lørdag 22. august 2015

Vi følger med på 333 skvadrons gjøremål og utviklingen i Forsvaret

Det som fremkommer under står for egen regning.


Denne gjengen møttes nylig for en samling på Vesle Skaugum for å gjenoppfriske gamle minner og også for å diskutere bl.a. utviklingen innen Forsvaret og vår gamle skvadron. Det er god grunn for å takke vertskapet for god mat og hyggelig service. Været var fantastisk, sceneriet upåklagelig, og gjengen møtes igjen på hemmelig sted om et års tid.
De medvirkende er fra venstre: Åshild Gram, Per Gram, Jan Erik Larsen (bak), Bjørn Erik Madsen, Astrid Madsen, Bente Larsen, Bjarne Austgulen, Randi Austgulen, Bjørn Andersen, Inger Andersen, Lars Rosvoll,  Målfrid Rosvoll, Ann Jorunn Samuelsen, Hans Petter Samuelsen, Kjersti Strømmen, Terje Strømmen.

LN-AEK Super Cub på flottører over Tisleifjorden nær Vesle Skaugum - Tilhører Valdres Flyklubb


Andøya Airshow 2012 - Foto: Per Gram

Klikk på artikkelen for bedre lesbarhet. Fra AW&ST

Borei Class - Foto: Janes` Defence Weekly


Yasen Class Severodvinsk - Foto: press-service of JSC PO Sevmash


OVERVÅKING: 133 Luftving opererer p-3 Orion med base på Andøya flystasjon. Foto: TORGEIR HAUGAARD/FORSVARET
SLUTT PÅ UBÅTJAKT: Forsvarssjefen ser seg ikke råd til å erstatte de aldrende P-3 Orion-flyene med nye fly med antiubåtkapasitet. Her mannskapet på en P-3 Orion før oppdrag på den nåværende basen på Andøya flystasjon. Foto: TORGEIR HAUGAARD/FORSVARET
Forsvaret har ikke råd til å kjøpe nye maritime overvåkingsfly med antiubåtkapasitet, mener forsvarssjefen. Det betyr at kvaliteten på Norges leveranser av etterretning til NATO-systemet fra Nordområdene vil bli langt dårligere.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen foretar krevende avveininger i sluttarbeidet med fagmilitært råd (FMR) til regjeringen, som skal legges fram 1. oktober. FMR skal danne grunnlaget for en ny langtidsplan for Forsvaret, som etter planen skal fremlegges og behandles av Stortinget til våren neste år.
Ikke mulig
I den siste versjonen av FMR-dokumentet, som i forrige uke ble sendt ut på høring internt i Forsvaret, fremgår det at forsvarssjefen ikke ser det mulig å finne en fullgod erstatning for de maritime P-3 Orion overvåkingsflyene som i dag opererer fra Andøya flystasjon. Konsekvensen vil bli at norske overvåkingsfly ikke lenger kan bidra til å lokalisere taktiske russiske atomubåter, som kan være et førsteslagsvåpen for Russland.
Forsvarssjefen foreslår også å legge ned Andøya flystasjon. I stedet opprettes det en ny overvåkingsskvadron i Luftforsvaret, med base på Evenes. Evenes flystasjon er samlokalisert med Evenes lufthavn, midt mellom Harstad og Narvik.

Fra Teknisk Ukeblad:
 
Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax. Flyet klargjøres
 for stripping av lakk. Foto: Thor Strømsnes
  • Et P-3N Orion på Bodø under jagerflyøvelsen Arctic Challenge Exercise tidligere i år. Flyet er oppkalt etter Luftforsvarets første sjef, Hjalmar Riiser-Larsen. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
  • Et P-C3 Orion fra 333-skvadronen i forbindelse med DV-dagen under vinterøvelsen Cold Response 2012. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
  • Inne i Orion-cockpiten. Foto: Jørgen Breivik Johansen, 333-skvadron
  • Sonarbøye blir lastet ombord i en P-3 Orion. Foto: Jørgen Breivik Johansen, 333- skvadron
  • Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax.Først er motorene avmontert og her er nacellene også tatt av. Foto: Thor Strømsnes
  • Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax. Flyet sitter her på «shoring», klar for avmontering av vinger. Foto: Thor Strømsnes
  • Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax. Avmontering av ytterving. Foto: Thor Strømsnes
  • Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax. Ny nedre senterving klar for installasjon. Foto: Thor Strømsnes
  • Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax. Nye yttervinger og haleparti på plass. Foto: Thor Strømsnes
  • Fra levetidsforlengelsesarbeidet (ASLEP) i Halifax. Også de nyoverhalte motornacellene er montert, og flyet er nå klart for lakkering. Foto: Thor Strømsnes
  • Dette var det tredje norske Orion-flyet med fullført ASLEP og den første P-3C. Foto: Thor Stromsnes
  • P-3 ORION I DET NORSKE FORSVARET

    Operative siden 60-tallet: Slik skal de holde ut i 20 år til

    Det blir neppe slutt på Orion-flyene med det første.

