tilfredsstilte kravene til sikkerhet.
Danish Air har forståelse for kravet, men kunne ikke få det på plass på bare åtte uker. Som var tida fra de fikk anbudet til flygingene skulle starte.
– Hadde man valgt å gjøre det riktig fra samferdselsdepartementets side så hadde de skrevet at vi er klar over at Scat 1-installasjonen tar tid. Og derfor har de gitt oss seks-åtte måneder etter at anbudet er tildelt til å installere systemet.
Sjefen i Danish Air mener nordmennene, som sjøl er storeksportører av fisk og sjømat, ikke kan fortsette å stenge ute utenlandske aktører.
– Det er det alt handler om, at dersom Norge vil være med og selge sine varer i EU-landene, så må man også åpne opp slik at EU-operatører kan få lov å selge sine varer i Norge, sier administrerende direktør Espen Rungholm i Danish Air foran rettssaka som starter i Oslo tingrett mandag 7. januar.
Det mener sjefen for flyselskapet Danish Air, Espen Rungholm.
Mener Widerøe har monopol
Danisk Air vil fly i Nordland.
Foto: NRK
I dag må staten møte i Oslo tingrett etter at danskene først fikk anbudet, men så ble fratatt flere flyruter i Lofoten.Foto: NRK
– Vi er utsatt for en anbudsprosess som ikke følger de reglene som gjelder. På denne måten kvalifiserer norske myndigheter bare ett selskap til disse anbudskonkurransene, nemlig Widerøe, mener administrerende direktør i Danish Air, Espen Ringholm.
Strenge sikkerhetskrav
Widerøe flyr på nesten hele kortbanenettet.
Foto: Roar Hansen
Det er fremdeles Widerøe som daglig flyr passasjerene mellom Bodø og Narvik og Bodø og Lofoten. Men det kunne ha vært det danske flyselskapet Danish Air.Foto: Roar Hansen
De vant nemlig anbudskonkurransen, og skulle overta 1. april 2012. Men så klaget Widerøe og samferdselsdepartementet omgjorde beslutninga. Fordi Danish Air ikke tilfredsstilte kravene til sikkerhet.
Flysaken i Lofoten og Ofoten
- Danish Air Transport (DAT) skulle overta flyrutene mellom Bodø, Leknes, Svolvær, Røst og Narvik fra 1. april.
- Den 14. april fikk Samferdselsdepartementet en rapport fra Luftfartstilsynet om at DAT ikke hadde lagt fram tilfredsstillende dokumentasjon. Dette gjaldt krav for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.
- Widerøe klaget på anbudsprosessen, og mente at DAT ikke tilfredsstilte kravene.
- Den 23. april fikk Widerøe medhold i klagen, og fikk tilbake rutenettet.
For kort tid til å innfri
Det er nødvendig å ha innflygingssystemet Scat 1, satellittbasert innflyging, for å fly på disse krevende flyplassene. Systemet er utviklet av Widerøe i samarbeid med norske myndigheter, og det er så langt bare dette flyselskapet som har systemet installert.Danish Air har forståelse for kravet, men kunne ikke få det på plass på bare åtte uker. Som var tida fra de fikk anbudet til flygingene skulle starte.
– Hadde man valgt å gjøre det riktig fra samferdselsdepartementets side så hadde de skrevet at vi er klar over at Scat 1-installasjonen tar tid. Og derfor har de gitt oss seks-åtte måneder etter at anbudet er tildelt til å installere systemet.
Stenger ute utenlandske aktører
I dag starter rettssaka i Oslo tingrett. Samferdselsdepartementet vil ikke gi intervju før saka starter.Sjefen i Danish Air mener nordmennene, som sjøl er storeksportører av fisk og sjømat, ikke kan fortsette å stenge ute utenlandske aktører.
– Det er det alt handler om, at dersom Norge vil være med og selge sine varer i EU-landene, så må man også åpne opp slik at EU-operatører kan få lov å selge sine varer i Norge, sier administrerende direktør Espen Rungholm i Danish Air foran rettssaka som starter i Oslo tingrett mandag 7. januar.
Fakta om Danish Air Transport
- Danish Air Transport (eller bare DAT) er et dansk luftfartsselskap som flyr frakt og passasjerflygninger.
- DAT ble grunnlagt i 1989 av Jesper og Kirsten Rungholm. Dengang hadde DAT bare ett enkelt fly av typen Short Skyvan SC-7. DAT fløy med alt fra post, pakker og veddeløpshester til forsyninger i det årlige Rally Paris–Dakar.
- DAT flyr både passasjerer på faste ruter, passasjerer på charter og en lang rekke transportoppgaver. En av DATs nyeste oppgaver er ambulanseflyvninger med hele Europa som operasjonsområde.
- Danish Air flyr på Florø i Norge (kilde: Wikipedia
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.