torsdag 27. august 2015

F-35 - De fire første norske tar form - Teknisk Ukeblad

Morten Klever, nevnt under i artikkelen,  er en av forsinkelseskameratene. Han bidro til at hans ønske om å få NH90 inn som redningshelikopter forsinket prosessen vesentlig da han på Solakonferansen i 2007 varslet omkamp da saken ble besluttet satt ut på anbud. Jeg kan føye til at Luftfartsdirektør Nodeland, da GIL, også bidro til forsinkelsen da han i Janes Defence Weekly i 2006 gikk ut og påsto at NH90 var det best egnede redningshelikopteret.
  • Her er AM-1 i malehallen (AFF building) der det skal få den siste finishen før overleveringsseremonien om 27 dager. Foto: Randy A. Crites

F-35 LIGHTNING II

Første norske F-35 er i malehallen

Fire norske kampfly er i produksjon - ett er straks ferdig.

annonse:

Den førstefødte babyen får gjerne det mest innholdsrike fotoalbumet, mens senere medlemmer av søskenflokken må leve med noe mindre oppmerksomhet.
Slik kan det nok også bli med de norske F-35 Lightning II-kampflyene.

I malehallen

I september 2013 så vi kampflyets første ferdigproduserte komponent: Et motorspant som var forsterket for å tåle belastningen fra bremseskjermen.
I desember 2014 var vi vitne til at midtre skrogdel var ferdig hos underleverandøren Northrop Grumman.
De siste dagene har den første norske F-35, med navnet AM-1, befunnet seg i malehallen.
Her påføres det et belegg som bidrar til å holde radarsignaturen nede – en såkalt «stealth coating».
Les også: Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben forsvant til Nederland

Fire norske fly på fabrikken

Dette flyet skal rulles ut fra fabrikken seremonielt 22. september.
I tillegg er fly nummer to i rute til å leveres senere i høst som planlagt.
Ytterligere to norske F-35 er også i produksjon på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth. Disse skal ferdigstilles neste år.
– Jeg kan derfor med glede bekrefte at anskaffelsen er i rute, sier generalmajor og programdirektør i Kampflyprogrammet, Morten Klever, i en pressemelding.
Les også: Her får F-35 smake på norske forhold
19. august ble AM-1 flyttet ut fra sluttmonteringsfabrikken til malehallen hos Lockheed Martin i Texas. Foto: Randy A. Crites

Til Luke

Som kjent vil ikke de første av inntil 52 norske F-35 noen gang fly i norsk luftrom.
De to første flyene skal senere i høst flys til flybasen Luke der skal inngå som en del av det amerikanske luftforsvarets 62. skvadron.
Ifølge Kampflyprogrammet vil denne fungere som en internasjonal treningsskvadron for F-35 med blant annet amerikansk, norsk og italiensk personell. Her starter også treningen av den første norske flygeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.