     
    Denne sommeren har medieomtalen av P-3 Orion gitt inntrykk av at overvåkingsflyet ikke har så lenge igjen i det norske forsvaret.
    «Orion blir erstattet av droner» var overskriften på en av artiklene hos forsvarsnyhetsstedet Aldri mer, der det ble referert til fagmilitære råd som tilsier at flyene skal fases ut og få ubemannede etterkommere.
    Samtidig er Forsvaret i ferd med å investere rundt 1,2 milliarder kroner i oppgraderinger på Orion-flåten.

    Kan være operative i 20 år til

    Nye vinger, ny avionikk og oppgraderte operasjonssystemer vil sammen med en ny reservedelavtale med Tyskland og Airbus gjøre at de seks Orion-flyene kan fortsette å holde oppsyn med norske havområder i minst 20 år til dersom det er behov for det.
    Norge har seks Orion-maskiner. To ble levert i 1968-69 (P-3N) og fire i 1988-89 (P-3C UIP).
    Det siste flyet er nå inne til såkalt «Aircraft Service Life Extension Program» (ASLEP) i Canada. Dette er en omfattende strukturmodifikasjon som tar 12-14 måneder per maskin.
    Hele flyet plukkes fra hverandre, og nye vinger og haleparti installeres.
    De to P-3N-flyene, som begynner å nærme seg 50 år gamle, hadde loggført cirka 20.000 flytimer da de fikk nye vinger.
    P-3C-flyene hadde oppunder 14 000 flytimer. P-3N er mye lettere enn P-3C, som drasser på mye mer utstyr, og disse vingene har vært utsatt for mindre belastning.
    Parallelt med de utvendige oppgraderingene er Orion-flyene i ferd med å utstyres med ny avionikk og operasjonssystem.
    Her er det snakk om nye datamaskiner, sensorer og kommunikasjonsutstyr. Mer moderne utstyr gir bedre kapasitet og er enklere å vedlikeholde.
    Les også: Lockheed Martin kjøper Sikorsky

    Klar for nye 15.000 flytimer

    Mens skrogets struktur skal tåle minst 40.000 flytimer uten omfattende utskiftinger, var de opprinnelige vingene konstruert for 7.500 flytimer.
    Dette er en garanti og ingen absolutt grense. Det er kontinuerlig blitt byttet deler underveis når flyene har vært inne til depotvedlikehold.
    På de nye vingene derimot, garanterer produsenten Lockheed Martin en levetid på minst 15.000 flytimer.
    – De nye vingene er utviklet som et resultat av en flernasjonal levetidsstudie i samarbeid med USA, Canada, Australia, Tyskland og Lockheed Martin. Basert på denne studien er det inkorporert endringer i såvel design som materialer, noe som medfører betydelige forbedringer når det gjelder strukturell utmatting og korrosjon, opplyser Odd Arne Andreassen som er sjef for Flermotorfly-seksjonen ved Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), divisjon for luftkapasiteter.
    Fra Flos representant i levetidsforlengelsesprosjektet i Canada får Teknisk Ukeblad opplyst at primærstrukturen i de nye vingene er tilvirket med 7249-aluminiumslegering, en legering som ble utviklet som en del av denne studien.
    Den skal gi store fortrinn med henhold til korrosjon og «stress corrosion cracking» sammenlignet med 7075-legeringen som tidligere ble brukt. 

    Tysk-norsk samarbeid

    Orion-samarbeidet med Tyskland er blitt enda tettere og formalisert. I mai ble det inngått en ny reservedelavtale som vil være like viktig som nye vinger og oppgraderte sensorer når det gjelder operativ evne i årene som kommer.
    – Avtalen innebærer at Norge og Tyskland trer inn i hverandres kontrakter på komponenter og reservedeler. I hovedsak betyr det at vi bruker deres, i og med at tyskerne har bedre kontrakter per nå enn det vi har, forteller Andreassen.
    Airbus Defence and Space er forpliktet i en operativ situasjon å levere 75 prosent innen én dag, 95 prosent innen tre dager og 100 prosent etter 30 dager.
    Tidligere kjøpte Forsvaret reservedeler gjennom et samarbeid med US Navy. Dette var uansett en ordning som var i ferd med å gå ut på dato ettersom amerikanerne er i ferd med å bytte ut sine P-3 Orion med Boeing P-8 Poseidon.

    Airbus lager nye deler

    Tyskland har åtte P-3C fly som de kjøpte fra Nederland for elleve år siden. De ble opprinnelig anskaffet på første halvdel av 1980-tallet.
    For øvrig skal også disse flyene nå få nye vinger som de norske. Lockheed Martin produserer delene, mens Airbus utfører jobben i Tyskland.
    I tillegg til anskaffelse av reservedeler handler avtalen om det som kalles «obsolescence management».
    Dette betyr at Airbus sørger for at deler som er gått ut av produksjon blir erstattet med nye deler.
    Tyskland har planer om å brukes sine Orion-fly lengre enn til 2035. Avtalen vil dermed sørge for at også Norge vil kunne operere flyene like lenge.
    – Å inngå denne samarbeidsavtalen sparer oss store summer og gir bedre tilgang på ressurser som trengs for å holde flyene operative. Kort oppsummert er resultatet at den norske Orion-flåten har flere timer i lufta, sier Andreassen.



    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.