NORSK HELIKOPTERSERVICE
Utfordrer de etablerte helikopterselskapene i Nordsjøen
Den vanskelige situasjonen har pågått siden halvparten av selskapets nordsjøflåte ble satt på bakken da alle verdens helikoptre av typen Eurocopter EC-225 fikk flyforbud i fjor høst.
Forbudet ble opprinnelig tenkt opphevet ved utgangen av februar i år. Nå antas det å bli forlenget utover våren. Av denne grunn vil den britiske knappheten på transportkapasitet i Nordsjøen bli forsterket med to flunkende nye, norske S-92 fra omkring 25. februar.
Les også: Denne sprekken setter Super Puma på bakken
Norsk Helikopterservice har for tiden 30 ansatte. I følge Bjørn Veum Seljevold vil staben øke til rundt 200 ansatte etter hvert som de resterende seks S-92 i bestilling leveres i årene fram til 2017.
Nylig gjorde også Seljevold og hans folk avtale med SAS Gruppen om å overta den tidligere lakkeringshallen i Braathens opprinnelige hangar på Sola. Her skal Norsk Helikopterservices tekniske virksomhet holde hus.
Bjørn Veum Seljevold sier Sola var et naturlig valg som selskapets hovedbase både teknisk og administrativt. Lufthavnen er et knutepunkt for flyginger for norsk oljeindustri med korte avstander til hovedkontorene til de fleste oljeselskapene med behov for helikoptertjenester.
Les også: Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter
Seljevold ser store muligheter i et voksende transportmarked etter hvert som nye olje- og gassfelt blir funnet på norsk sokkel. Han er forberedt på å måtte kjempe om kontraktene med både CHC og Bristow. Ingen av dem vil gi fra seg markedsandeler til nykommeren uten sverdslag.
Bjørn Veum Seljevold regner med at nærmere 50 større helikoptre vil slåss om oppdragene på norsk kontinentalsokkel i årene framover. Målet hans er å få tak i omkring 20 til 25 prosent av de totale flykontraktene.
Det britiske søsterselskapet Bond Offshore Helicopters har også Avensis-gruppen som eiere. Det er Bond som har bestilt 16 nye S-92 fra Sikorsky. Av denne bestillingen skal Norsk Helikopterservice overta halvparten av byggekontrakten.
Kjøpet av 16 S-92 til 2,6 milliarder kroner blir finansiert av det irske finansieringsselskapet Milestone Aviation Group.
Teknisk direktør Ken Tapping sier den norske ordren er en viktig del av en plan selskapet har med å delta i investeringer av mer enn 50 S-92 fra forskjellige selskaper på global basis i årene framover.
I motsetning til sine to store, norske konkurrenter har det nye selskapet på Sola også norske eiere utenom utlendingene. 30 prosent av aksjene tilhører nordmenn. En stor del av disse er Seljevold og ansatte i Norsk Helikopterservice, noe som mange utenforstående ser på som en styrke og fordel for selskapet.
Med på laget fra starten er blant annet flygesjef Jon Skogen, kvalitetssjef Torgny Almhjell og sjef for bakkeoperasjoner Knut Bjørsvik.
Det var direktøren og grunnleggeren av selskapet som også sto bak navnet Norsk Helikopterservice. Hverken tidligere Norsk eller Helikopter Service hadde beskyttede firmanavn. Begge de tidligere selskapene har endret sine opprinnelige egennavn.
Les også: Hun reddet fire liv da propellen falt av
– Mange oppgir som motiv at de vil være med å bygge ny virksomhet fra grunnen som årsak til skifte av arbeidsgiver. Dette gjelder både flytjenestene med opptil åtte moderne S-92 i 2017 og en fullverdig teknisk organisasjon, påpeker Seljevold.
Direktøren er utenom grunnlegger daglig leder, medeier og styreleder i det nye selskapet. Han har selv en omfattende bakgrunn fra flybransjen.
Utdannet som helikopterflyger ble han ved den amerikanske hærens helikopterskole i Fort Rocker i Alabama i USA i 1980. Etter å ha gjennomført plikttjenesten i Luftforsvaret dro han tilbake til De forente stater.
Her startet han og drev et privat helikopterselskap på Long Island utenfor New York i mange år.
Den uvanlige prestasjonen ble også trukket fram av Sikorskys ledelse under overleveringen av den første S-92 sist fredag. I dag påstår helikopterdirektøren å ha lagt den spesielle konkurranseformen bak seg for godt.
