tirsdag 19. november 2013

Rygge - Mister alle innenlandsruter - Muligheter for 'Widerøe

ERSTATTET
Snart siste tur: Mandag ettermiddag ble det klart at DAT velger å legge ned sitt rutetilbud ved Moss Lufthavn Rygge. Foto: Jon Gran (Foto: Jon Gran)
Kjøp bilde

DAT legger ned rutene fra Rygge

DAT (Danish Air Transport) har besluttet å legge ned sine 4 ruter fra Moss lufthavn Rygge som går til Bergen, Stavanger, Trondheim og København.

DAT

  • Danish Air Transport, DAT, ble etablert i 1989 av ekteparet Jesper og Kirsten Rungholm.
  • Selskapet som lenge har operert i Norge, etablerte seg på Rygge med en egen base i januar i 2012.
  • Selskapet har operert med ruter fra Rygge til Stavanger, Bergen og Trondheim med sine turbopropfly.
  • Selskapet som har rundt 280 ansatte og omsetter for en halv milliard.
Det kommer frem i en pressemelding fra flyplassen mandag ettermiddag.


Det er synd å konstatere at DAT nå velger å legge ned sine ruter fra Moss lufthavn Rygge.
– DAT har i snart to år operert fra Oslo Rygge til Bergen, Stavanger og Trondheim, sier  Jesper Rungholm, direktør i DAT.
DAT har i det siste benyttet flymaskiner av typen ATR 72 og Dash 8 -100 på rutene.
– DAT ønsker nå å bruke disse flyene til å fly charter fra Danmark, jeg kan avkrefte at de skal flytte flyene til Torp, bekrefter markedssjef Silje Thoresen ved Rygge sivile lufthavn AS.

Lang tid uten

– Vi ser oss om etter andre aktører på disse rutene, men det kan bli vanskelig å erstatte dem umiddelbart. Grunnen til det er at vinterrutene allerede er i gang og dermed er det ikke så mange fly ledige. Det kan nok være at vi ikke har noen erstattere på plass før til sommeren, innrømmer Thoresen.
– Hvilke aktører er dere i kontakt med?
– Vi er i kontakt med de fleste flyselskaper jevnlig, men vi vil nok sette enda mer fokus på dette fremover. Det er vikitg for oss å ha ruter til spesielt Bergen og Stavanger med avganger på morgenen og ettermiddagen. I tillegg må vi ha en forbidelse til Trondheim. Det er bare å beklage at DAT velger å forlate oss, avslutter Thoresen.
LES OGSÅ: Widerøe vurderer å overta rutene

– Strategiske endringer

– Vi foretar nå en rekke strategiske endringer som dessverre betyr at vi skal bruke flyene andre steder enn på Rygge, sier Jesper Rungholm.
De to siste somrene har DAT hatt svært redusert rutetilbud fra Moss Lufthavn Rygge. Sommerstengingen 2013 ble begrunnet med at flere av rutene i stor grad ble benyttet til forretningsreiser.
– Belegget på Rygge-rutene var spesielt bra fram mot sommerlukningen. Fra høsten av planlegger vi å fly det samme programmet som vi fløy før sommeren. Vi diskuterer noen ideer om å utvide vårt tilbud, men det er vi foreløpig ikke klare for å fortelle om, sa toppsjefen i Danish Air Transport til Moss Avis i juni.
Nå velger selskapet altså det motsatte av utvidelse, og går for å avslutte sin aktivitet fra Rygge.
– DAT har vært meget fornøyd med samarbeidet med Moss lufthavn Rygge og vår partner Aviator, og vi er svært takknemlig overfor våre lokale kunder for deres lojalitet de siste to årene.
De siste turene med DAT fra Rygge blir 22.desember i år.

Jobber for et nytt tilbud

– Det er synd å konstatere at DAT nå velger å legge ned sine ruter fra Moss lufthavn Rygge, sier  Pål Tandberg, adm.dir Rygge sivile lufthavn AS
– DAT har den siste tiden hatt vekst på sine ruter fra Rygge og det viser at det er potensial for rutene. Vi har forståelse for at DAT velger å endre sin strategiske satsing og fokusere på andre markedssegmenter.
– Vi jobber fokusert med ruteutvikling og vil prøve å få på plass et nytt tilbud så snart som mulig, fortsetter Tandberg.
–  Vi benytter anledningen til å takke DAT for det gode samarbeidet vi har hatt i denne perioden og ønsker de lykke til i sin videre satsing på andre områder, avrunder flyplassdirektøren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.