En kan jo undres om vi har den vedlikeholdskapasitet som trengs når vi får nye jagerfly og redningshelikoptre omtrent samtidig i 2017
Sender ti F-16 fly til Portugal for reparasjon
Det jobbes på spreng med å reparere de norske F-16-flyene etter at Forsvaret slo full sprekk-alarm i fjor. Men det går ikke fort nok, og nå må Forsvaret be Portugal om hjelp.
– Jobben med å bytte de vitale flydelene er stor, og det tar for lang tid å reparere alle flyene i Norge, sier sjef for 132 Luftving i Bodø, Bård Solheim.
Alle de norske jagerflyene ble satt på bakken i to uker da det i fjor sommer ble oppdaget farlige sprekkdannelser i hovedbærebjelkene på hver side av cockpiten på flere av de nå 35 år gamle F-16-flyene.
Oberstløytnant Kåre Hansen, som er sjef for vedlikeholdsskvadronen 132 Luftving i Bodø sier det kunne gått riktig ille dersom feilen ikke hadde blitt oppdaget.
– Dersom vi bare hadde fortsatt å fly uten å gjøre noe, kunne man endt med at hele nesepartiet løsnet og fronten på flyet ramlet av mens flyet var i lufta, sier Hansen.
Norges flåte består i dag av 57 F-16 kampfly, og flyene ble tatt i bruk i 1980. Ingen Nato-land har flydd like lenge og like mye som det Norske Forsvaret har. Luftforsvaret tror årsaken til sprekkene kan være at Norges flyflåte har flere flytimer enn andre lands fly, og at det i Norge brukes korte rullebaner.
Før de farlige sprekkene ble oppdaget i fjor ble det kjent at det i perioder kun var 15 av Forsvarets 57 F16 som kunne flys. Forsvaret vil ikke tallfeste hvor mange fly som er rammet av sprekkdannelser.
De siste 10 måneder har Forsvarets anlegg på Kjeller jobbet på spreng med å bytte ut de vitale delene på flyene. Målet var å få flyene operative i løpet av høsten 2015.
Men tiden strekker ikke til.
– Per dags dato har vi reparert store deler av flåten, men det gjenstår en god del fly. For å få ferdig den operasjonen så raskt som mulig har vi nå skrevet en kontrakt med en aktør i Portugal som tilbyr vedlikehold av F-16-fly. Her vil vi reparere om lag 10 fly, sier Hansen.
– Forsvarsevnen har hele tiden vært der den ska være. Men vi satt samtlige fly på bakken umiddelbart for å sjekke hvor ille dette var. Vi hadde hele tiden mulighet til å ta av med fly dersom det ville bli nødvendig.
Dagens F-16 skal flys til de er helt erstattet av de nye F35 en gang omkring 2020–2021.
Alle de norske jagerflyene ble satt på bakken i to uker da det i fjor sommer ble oppdaget farlige sprekkdannelser i hovedbærebjelkene på hver side av cockpiten på flere av de nå 35 år gamle F-16-flyene.
Oberstløytnant Kåre Hansen, som er sjef for vedlikeholdsskvadronen 132 Luftving i Bodø sier det kunne gått riktig ille dersom feilen ikke hadde blitt oppdaget.
– Dersom vi bare hadde fortsatt å fly uten å gjøre noe, kunne man endt med at hele nesepartiet løsnet og fronten på flyet ramlet av mens flyet var i lufta, sier Hansen.
Norges flåte består i dag av 57 F-16 kampfly, og flyene ble tatt i bruk i 1980. Ingen Nato-land har flydd like lenge og like mye som det Norske Forsvaret har. Luftforsvaret tror årsaken til sprekkene kan være at Norges flyflåte har flere flytimer enn andre lands fly, og at det i Norge brukes korte rullebaner.
Til Portugal
De siste 10 måneder har Forsvarets anlegg på Kjeller jobbet på spreng med å bytte ut de vitale delene på flyene. Målet var å få flyene operative i løpet av høsten 2015.
Men tiden strekker ikke til.
– Per dags dato har vi reparert store deler av flåten, men det gjenstår en god del fly. For å få ferdig den operasjonen så raskt som mulig har vi nå skrevet en kontrakt med en aktør i Portugal som tilbyr vedlikehold av F-16-fly. Her vil vi reparere om lag 10 fly, sier Hansen.
- Les også: Sender fire F-16-fly til Baltikum
- Les også: – Tilstedeværelse er viktig, men vi skal unngå å provosere naboen
– Forsvarsevnen ikke svekket
Til enhver tid skal to av Norges F-16 stå klare til å rykke ut på NATO-oppdrag på 15 minutters varsel. Sjef for 132 Luftving i Bodø, oberst Bård Solheim innrømmer at sprekkene har gjort jobben krevende, men avviser at Norges forsvarsevne har vært i knestående.– Forsvarsevnen har hele tiden vært der den ska være. Men vi satt samtlige fly på bakken umiddelbart for å sjekke hvor ille dette var. Vi hadde hele tiden mulighet til å ta av med fly dersom det ville bli nødvendig.
Dagens F-16 skal flys til de er helt erstattet av de nye F35 en gang omkring 2020–2021.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.