Teknisk Ukeblad har i dag en lengre artikkel om AW101 og andre ting om sammenlikning med EC725, Ketil Karlsen om hva fremtiden vil bringe, og faktisk litt om den tjenesten HS utførte for Justisdepartementet mellom 1970 og -73. Den er det mange som har glemt. Det har tidligere vært hevdet i bladet at AW101 var spesialbygget for å få plass til den i hangarene til kanadiske fartøy som hadde Sea King om bord. I utgangspunktet var helikoptertypen EH101 Heliliner, et sivilt prosjekt. Det var det eneste helikopteret som klarte kravene til den orginale Performance Class One, hvor en etter et motorbortfall ved T/O på MTOW (Max avgangsvekt) kunne velge om en ville fly eller lande. Helikopteret ble av mange ansett som for stort, til tross for at en enda større maskin, B234 Chinook, kom inn i Nordsjøen ikke lenge etter. En kan i ettertid si at helikoptertypen falt mellom to stoler. Bildet under viser EH101 på Farnborough i 1992. Den står nå på flymuseet på Hendon ved London.
Lars Hjertaas til venstre og undertegnede på Farnborough som styremedlemmer i
HS International ASA
Ved senere besøk på Farnborough og Le Bourget, og ikke minst under flygingen med den kanadiske utgaven av AW101, Cormorant i år 2000 samt to flyginger med S-92A, var det klart for meg at begge typene ville kunne erstatte Sea King når den tid kom. Super Puma LII så jeg på som uaktuell fordi den var i samme klasse som NH90, altså for små.
Kontrakten med Agusta Westland er enda ikke signert, så overraskelser kan ikke avskrives.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.