Det
første av de nye, norske NH-90-helikopterne kommer i drift i Kystvakten i løpet
av året. Det er nesten 11 år senere enn planlagt første levering. Helikopter
nummer en i serien skulle opprinnelig leveres Luftforsvaret før jul i 2004.
Av JAN-PETTER
HELGESEN
BARDUFOSS
Selv
om storparten av de åtte NH-90 som er bestilt for Kystvakt-oppdrag snart blir
satt i drift, er det mer usikkert med framdriftsplanen for de seks NH-90 som er
bestilt for å operere fra Sjøforsvarets fem spanskbygde fregatter, opplyser
nestkommanderende for 139. luftving ved Bardufoss flystasjon, oberstløytnant
Christian Øverli, til Norsk Tidsskrift for Sjøvesen.
Det mest
konkrete han kan si om framdriften for fregatt-maskinene, er at helikoptrene sannsynligvis
er i operativ drift innen 2020. For øyeblikket er det heller ikke mulig å si mer
presist om når maskin nummer en overleves 334. skvadron eller når avdelingen
erklæres operativ.
- Det
som per i dag er sikkert er at Luftforsvaret om kort tid vil begynne å lyse ut
stillinger til bemanning av 334. skvadron. Avdelingen har ikke vært oppsatt med
personell siden Stortinget
- vedtok
å flytte fregattskvadronen fra Sola til
Bardufoss for snart ti år siden, fortsetter oberstløytnant Øverli.
Til sammen
14 NH-90 får hovedbase på flyplassen i Indre Troms. Kystvakten sine åtte
maskiner organiseres i 337. skvadron.
Fregatthelikoptrene
Fregatt-helikoptrene
skal ha 334. skvadron som sitt tilholdssted. Disse helikoptrene får Bardufoss
som hjemmebase med ledelse og teknisk vedlikehold. Skvadronen skal imidlertid
ha såkalt detasjement eller alternativ tilholdssted på Sjøforsvarets hovedbase
på Haakonsvern utenfor Bergen når de ikke opererer fra fregattene i sjøen. Bygging
av hangar på Haakonsvern starter til høsten.
På Bardufoss
blir de to NH-90-avdelingene underlagt 139. luftving. Fire helikopterskvadroner
eller samtlige norske militærhelikoptre inngår i vingen.
Utenom de to
NH-90-avdelingene er dette Redningstjenestens, 330. skvadron, med 12 Sea
King-helikoptre og den nylig sammenslåtte 339. skvadron med sine 18 Bell 412SP-
helikoptre på beredskap for både politi og forsvar. Skvadronen er delt i to med
avdelinger på Bardufoss og Rygge utenfor Moss.
Nytt av året
er at 339.skvadron har innført såkalt tilstedevakt med to Bell 412SP på
beredskap på hver base. Kravet er å være i luften innen en time når alarmen går.
- Intensjonen er derimot å klare utrykningene på
atskillig kortere tid - helst ned til 15 minutter, påpeker Øverli.
Han sier at
til sammen 100 personer er på vakt i luftvingen på de forskjellige basene.
Vingen på Bardufoss har også fått ansvaret for test og evaluering av
NH-90-helikoptrene, mens Sola som base får tilsvarende oppdrag med de 16 nye og
store Agusta Westland AW-101-helikoptrene når disse skal erstatte dagens Sea
King i redningstjenesten innen 2020.
Kystvakten
Oberstløytnant
Dag Monsen er sjef for 337. skvadron. Avdelingen hans har mottatt fem av
tilsammen åtte NH-90. Helikopter nummer seks som utstyres med sonar, mottar
avdelingen senere i år. Skvadronen overtok ansvaret for drift og innfasing av den
nye helikoptermodellen 31. mars i år.
Det første
NH-90 stasjoneres på KV Senja. På kystvaktskipet har det periodisk vært
foretatt flere treningsflyginger og sjølandinger det siste året. Senere i år
vil også KV Nordkapp få NH-90 om bord. Fra da av vil det alltid være et NH-90
fast på de to kystvaktskipene.
