fredag 6. september 2013

SAR - Flytest av AW101 og EC725

Bjørn Ivar Aarseth forklarer for Teknisk Ukeblad at tester av downwash nå skal begynne. Det fremkommer at det er fullstendig vanntette skott mellom personellet på 330 skvadron som skal gjennomføre testene og NAWSARH prosjektet som sitter over på den andre siden av Sola Flyplass. Dette står ikke til troende når en vet at prosjektgruppen flommer over av personell som har eller har hatt tilknytning til skvadronen. Skal dette oppfattes som seriøst, så må testene utføres av utenforstående, slik danskene gjorde når det gjaldt downwash før de valgte AW101.

Aarseth sier at det ikke vil bli noen konkurranse vedr. rekkevidde fordi begge helikoptertypene tilfredsstiller kravene til rekkevidde/kapasitet. Her vil jeg anføre følgende:
Kravene som er satt, å fly ut til 150NM fra grunnlinjen for der å heise opp 20 nødstedte, for så å fly 150NM, er beregnet på et scenario hvor NH90 ønskes holdt inne i konkurransen. Det er med andre ord alt for snaut. Og hvorfor 20 og ikke 21? En fullastet offshoremaskin har 21 personer om bord. Kravet er illustrert under med utfløyet distanse fra Bodø og/eller Banak for så å fly til Andøya som omtrent ligger på grunnlinjen.



Jeg lå på knærne på stuegulvet og lagde illustrasjonen over. Du ser så vidt 0-meridanen øverst til venstre. Den markerer grensen for vårt redningsansvarsområde i vest. Som du uten videre forstår så er kravet alt for snaut. Eller visualisert på en annen måte for området i nordøst beregnet fra henholdsvis Banak og Longyear:


Senest i dag er det gjort et nytt oljefunn ca. 310km NNØ av Hammerfest. Det betyr øket aktivitet i et særdeles vanskelig operasjonsområde for de nye helikoptrene. For sammenlikningens skyld er dette avstanden fra Sola til Valhallfeltet nede ved dansk sektor.
Det er altså ikke nok når Aarseth sier at de tilfredsstiller kravene. Jeg vil vite hvor langt de kan fly for å gjøre en jobb, og så tilbake til land. Helkopterfaglig Forum ba om rekkevidde på 385NM for der å plukke opp 10, altså besetningen på en Orion. Det kravet kan AW101 tilfredsstille, og sannsynligvis S-92A. Hva med EC725? En fly-off burde derfor gjennomføres.

Det jeg er veldig redd for er at "the bean counters", altså blårussen i Finansdepartementet, skal legge bånd på Aarseth og gjengen og gå inn for EC725. Som du vet har Finansdepartementet bidratt til at hele prosjektet er forsinket av dem med 2 år.

Undertegnede har fløyet både AW101 og EC225. På Le Bourget har jeg også fått en detaljert gjennomgang av EC225. Et bilde fra seansen ser du under.

Foto: Per Gram 2009
Maskinen kom rett fra Afghanistan til Le Bourget. De holdt på å feie ut sand da vi ankom. Arbeidsutvalget i Flyoperativt Forum fikk en gjennomgang, og franskmennene tok seg god tid. På bildet en briefing om joystick i kabinen.  Franskmennen har funnet opp et system hvor de kan utføre landing i brown out.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.