Les også: Norge har doblet NH90-flåten
Den gangen bestilte Det Norske Luftfartsselskap som er den norske opprinnelsen av SAS, et to-motors amfibiefly for landinger på sjø og land av typen S-43 fra Sikorsky. Flyet var del av en dristig plan DNL hadde om å starte ruteflyginger over Atlanterhavet fra Norge til USA.
Planen ble aldri noe av. Flyet som hadde navnet Valkyrien ble en tid brukt til ruteflyging til Oslo fra København og Stockholm. Det deltok også under åpningsstevnet til den første, norske sivile flyplassen på Sola i 1937.
Senere ble flyet solgt til et fransk selskap og fløyet til Vest-Afrika hvor det havarerte.
Maskinene ble sommeren 1966 fløyet fra fabrikken i Stratford i Connecticut til Stavanger via Canada, Grønland og Island. Fra hjemmebasen på Forus innledet de oljeflygingene på kontinentalsokkelen med en tur til pionerriggen Ocean Traveler 19. juli 1966.
Toppsjef Dan Hunter i Sikorsky Helicopters Incorp., som deltok under overleveringsseremonien til Norsk Helikopterservice, pekte blant annet på det lange kundeforholdet mellom norske selskaper og Sikorsky.
Av nærmere 200 S-92 som hittil er produsert har Norge overtatt 32 maskiner av typen. Det er flere enn noe annet land, inkludert USA.
I tillegg er S-92 kandidat som nytt norsk redningshelikopter, til erstatning for dagens Sea King.
Forbudet ble opprinnelig tenkt opphevet ved utgangen av februar i år. Nå antas det å bli forlenget utover våren. Av denne grunn vil den britiske knappheten på transportkapasitet i Nordsjøen bli forsterket med to flunkende nye, norske S-92 fra omkring 25. februar.
Les også: Denne sprekken setter Super Puma på bakken
Spesiell start
Det nye selskapet får dermed en noe spesiell start på sin virksomhet. Direktør Seljevold antar at flygingene for Bond i britisk sektor vil pågå inntil flyforbudet og problemene for EC-225-helikoptrene er løst.Norsk Helikopterservice har for tiden 30 ansatte. I følge Bjørn Veum Seljevold vil staben øke til rundt 200 ansatte etter hvert som de resterende seks S-92 i bestilling leveres i årene fram til 2017.
Base på Sola
Hovedbase for selskapet er på Stavanger lufthavn, Sola. Administrasjonen holder til i den tidligere terminalen som i sin tid ble bygget for Braathens nedlagte helikopterselskap.Nylig gjorde også Seljevold og hans folk avtale med SAS Gruppen om å overta den tidligere lakkeringshallen i Braathens opprinnelige hangar på Sola. Her skal Norsk Helikopterservices tekniske virksomhet holde hus.
Bjørn Veum Seljevold sier Sola var et naturlig valg som selskapets hovedbase både teknisk og administrativt. Lufthavnen er et knutepunkt for flyginger for norsk oljeindustri med korte avstander til hovedkontorene til de fleste oljeselskapene med behov for helikoptertjenester.
Les også: Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter
Ser muligheter
Den 54 år gamle direktøren var inspektør i Luftfartstilsynet i Bodø med ansvar for tyngre helikoptre da han fikk ideen om å starte eget helikopterselskap i konkurranse med CHC Helikopter Service og Bristow Norway. Disse er de to dominerende selskapene innen norsk helikoptervirksomhet. Begge har i dag amerikanske eiere.Seljevold ser store muligheter i et voksende transportmarked etter hvert som nye olje- og gassfelt blir funnet på norsk sokkel. Han er forberedt på å måtte kjempe om kontraktene med både CHC og Bristow. Ingen av dem vil gi fra seg markedsandeler til nykommeren uten sverdslag.
Bjørn Veum Seljevold regner med at nærmere 50 større helikoptre vil slåss om oppdragene på norsk kontinentalsokkel i årene framover. Målet hans er å få tak i omkring 20 til 25 prosent av de totale flykontraktene.
Eiere
Også Norsk Helikopterservice har utenlandske eiere gjennom den internasjonale Avensis-gruppen, som for tiden har eierskap i fly og helikoptre på 295 baser i ti forskjellige land. Gruppen med 3000 ansatte har hovedkvarter i London.Det britiske søsterselskapet Bond Offshore Helicopters har også Avensis-gruppen som eiere. Det er Bond som har bestilt 16 nye S-92 fra Sikorsky. Av denne bestillingen skal Norsk Helikopterservice overta halvparten av byggekontrakten.
