Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften
Det kan bli en trist julaften for Bjørn Kjos.
Publisert: 27.11.2013 - 22:03 Oppdatert: 27.11.2013 - 22:03
Norwegian har fått en søknad om irsk flylisens for langdistanseflyene i retur fra irske myndigheter, fordi den var mangelfull. Problemet må løses før julaften, ellers kan flyene bli stående på bakken, skriver Dagens Næringslivs torsdagsutgave.
Norwegian startet med langruter til USA og Asia på forsommeren i år. Etter endel innkjøringsproblemer kunne de første passasjerene fly med de nye Boeing Dreamliner-flyene i august, og siden har selskapet hatt asiatiske kabinansatte ombord.
For å omgå kravet om norsk arbeids- og oppholdstillatelse for personalet har Norwegian registrert flyene i Irland. Nå haster det med å få egen irsk flylisens, såkalt Air Operator Certificate (AOC). Norske myndigheter har bare gitt dispensasjon til å leie inn flyene sammen med den norske lisensen i et halvår frem til lille julaften.
Kan ikke regne med julegaveLuftfartstilsynet har i et tidligere vedtak uttalt at Norwegian ikke kan regne med en ny dispensasjon, og i verste fall kan flyene bli stående på bakken. Juridisk direktør Ole Martin Erikstad i tilsynet understreket i sommer at Norwegian ikke kan regne med en julegave.
- Nei, ikke i form av en ny dispensasjon. Norwegian har sagt at det har søkt om irsk AOC og en forsinkelse i dette arbeidet gir ikke anledning til forlengelse, sa han.
Kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet understreker at Norwegian har anledning til å søke om en ny dispensasjon.
- Kommer det en søknad om forlengelse av dispensasjonsperioden, så vil den bli behandlet i tråd med gjeldende regelverk, sier han.
Fra ABC Nyheter:
Han har allerede hatt innledende møter med flyselskapene Norwegian og SAS, samt Luftfartstilsynet og Avinor. På disse møtene har blant annet spørsmålet om sosial dumping kommet opp som et tema.
– Problemstillingen handler om crew som arbeider på vilkår fra lavkostland og som begynner å konkurrere som høykostland. Med en slik tilnærming, så mister ethvert industrialisert land muligheten til egen luftfart, sier ministeren.
Les også: Regjeringen vil ha EU med mot sosial dumping i luftfarten
Han er usikker på om de svenske og danske kollegaene ønsker å være med på en felles henvendelse til EU, eller om de som EU-medlemmer ønsker å bruke andre kanaler.
– Vi er så nye i regjering, at vi ikke er helt sikre på dette. Det kan jo også være at EU allerede jobber med slike spørsmål eller at de er så splittet at det ikke diskuteres, sier Solvik-Olsen som allerede neste uke skal møte sin svenske kollega, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
– Hvis en kan ha ulike regler internt i EU, så ender du med at thailandske crew registreres i Bulgaria som et tilfeldig eksempel. Vi må være enige om reglene for flymannskaper registrert i et land og som flyr mellom andre land.
– Jeg vet ikke om Norwegian gjør noe ulovlig eller ikke. Jeg vil bare forsikre meg om at regelverket praktiseres likt i alle land, og at det blir mulig å videreutvikle europeisk luftfart på en god måte, sier ministeren.
– Vi har ikke konkludert på om vi trenger endringer i regelverket, eller om det bare er endringer i praktiseringen og hvordan man skal tilnære seg det.
– Det viktigste er at det er mulig å videreutvikle europeisk luftfart. Det er europeiske regler som må gjelde, selv om det er veldige forskjeller i lønn om en kommer fra Romania eller Norge.
Fra ABC Nyheter:
Samferdseminister Ketil Slvik-Olsen drar neste uke til Sverige. Her vil han be om hjelp for å rette en felles henvendelse til EU om reglene mot sosial dumping i luftfarten. Foto: NTB scanpix
Ønsker svensk EU-hjelp i striden om sosial dumping
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ber om svensk og dansk hjelp i striden om Norwegians bruk av lavkost-mannskap.
– Forutsigbarhet
– De som ønsker seg norske vilkår på alle fly i Europa, vel, det er ikke der vi kommer til å ende opp - det er jeg ganske sikker på. Men det må i hvert fall være en forutsigbarhet i det, sier samferdselsministeren.Han har allerede hatt innledende møter med flyselskapene Norwegian og SAS, samt Luftfartstilsynet og Avinor. På disse møtene har blant annet spørsmålet om sosial dumping kommet opp som et tema.
– Problemstillingen handler om crew som arbeider på vilkår fra lavkostland og som begynner å konkurrere som høykostland. Med en slik tilnærming, så mister ethvert industrialisert land muligheten til egen luftfart, sier ministeren.
Les også: Regjeringen vil ha EU med mot sosial dumping i luftfarten
Europeisk løsning
Ketil Solvik-Olsen sier dette nok kan reguleres i Norge, men ønsker likevel en felles europeisk tilnærming til spørsmålet.Han er usikker på om de svenske og danske kollegaene ønsker å være med på en felles henvendelse til EU, eller om de som EU-medlemmer ønsker å bruke andre kanaler.
– Vi er så nye i regjering, at vi ikke er helt sikre på dette. Det kan jo også være at EU allerede jobber med slike spørsmål eller at de er så splittet at det ikke diskuteres, sier Solvik-Olsen som allerede neste uke skal møte sin svenske kollega, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
– Hvis en kan ha ulike regler internt i EU, så ender du med at thailandske crew registreres i Bulgaria som et tilfeldig eksempel. Vi må være enige om reglene for flymannskaper registrert i et land og som flyr mellom andre land.
– Jeg vet ikke om Norwegian gjør noe ulovlig eller ikke. Jeg vil bare forsikre meg om at regelverket praktiseres likt i alle land, og at det blir mulig å videreutvikle europeisk luftfart på en god måte, sier ministeren.
– Vi har ikke konkludert på om vi trenger endringer i regelverket, eller om det bare er endringer i praktiseringen og hvordan man skal tilnære seg det.
– Det viktigste er at det er mulig å videreutvikle europeisk luftfart. Det er europeiske regler som må gjelde, selv om det er veldige forskjeller i lønn om en kommer fra Romania eller Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.