Hjem
fra villmarken i Alaska
55
år etter at det fire-motors veteranflyet av typen Douglas DC-6B Cloudmaster ble
satt i trafikk for flyselskapet Braathens SAFE, arbeider en interessegruppe å bringe det
sjeldne propellflyet fra 1960-årene tilbake til Norge og Flyhistorisk museum på
Sola.
Av: JAN-PETTER
HELGESEN
SOLA SJØ
Pionerflyet
som forlot Sola i 1971 med de norske kjennebokstavene LN-SUB, er fortsatt i daglig bruk i Alaska. Her flyr det som
fraktfly med kjennetegn N156 mellom byen Fairbanks og en rekke utposter i den
største amerikanske delstaten, opplyser talsmann John Stokke for
interessegruppen.
Flyet er et
av de siste av 665 produserte DC-6 som fortsatt flyr i dag. Ingen av de andre åtte
DC-6 som var arbeidshest og flaggskip i Braathen-flåten i 1960-årene, er lenger
i bruk. Samtlige med unntak av ett som står som ubrukelig rustholk i
Johannesburg i Sør-Afrika, har for lengst havnet på skraphaugen.
Flyet i
Alaska hadde en allsidig tilværelse i årene 1962 til 1971 da det fløy på
Braathens norske vinger. Det var en viktig brikke i oppbyggingen av
innenriksnettet her i landet med flyginger fra Oslo til Stavanger, Trondheim og
Ålesund samt charterturer verden rundt.
John Stokke
sier at flytypen også hadde en sentral rolle da selskapsreisene til sydlige
reisemål for alvor kom i gang på den tiden. Turene til steder som Mallorca.
Solkysten og Gran Canaria var eksklusive og ikke helt for folk flest de første
årene.
-
Flyreisen
var lang med stempelmotorflyene som bare oppnådde halvparten av hastigheten til
de senere jetflyene. Til Gran Canaria tok turen fra Norge opptil 12 timer. Da
måtte passasjerene gis førsteklasses service og servering underveis, fortsetter
Stokke.
Til Tokyo-OL
Han sier videre at den norske OL-troppene ved
lekene i Tokyo i 1964 ble fløyet til Japan med LN-SUB og en annen DC-6B fra
Braathens SAFE. Den gang fikk ingen vestlige fly ta den kortere turen til
solens rike via Sibir.
I stedet måtte de to Braathen-maskinene fly den lange sørlige
ruten rundt Sovjetsamveldet og mellomlande i Kairo, Bombay, Bangkok og Taiwan.
En tur som tok nesten tre døgn.
- Det
var for langt og tidkrevende å ta flyene tilbake til Norge mens lekene pågikk.
De ventet
derfor på nordmennene til Tokyo-OL var slutt før de returnerte, sier Stokke.
derfor på nordmennene til Tokyo-OL var slutt før de returnerte, sier Stokke.
Ellers ble DC-6B-flyene fra Braathens ofte brukt av det
islandske flyselskapet Loftleidir på deres ruter fra Europa til New York via
Reykjavik. Turene over Atlanterhavet tok opptil 15 timer.
Allsidig bruk gjorde at LN-SUB med i alt 99 passasjerseter,
var utstyrt med egen VIP-kabin foran i flyet. Helt bakerst var det en rund
sofagruppe. Disse plassene var svært populære blant de reisende som ofte kappsprang
om bord i flyet for å sikre seg de attraktive setene.
Solgt fra Braathens
Da Braathens ved slutten av 1960-årene tok i
bruk jetfly ble de langsomtgående DC-6B –flyene skiftet ut. LN-SUB ble i 1971 solgt til det mindre selskapet Norsk
Flytjeneste i Sandefjord. Deretter var det i belgisk eie.
I 1976 havnet det hos Conair i Canada. Her ble det ombygget
til vannbombefly for bruk mot skogbranner.
