torsdag 28. november 2013

SAR - AW101 m.fl.

Alle bilder: Per Gram
Teknisk Ukeblad har i dag en lengre artikkel om AW101 og andre ting om sammenlikning med EC725, Ketil Karlsen om hva fremtiden vil bringe, og faktisk litt om den tjenesten HS utførte for Justisdepartementet mellom 1970 og -73. Den er det mange som har glemt. Det har tidligere vært hevdet i bladet at AW101 var spesialbygget for å få plass til den i hangarene til kanadiske fartøy som hadde Sea King om bord. I utgangspunktet var helikoptertypen EH101 Heliliner, et sivilt prosjekt. Det var det eneste helikopteret som klarte kravene til den orginale Performance Class One, hvor en etter et motorbortfall ved T/O på MTOW (Max avgangsvekt) kunne velge om en ville fly eller lande. Helikopteret ble av mange ansett som for stort, til tross for at en enda større maskin, B234 Chinook, kom inn i Nordsjøen ikke lenge etter. En kan i ettertid si at helikoptertypen falt mellom to stoler. Bildet under viser EH101 på Farnborough i 1992. Den står nå på flymuseet på Hendon ved London.

 
Interessant nok var både Super Puma Mk II Cougar og S-92A i mock up, også presentert akkurat da. Bildet under viser Cougar. Maskinen var da på vei inn i HS i den sivile versjonen som het Super Puma MkII. Undertegnede fikk 4 500 timer på den. Senere kom EC225 og den militære versjonen EC725 som kalles Caracal.

 
Lars Hjertaas til venstre og undertegnede på Farnborough som styremedlemmer i
HS International ASA
 
Mock-up`en til S-92A imponerte oss, og HS ville garantert bestille maskinen dersom den kunne utføre de samme oppdragene som dens forgjenger S-61N. Det kunne den ikke; døråpningen var for smal for å kunne ta båre under SAR oppdrag. Etter at en plugg ble satt inn i skroget for å endre Center of Gravity, var det mulig å få en dør som var bred nok. Bildet under viser kabinen som var imponerende:


Ved senere besøk på Farnborough og Le Bourget, og ikke minst under flygingen med den kanadiske utgaven av AW101, Cormorant i år 2000 samt to flyginger med S-92A, var det klart for meg at begge typene ville kunne erstatte Sea King når den tid kom. Super Puma LII så jeg på som uaktuell fordi den var i samme klasse som NH90, altså for små.

Kontrakten med Agusta Westland er enda ikke signert, så overraskelser kan ikke avskrives.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.