Fotos: Per Gram
An-178
USAF hadde en C-130J, en F-15E og et par F-16 på utstilling med en A-10 parkert utenfor området som tillot nærmere inspeksjon. USN var der med en P-8, og vi snakket md besetningen.
P-8 Poseidon - Legg merke til ubåt symbolene på skutesiden bak døren. De betyr i praksis ingen ting
Megastore Finmeccanica var nærmest fraværende; de hadde bare en liten stand i en hall. Altså ingen AW 101 eller andre typer derfra på utstillingsområdet. BAE Systems var ikke med, heller ikke SAAB.
Vi fikk god service hos Airbus Helicopters og UTC`s Sikorsky og fkk snakket med disse. Bell hadde lite nytt, ikke engang en AW609. men morselskapet Textron hadde også i år sin Scorpion på static display.
Scorpion
Ellers ruvet de store flyene over det hele; A350 XWB, B777-300 ER, A380, B787-9 og A400M. Alle disse fløy unntatt 777èn De mindre passasjerflyene var der også, også turboproppene. Business jets, yes. Nydelige fly med massevis av rekkevidde og EVS som standard.hos Gulfstream som viste sine siste modeller. Det gjorde også Dassault. CS serien til Bobardier var her også. UAVèr var der i økende antall. Parrot hadde et morsomt show med mange små som fløy i preprogrammert formasjon.
Gamle Edgley Optica var der på utstilling.
Missiler av forskjellige typer var det mange av. Air-breather Meteor Air-to-air missile stilles det store forventninger til. Den regnes med å være operativ i 2017 sa en Rafale flyger til oss. RGM-84L, Harpoon Block II, sto plassert foran P-8. Regner med at Kongsbergs JSM vil konkurrere med den.
Byråkratiet ved innsjekk var nesten fraværende og transport gikk bedre enn tidligere.
Været var fantastisk med 25 grader og nesten skyfritt de to dagene vi var der.
Flymuseet på Le Bourget er flott og viser til fulle franskmennenes oppfinnsomhet og særegenheter innenn de fleste tekniske områder. Museet er totalrenovert de siste årene. Museumsdirektøren fløy en Extra 300 under showet og hun hadde en fenomenal oppvisning. På hele uttillingsområdet fant en eksempler på fly utlånt fra museet.
Det var flere uniformerte delegasjoner her enn tidligere år. Vi så svensker og dansker, men ingen nordmenn i uniform. Vi så også ortodokse jøder i sine klassiske "uniformer". Det har vi ikke sett før.
Vanligvis renner det inn bestillinger på fly under showet. Det gjorde det også nå, men kanskje noe tregere enn tidligere. Flere analytikere hevder at det bygges for mange fly.
UTC/Sikorsky
Vi hadde møte med disse og deres Arne Gytri, Ivar Eie og Alex Strong. Strong straff vi første gang i fjor, og nå fortalte han om det som rørte seg vedr. salg av Sikorsky til en ukjent kjøper. Salget vil bli nærmer kunngjort i løpet av september sa han. Strong redegjorde for hvorfor Sikorsky selges ut. Det var fordi UTC så på Sikorsky som uforenlig med morselskapets øvrige portefølje som stort sett var "vendors". Dermed så sjefen det som vanskelig å investere store summer i prosjekter en ikke så sikkert utkomme av som.f.eks S-97 Raider. Vi kom også inn på S-92As MGB sertifisering. Strong hevdet kort at selskapet gjordet det de kunne for å forbedre sine produkter. Han viste til kun ett uhell med MGN, men det vet vi jo er feil; det var to. Det var det.
Airbus Helicopters
Samme dag vi var der ble nyheten m X6 sluppet. Airbus` mann Regis Magnac, sa ikke noe om dette til oss, muligens i frykt for at han kom sjefen i forkjøpet, Vel, deres nye A160 var utstilt. Den fløy en uke før den ble plassert på static display. Her var mye nytt, det var åpenbart. Rotorhode, motorer, MRB`s, fenestron og hrisontal haleflate. Maskinen innrettes mot S-76 markedet. Det ble hevdet at S-76D ikke var noen suksess slik at den skal inn i det segmentet. Vi snakket litt om Eurofar og tilt rotor. Der var nok Magnac litt ute på viddene er jeg redd. Han sa bl.a. at en tiltrotor ikke kunne hovre. men det kan den. Det er imidlertid åpenbart at autorotasjonsegenskapene er tvilsomme. Vi snakket om Raider og den spenningen som er rundt konkurransen om å få den store kontrakten om nytt transport/angrepshelikopter for US Army.
US Navy
Vi spurte gutta om hva de syntes om kinesernes trusler når de fløy nær deres nye sandøyer som ligger langt unne fastlandskina. No problem, we don`t take them seriously..De var rimelig sikre på at UK ville kjøpe flytypen. Norge må også tenke nytt.
De store flyene
B777-300ER i Experimental versjon
A400M
A350XWB
A380
B787-9 Vietnam Airlines
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.