20 år senere ble det solgt til selskapet Evert Air Cargo i
Alaska. På ny ble det ombygget, denne gang til frakt av drivstoff. Senere ble
det bygget om til vanlig fraktfly og satt i sin nåværende tjeneste til utposter
i villmarken.
Overta om to år
I Alaska vil det tidligere Braathen-flyet være
utgått på dato en gang i 2017. John Stokke opplyser at interessegruppen har
vært i kontakt med de amerikanske eierne og bedt om å få overta flyet kort før
sertifikatene går ut om to år.
Svaret var positivt. Pris for maskinen er satt til 350.000
dollars eller mellom to og tre millioner norske kroner ved levering i Norge.
Utenom Stokke består interessegruppen av Tor M. Silseth fra
tidligere Braathens verksted på Sola og tidligere Braathen-direktør og
administrerende direktør Hans Andreas Grøtterud fra Braathens datterselskap
Busy Bee of Norway.
Dersom de lykkes i å overta flyet er Braathen-familien villig
til å bidra i spleiselaget. Familien ønsker å la det aktuelle flyet markere
Braathens SAFEs betydning i norsk luftfart gjennom mer enn 50 år.
Til flymuseet
Flyets
norske hovedbase var Braathens tekniske avdeling på Sola. Det er ønskelig at
veteranmaskinen inngår i
Flyhistorisk Museums samling i Sola sjø.
Styreleder Rasmus
Svihus i Stiftelsen til flymuseer har overfor interessegruppen skriftlig
bekreftet museets interesse til å overta flyklenodiet.
Målet er å la dette skje i 2018. Da skal flyet være malt i
Braathens farger. Svihus understreker at museet ikke har mulighet til å
engasjere seg økonomisk i prosjektet.
Pensjonert flytekniker Harald Storlid fra Braathens Sola-
flyverksted arbeidet i sin tid på det aktuelle flyet. Han betegner den fire-motors
stempelmotormaskinen som et solid og godt fly som var populært både blant bakkemannskaper
og flygende personell i Braathens.
Jeg
deltok på en tur med DC-6B til Svalbard med frakt. Den gang var ikke flyplassen
der oppe åpnet og vi landet på den frosne tundraen i Adventdalen, sier Storlid.
Robust
konstruksjon og høyt understell gjorde at propellene ikke kom i kontakt med
bakken. Dette gjorde det mulig å lande med DC-6B på den provisoriske
landingsbanen i vinterhalvåret, påpeker 72-åringen. Totalt foretok Braathens
150 turer med DC-6B til øygruppen i Ishavet.
-
FAKTA
DC-6B LN-SUB
Bygget: I
1958 til Cathay Pacific i Hong Kong
I Braathens
fra 1962 til 1971.
Bygget:
Douglas-fabrikken i Long Beach i California
Motorer:
Fire Pratt & Whitney Wasp R-2800 med opptil 10.000 hk
Hastighet:
507 km i timen
Rekkevidde:
7995 kilometer
Lengde:
32,18 meter
Vingespenn:
35,81 meter
Vekt: 48,5
tonn
Douglas
DC-6B Cloudmaster-flyet LN-SUB slik det så ut i Braathens farger.
Stor aktivitet i Braathens hangar i 1960-årene. Vi ser snuten på DC-6B LN-SUB, nærmest, og Douglas DC-4 Skymaster LN-MOB fra Bergen Air Transport i bakgrunnen. Sistnevnte var under krigen general Dwight D. Eisenhowers private fly.
Fra Per Gram.
Undertegnede var på en flysikkerhetskonferanse i Vancouver i 1977. Deler av konferansen ble lagt til flyplassen ved Abbotsford, 3t kjøring øst av Vancouver. Der holdt Conair til, firmaet som spesialiserte seg på modifisering og bruk av vannbombefly. De to etterfølgende bildene kan godt være av LN-SUB . Malingsjobben kan tyde på det. På det tidspunkt var jeg ukjent med at det kanskje var en ex Braathens maskin.
Fotos: Per Gram
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.