Kjøpet av 16 S-92 til 2,6 milliarder kroner blir finansiert av det irske finansieringsselskapet Milestone Aviation Group.
Teknisk direktør Ken Tapping sier den norske ordren er en viktig del av en plan selskapet har med å delta i investeringer av mer enn 50 S-92 fra forskjellige selskaper på global basis i årene framover.
I motsetning til sine to store, norske konkurrenter har det nye selskapet på Sola også norske eiere utenom utlendingene. 30 prosent av aksjene tilhører nordmenn. En stor del av disse er Seljevold og ansatte i Norsk Helikopterservice, noe som mange utenforstående ser på som en styrke og fordel for selskapet.
Med på laget fra starten er blant annet flygesjef Jon Skogen, kvalitetssjef Torgny Almhjell og sjef for bakkeoperasjoner Knut Bjørsvik.
Det var direktøren og grunnleggeren av selskapet som også sto bak navnet Norsk Helikopterservice. Hverken tidligere Norsk eller Helikopter Service hadde beskyttede firmanavn. Begge de tidligere selskapene har endret sine opprinnelige egennavn.
Les også: Hun reddet fire liv da propellen falt av
Mange søkere
Direktør Bjørn Veum Seljevold opplyser at det ikke har vært vanskelig å hente personell til det nye selskapet. Søkerne har vært mange både til stillinger som flygere, teknikere og administrativt personell.– Mange oppgir som motiv at de vil være med å bygge ny virksomhet fra grunnen som årsak til skifte av arbeidsgiver. Dette gjelder både flytjenestene med opptil åtte moderne S-92 i 2017 og en fullverdig teknisk organisasjon, påpeker Seljevold.
Direktøren er utenom grunnlegger daglig leder, medeier og styreleder i det nye selskapet. Han har selv en omfattende bakgrunn fra flybransjen.
Utdannet som helikopterflyger ble han ved den amerikanske hærens helikopterskole i Fort Rocker i Alabama i USA i 1980. Etter å ha gjennomført plikttjenesten i Luftforsvaret dro han tilbake til De forente stater.
Her startet han og drev et privat helikopterselskap på Long Island utenfor New York i mange år.
Verdensrekord
I 2003 satte han en spesiell verdensrekord i en-hånds-armhevinger under et stevne i Atlanta i USA. Rekorden var på 409 hevinger i løpet av ti minutter.Den uvanlige prestasjonen ble også trukket fram av Sikorskys ledelse under overleveringen av den første S-92 sist fredag. I dag påstår helikopterdirektøren å ha lagt den spesielle konkurranseformen bak seg for godt.
Les også: Norge har doblet NH90-flåten
Langt kundeforhold
Sikorsky har lenge hatt norske selskaper som kunder for sine produkter. Allerede i 1934 ble det norsk-amerikanske samarbeidet innledet.Den gangen bestilte Det Norske Luftfartsselskap som er den norske opprinnelsen av SAS, et to-motors amfibiefly for landinger på sjø og land av typen S-43 fra Sikorsky. Flyet var del av en dristig plan DNL hadde om å starte ruteflyginger over Atlanterhavet fra Norge til USA.
Planen ble aldri noe av. Flyet som hadde navnet Valkyrien ble en tid brukt til ruteflyging til Oslo fra København og Stockholm. Det deltok også under åpningsstevnet til den første, norske sivile flyplassen på Sola i 1937.
Senere ble flyet solgt til et fransk selskap og fløyet til Vest-Afrika hvor det havarerte.
Norge i tet
I 1966 innledet Sikorsky det norske oljeeventyret da Helikopter Service overtok sine to første S-61N til personelltransport for oljeindustrien.Maskinene ble sommeren 1966 fløyet fra fabrikken i Stratford i Connecticut til Stavanger via Canada, Grønland og Island. Fra hjemmebasen på Forus innledet de oljeflygingene på kontinentalsokkelen med en tur til pionerriggen Ocean Traveler 19. juli 1966.
Toppsjef Dan Hunter i Sikorsky Helicopters Incorp., som deltok under overleveringsseremonien til Norsk Helikopterservice, pekte blant annet på det lange kundeforholdet mellom norske selskaper og Sikorsky.
Av nærmere 200 S-92 som hittil er produsert har Norge overtatt 32 maskiner av typen. Det er flere enn noe annet land, inkludert USA.
I tillegg er S-92 kandidat som nytt norsk redningshelikopter, til erstatning for dagens Sea King.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.