Dropper Norwegian fra reiseforsikring
** Dansk reiselivsgeneral: Ikke fly med Norwegian oversjøisk
Foto: Per Einar Jansen, Fleslasnd
|
Publisert 14.11.13 - 11:05, endret 14.11.13 - 11:38 (VG NETT)
Danske forsikringsselskaper ekskluderer Norwegians langdistanseruter fra sine reiseforsikringer. Årsaken er alle forsinkelsene Norwegian har opplevd med Dreamliner-maskinene.
VG Nett følger
Dansker som kjøper langdistansebilletter med Norwegian gjennom et reiseselskap kan ikke regne med å få dekket merutgifter ved forsinkelser fra reiseselskapet. Årsaken er at forsikringsselskapene som Danmarks Rejseburau Forening (DRF) bruker, nå innfører et unntak i sin utvidede ansvarsforsikring for reisende.
Unntaket gjelder Norwegians langdistanseruter. Her vil kundekrav etter forsinkelser ved interkontinentale reiser ikke lenger dekkes. Dette gjelder billetter solgt både gjennom nettbaserte reiseselskaper og de som har kundesentre.
Historisk
- Det er første gang i historien at det innføres et unntak for ett konkret flyselskap i den utvidede ansvarsforsikringen, sier Lars Thykier, direktør i DRF.
Årsaken er Norwegians «track record» på reiser til Asia og USA, ifølge Thykier. Han mener flyselskapet ikke på en tilfredsstillende måte har hjulpet passasjerer som har vært strandet grunnet tekniske problemer med Dreamliner-maskinene.
- Andre oversjøiske flyselskaper har avtaler seg imellom om ombooking av passasjerer ved tekniske problemer. Norwegian har valgt ikke å inngå en slik avtale med andre flyselskaper. Så hvis et Norwegian-fly ikke fungerer, er det ingen andre som kan hjelpe, sier han.
LES OGSÅ:Norwegian trosser Transportklagenemnda - nekter å betale erstatning
Resultatløs dialog
DRF og Norwegian har de siste måneder vært i dialog om hvordan Norwegian hjelper sine kunder ved forsinkelser og kanselleringer, uten å komme frem til et resultat DRF er fornøyd med.
Dermed ekskluderer forsikringsselskapene Norwegians langdistanseruter fra dekningen som danske reiseselskaper opererer med.
- Dette er drastisk. Vi sier indirekte til våre medlemmer: Ikke fly med Norwegian oversjøisk, sier han.
- Norwegian booker om
Norwegian på sin side svarer med å be passasjerene unngå danske reiseselskaper på langdistanserutene.
- De som nå mister muligheten til å kjøpe billige billetter er reiseselskapenes kunder. De får heller booke billetter selv på vår hjemmeside, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, informasjonssjef i Norwegian, i en e-post til VG.
Hun avviser kritikken fra DRF om at Norwegian ikke booker om passasjerer med andre flyselskaper.
- Vi har ingen avtale med andre flyselskaper, men det betyr ikke at vi ikke booker om passasjer med andre selskaper. Det har vi gjort flere ganger. Det er ikke alltid lett å booke om flere hundre passasjerer, selv om man har avtale med andre selskaper. Vi gjør det som er best for passasjerne utifra den spesifikke situasjonen. Iblant går det raskere å leie inn et annet fly, enn å booke om via andre flyselskaper. I andre situasjoner er det raskere å vente på at flyet repareres, skriver hun.
LES OGSÅ:Jonas (24) vil ha rettssak mot Norwegian
Et særdansk fenomen
Rolf Forsdahl, direktør i Reise utland i Virke, understreker at ordningen med reiseselskapenes utvidede ansvarsforsikring er et særdansk fenomen.
- Dette skyldes at i Danmark regnes reiseselskapet som juridisk ansvarlig for reisen de har solgt, mens i Norge regnes de som agenter for flyselskapet, sier han.
Ansvarforholdet stiller seg imidlertid annerledes i de tilfeller der reiseselskaper selger både flybillett og hoteller i ett. Da er det pakkereiseloven som gjelder og reiseselskapet er ansvarlig for hele reisen.
Likevel er det usannsynlig å forvente en lignende reaksjon mot Norwegian fra norske reiseselskaper, mener Forsdahl.
Han synes det er spesielt at danskenes forsikringsbransje tilpasser seg én aktør på markedet slik de nå gjør med Norwegian.
- Når danskene vurderer Norwegians håndtering av Dreamliner-problemene på en slik måte, er det primært et problem for Norwegian og føyer seg inn i en rekke forhold de bør ta alvorlig med tanke på sitt omdømme, sier han.
