Nedgang i flytrafikken:
Store flyplassprosjekter kan bli stanset eller utsatt
Avinor forbereder seg på at nedgangen i flytrafikken i Norge fortsetter. Det kan få dramatiske konsekvenser for flere store utbyggingsprosjekter på norske flyplasser.
Oppdatert:
Situasjonen er denne:
Flytrafikken her i landet går ikke lenger rett til himmels. Det økonomiske tilbakeslaget som følge av lavere oljeaktivitet har snudd en kontinuerlig oppgang til nedgang.
Situasjonen har endret seg kraftig. I 2014 kom tidenes høyeste passasjertall, da Norge for første gang hadde over 50 millioner reisende. I første kvartal i år var nedgangen 1,6 prosent, mot en vekst på nesten 5 prosent i samme periode i fjor.
I april ble nedgangen forsterket, mens mai viste en vekst på bare 0,1 prosent.
Avinor har allerede i gang en innsparingspakke på 1,5 milliarder kroner, som selskapet presenterte i februar i år. Den tilsier innsparinger og effektivisering av driften og kutt i antall ansatte.
Men det kan vise seg ikke å være nok.
Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen sier til Aftenposten at han forholder seg prognoser fra Transportøkonomisk Institutt, som tilsier at de senere måneders stagnasjon og direkte tilbakegang etter hvert skal snu og at flytrafikken igjen skal vise vekst.
Men i Avinor tar man ingenting for gitt, og Falk-Petersen vil allerede nå gi et klart signal om at planlagte utbygginger kan bli rammet:
- Ringvirkningene av problemene i internasjonal oljeindustri var det få som kunne forutse. Skulle ikke veksten i antallet reisende kommer tilbake, vil det bli nødvendig med nye kostnadskutt. Da må vi vurdere å skrinlegge eller utsette utbygginger som vi har planlagt, men som ikke er besluttet iverksatt ennå, sier Falk-Petersen.
Falk-Petersen sier at en del store utvidelser ved bl.a. Oslo og Bergen lufthavner, har kommet så langt at de ikke lar seg stanse.
Avinor har til og med 2020 forpliktende utbyggingsprosjekter for rundt 13,5 milliarder kroner. Men det finnes samtidig prosjekter for i alt 12 milliarder som er planlagt, men ikke vedtatt.
- Disse pengene kan vi fremdeles bestemme oss for ikke å bruke til de tiltenkte investeringene likevel, ved enten å stanse eller utsette planer. Jeg håper det ikke blir nødvendig, men vi blir nødt til å sette foten ned hvis forutsetningene for disse prosjektene endrer seg, sier Falk-Petersen.
- Skal vi kunne trekke til oss nye flyruter, er avgiftsnivået viktig. Vi må ikke stille oss slik at flyselskapene velger bort norske flyplasser fordi de oppnår lavere avgifter i de andre skandinaviske landene, sier han.
Flytrafikken her i landet går ikke lenger rett til himmels. Det økonomiske tilbakeslaget som følge av lavere oljeaktivitet har snudd en kontinuerlig oppgang til nedgang.
Situasjonen har endret seg kraftig. I 2014 kom tidenes høyeste passasjertall, da Norge for første gang hadde over 50 millioner reisende. I første kvartal i år var nedgangen 1,6 prosent, mot en vekst på nesten 5 prosent i samme periode i fjor.
I april ble nedgangen forsterket, mens mai viste en vekst på bare 0,1 prosent.
Avinor har allerede i gang en innsparingspakke på 1,5 milliarder kroner, som selskapet presenterte i februar i år. Den tilsier innsparinger og effektivisering av driften og kutt i antall ansatte.
Men det kan vise seg ikke å være nok.
Kan bli tvunget til kostnadskutt
Men i Avinor tar man ingenting for gitt, og Falk-Petersen vil allerede nå gi et klart signal om at planlagte utbygginger kan bli rammet:
- Ringvirkningene av problemene i internasjonal oljeindustri var det få som kunne forutse. Skulle ikke veksten i antallet reisende kommer tilbake, vil det bli nødvendig med nye kostnadskutt. Da må vi vurdere å skrinlegge eller utsette utbygginger som vi har planlagt, men som ikke er besluttet iverksatt ennå, sier Falk-Petersen.
Disse prosjektene kan bli rammet
Det dreier seg bl.a. om utvidelser og nybygg ved flyplassene ved Trondheim lufthavn Værnes, Tromsø lufthavn Langnes, Kristiansund lufthavn Kvernberget, Harstad/Narvik lufthavn Evenes, samt på kortbaneflyplassene i Ørsta/Volda og på Stokmarknes.Falk-Petersen sier at en del store utvidelser ved bl.a. Oslo og Bergen lufthavner, har kommet så langt at de ikke lar seg stanse.
Avinor har til og med 2020 forpliktende utbyggingsprosjekter for rundt 13,5 milliarder kroner. Men det finnes samtidig prosjekter for i alt 12 milliarder som er planlagt, men ikke vedtatt.
- Disse pengene kan vi fremdeles bestemme oss for ikke å bruke til de tiltenkte investeringene likevel, ved enten å stanse eller utsette planer. Jeg håper det ikke blir nødvendig, men vi blir nødt til å sette foten ned hvis forutsetningene for disse prosjektene endrer seg, sier Falk-Petersen.
Vil ikke øke avgiftene
Falk-Petersen sier at avgiftsøkninger til flyselskapene ikke er veien å gå for å kompensere for reduserte passasjerinntekter. I konkurransen mellom flyplassene i Norden er avgiftsnivået et viktig våpen for flyplasseierne:- Skal vi kunne trekke til oss nye flyruter, er avgiftsnivået viktig. Vi må ikke stille oss slik at flyselskapene velger bort norske flyplasser fordi de oppnår lavere avgifter i de andre skandinaviske landene, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.