Trenger vi en ny konkurrent til SAS og Norwegian?
Norwegian og SAS har lagt den drepende priskonkurransen på hyllen.
Verden blir aldri som den var. Men den begynner å ligne. Plutselig er det penger og flybilletter å tjene for folk som kan sende regningen til arbeidsgiveren for en litt dyrere flybillett enn strengt tatt nødvendig.
Nå kommer SAS med et enda blankere og finere kort for sine beste kunder. Flyr du nok vanker det ikke bare gratisreiser på deg selv; du kan også dele ut fordelskort til andre i familien.
I det stille har Norwegian fulgt med, minst. Som medlem av Norwegians «Reward program» får du 1000 kroner til neste private billigbillett for hver gang du flyr «business» til full pris til London.
Lojalitet, lojalitet
Slik er konkurransen mellom flyselskapene igjen i ferd med å bli en konkurranse om å bygge kundelojalitet. Bonuspoengene, som igjen er lovlige også på innenlandsruter, gjør det lettere.
Bonusprogrammene er som merkesteiner for den som vil følge historien. Konkurransetilsynet fjernet bonuspoengene på innenriksflyvninger. Dessuten inngikk Staten en storkundeavtale med Norwegian. Begge deler bidro til å gi Bjørn Kjos – og norske flykunder – en sjanse. Det virket.
I 2002 gikk Norwegian på vingene uten å være tynget ned av en overdimensjonert organisasjon og sjenerøse lønnsavtaler. Dermed ble lavpris, alltid lavere enn SAS, selve suksessoppskriften.
Etter smertefulle omstillinger for de ansatte, ser SAS ut til å være på vei mot en ny balanse. De gjenværende i et slanket selskap jobber mer til lavere lønn.
Både SAS og Norwegian vil insistere på at det fortsatt er knallhard konkurranse selskapene imellom. Priser og rutetilbud justeres hele tiden for å kapre kunder. Likevel er situasjonen endret.
Norwegian er nemlig ikke lenger sikker på å vinne nye kunder ved å senke prisen. SAS kan ofte svare. Virkningen av nye priskutt kan like gjerne bli lavere overskudd.
Duopol er nesten monopol
Når to selskaper dominerer et marked, vil de vokte på hverandre, men være forsiktige med å redusere prisen. Det gjelder å unngå å utløse en ødeleggende priskrig.
Da blir også bonuskort og fordelsprogrammer nyttige virkemidler.
Flypriser hopper og danser. Fremdeles er mye forbausende billig.
Men billigbillettene som knapt dekket utgiftene til flybensin, er ikke fullt så lette å få tak i. Det er slutt på at Norwegian selger til spottpris helt frem mot avgang. Tre dager før stenges lavprisvinduet. Den som er sent ute, får oftere enn før pistolen mot tinningen: Full pris eller bli hjemme.
Ryanair i kulissene.
Både Norwegian og SAS tjener nå penger, ikke minst på nordmenn, og begge selskaper vil at det skal fortsette slik.
Skal denne situasjonen endres, trenges et tredje flyselskap som er mektig nok eller dumdristig nok til å utfordre begge selskapene i Norge.
Da kan det være grunn til å minne om at de knapt finnes flyplasser i Europa med mer trafikkerte ruter enn mellom Gardermoen og henholdsvis Sola, Flesland og Værnes.
Her er det trafikkgrunnlag for et tredje selskap. Det vet også SAS og Norwegian. De må ikke bli så grådige at Ryanair eller andre vil være med festen.
ola.storeng@aftenposten.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.