Ikke aktuelt i Norge
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske reiseforsikring, sier norske kunder ikke har noen grunn til å være bekymret.
- Dette er en sak som ikke vedrører norske reiseforsikringer. Det handler om reisebyråene i Danmark, og har derfor ingen relasjon til norske kunder og deres reiseforsikring, sier hun
Unntaket gjelder Norwegians langdistanseruter. Her vil kundekrav etter forsinkelser ved interkontinentale reiser ikke lenger dekkes. Dette gjelder billetter solgt både gjennom nettbaserte reiseselskaper og de som har kundesentre.
Historisk
- Det er første gang i historien at det innføres et unntak for ett konkret flyselskap i den utvidede ansvarsforsikringen, sier Lars Thykier, direktør i DRF.
Årsaken er Norwegians «track record» på reiser til Asia og USA, ifølge Thykier. Han mener flyselskapet ikke på en tilfredsstillende måte har hjulpet passasjerer som har vært strandet grunnet tekniske problemer med Dreamliner-maskinene.
- Andre oversjøiske flyselskaper har avtaler seg imellom om ombooking av passasjerer ved tekniske problemer. Norwegian har valgt ikke å inngå en slik avtale med andre flyselskaper. Så hvis et Norwegian-fly ikke fungerer, er det ingen andre som kan hjelpe, sier han.
LES OGSÅ:Norwegian trosser Transportklagenemnda - nekter å betale erstatning
Resultatløs dialog
DRF og Norwegian har de siste måneder vært i dialog om hvordan Norwegian hjelper sine kunder ved forsinkelser og kanselleringer, uten å komme frem til et resultat DRF er fornøyd med.
Dermed ekskluderer forsikringsselskapene Norwegians langdistanseruter fra dekningen som danske reiseselskaper opererer med.
- Dette er drastisk. Vi sier indirekte til våre medlemmer: Ikke fly med Norwegian oversjøisk, sier han.
- Norwegian booker om
Norwegian på sin side svarer med å be passasjerene unngå danske reiseselskaper på langdistanserutene.
- De som nå mister muligheten til å kjøpe billige billetter er reiseselskapenes kunder. De får heller booke billetter selv på vår hjemmeside, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, informasjonssjef i Norwegian, i en e-post til VG.
INFORMASJONSSJEF: Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian. Foto: NORWEGIAN
|
Hun avviser kritikken fra DRF om at Norwegian ikke booker om passasjerer med andre flyselskaper.
- Vi har ingen avtale med andre flyselskaper, men det betyr ikke at vi ikke booker om passasjer med andre selskaper. Det har vi gjort flere ganger. Det er ikke alltid lett å booke om flere hundre passasjerer, selv om man har avtale med andre selskaper. Vi gjør det som er best for passasjerne utifra den spesifikke situasjonen. Iblant går det raskere å leie inn et annet fly, enn å booke om via andre flyselskaper. I andre situasjoner er det raskere å vente på at flyet repareres, skriver hun.
LES OGSÅ:Jonas (24) vil ha rettssak mot Norwegian
Et særdansk fenomen
Rolf Forsdahl, direktør i Reise utland i Virke, understreker at ordningen med reiseselskapenes utvidede ansvarsforsikring er et særdansk fenomen.
- Dette skyldes at i Danmark regnes reiseselskapet som juridisk ansvarlig for reisen de har solgt, mens i Norge regnes de som agenter for flyselskapet, sier han.
Ansvarforholdet stiller seg imidlertid annerledes i de tilfeller der reiseselskaper selger både flybillett og hoteller i ett. Da er det pakkereiseloven som gjelder og reiseselskapet er ansvarlig for hele reisen.
Likevel er det usannsynlig å forvente en lignende reaksjon mot Norwegian fra norske reiseselskaper, mener Forsdahl.
Han synes det er spesielt at danskenes forsikringsbransje tilpasser seg én aktør på markedet slik de nå gjør med Norwegian.
- Når danskene vurderer Norwegians håndtering av Dreamliner-problemene på en slik måte, er det primært et problem for Norwegian og føyer seg inn i en rekke forhold de bør ta alvorlig med tanke på sitt omdømme, sier han.
Ikke aktuelt i Norge
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske reiseforsikring, sier norske kunder ikke har noen grunn til å være bekymret.
- Dette er en sak som ikke vedrører norske reiseforsikringer. Det handler om reisebyråene i Danmark, og har derfor ingen relasjon til norske kunder og deres reiseforsikring, sier hun
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.