-Stasjoneringen
av det nye helikoptret på Kystvakten gjør at den norske kystvakttjenesten kan
foreta enda mer effektiv overvåking av Norges enorme havområder. NH-90 er i
stand til å dekke et større område på kortere tid enn forgjengeren den mindre
Westland Lynx. Denne maskinen ble sist nyttår trukket ut av tjeneste for godt etter
å ha operert for Kystvakten siden 1981.
Han peker på
at radarrekkevidden også er bedre enn på forgjengeren. Dette gjør det mulig for
NH-90-maskinene å finne flere mennesker i nød, på lengre avstander og i
dårligere vær for deretter å bringe dem trygt i sikkerhet, fortsetter skvadronssjefen.
Monsen mener
videre at den relativt store kabinen til NH-90 blir til nytte ved større
redningsoppdrag. 15 nødstedte kan plukkes opp fra havet over 200 nautiske mil
fra utgangspunktet. Om nødvendig kan 25 til 30 personer bli stuet inn i helikopteret,
men da vil rekkevidden bli redusert.
Når det
første helikoptret blir operativt skal det utføre rednings - og kystvaktoppdrag
og sette inspektører om bord i fiskefartøyer. I tiden framover settes de øvrige
fire NH-90 i tjeneste i tur og orden.
Maskin
nummer seks blir levert med sonar for søk etter ubåter. De seks første maskinene
har heller ikke fått fullstendig utstyrspakke som forutsatt ved bestilling.
Tilbake
til fabrikken
Disse
helikoptrene skal senere sendes tilbake til fabrikken ved Venezia i Italia for
å bli komplett utstyrt som forutsatt av norske myndigheter. Arbeidet med å
strippe helikoptrene fullstendig og deretter bygge dem opp igjen vil ta omkring
et år per maskin.
Oberstløytnant
Monsen opplyser videre at hver NH-90 også skal ha sonar til søk etter ubåter,
radar til å finne fartøy og elektrooptiske kamera eller infrarødt system i nesen
for oppdagelse av mennesker som trenger hjelp. Dessuten er det bestilt seks
såkalte fregattpakker til de åtte kystvaktmaskinene. Dette betyr at
helikoptrene i løpet av noen timer kan ombygges for om nødvendig å drive
ubåtjakt fra fregattene.
For å utføre
kystvaktoppdragene fra høsten i år vil skvadronen ha behov for fire
helikopterbesetninger. Oberstløytnant Monsen regner ikke dette som noe problem.
For øyeblikket har han seks besetninger klarert. Hver besetning består av to
flygere, en redningsmann og en systemoperatør.
Operasjonsområdet
til helikoptrene blir i nordområdene og Barentshavet. Basen på Bardufoss passer
til formålet. Vær og klimaforholdene i Indre Troms er ikke mye annerledes enn i
Nordishavet, sier Monsen.
Lang forsinkelse
De
14 NH-90 til norsk tjeneste ble bestilt allerede i 2002. Det første
helikopteret skulle leveres Luftforsvaret før jul i 2004. Sjøtjenesten skulle
begynne i 2006.
Stadige
tekniske problemer har sinket leveransene i nesten et tiår. Noe av årsaken er at fabrikken har lovet mer
enn de har klart å gjennomføre i forbindelse med den avanserte, norske
utstyrspakken. Skvadronssjef Dag Monsen legger likevel ikke skjul på at han vil
karakterisere NH-90 som verdens beste helikopter av sitt slag når det snart settes
i norsk, operativ drift.
FAKTA
NH-90
Topphastighet:
300 km/t
Vekt: 6400
kg
Marsjfart:
260 km/t
Rekkevidde:982
km
Rotorspenn:
16 meter
Motortype;
To Turboshaft
Produsent:
NH Industries
Er av NH-90-helikoptrene til 337. skvadron i hangaren på Bardufoss flystasjon.
Foto: Jan-Petter Helgesen.
Skvadronssjef
og oberstløytnant Dag Monsen i 337. skvadron foran et av avdelingens NH-90.
Foto: Jan-Petter Helgesen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.