Flyplassjef: - Det slår ganske umiddelbart inn hos oss
Flere flyselskaper dropper den norske oljebyen. Bedriftskunder kjøper ikke lenger dyre billetter og det skaper utfordringer, ifølge lufhavnsjefen i Stavanger.
- Sier et av de store oljeselskapene noe om innsparinger på fredag, merker vi det på flyplassen på mandag. Det slår ganske umiddelbart inn hos oss, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola til DN.
Det siste året har flyplassen merket endringer i etterspørselen fra næringslivet, som en direkte konsekvens av oljesmellen.
- All aktivitet på flyplassen speiler aktiviteten i regionen veldig tett, sier Lorentzen.
I første halvdel av 2015 falt passasjertrafikken ved flyplassen i oljebyen med 4,3 prosent, sammenlignet med samme periode ifjor.
Flybevegelsen, som er tallet på avganger og ankomster, på Sola falt med 6,4 prosent i årets seks første måneder, sammenlignet med første halvdel av fjoråret.
Men særlig merkes det at det har blitt en lavere gjennomsnittspris blant bedriftskundene, enn det var før. Etterspørselen etter business class-billetter er svekket.
- Det er en direkte konsekvens av at de store selskapene har satt resesjoner og effektiviseringer til verks i reisepolicyen, sier Lorentzen.
- Totalt sett har det ført til utfordringer for flyselskapene, legger han til.
Tirsdag ble det kjent at det tyske selskapet Lufthansa legger ned sin rute mellom Stavanger og Frankfurt.
I mai kunngjorde Air France at de dropper ruten mellom Stavanger og Paris.
Han forklarer at lufthavnselskapet Avinor, næringsliv og kommuner jobber tett med å skaffe flyselskapene nok informasjon om utsiktene fremover.
- I første rekke vil Johan Sverdrup-feltet ha innvirkning på trafikken på lufthavnen. Vi prøver å gi et godt detaljert bilde av det vi venter kommer, sier Lorentzen.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS kan bekfrefte at flyselskapet har merket effekter av oljesmellen. Han kan imidlertid ikke kommentere konkrete trafikktall, av børssensitive årsaker.
- Aktiviteten i Stavanger har ført til at visse type reiser og reisende er påvirket, sier han.
Direkteruten var opprinnelig ment for reisende i oljebransjen mellom den norske vestkysten og den amerikanske oljebyen. Nå har nedgangen i oljenæringen svekket etterspørselen, slik at SAS må se seg om etter andre kundegrupper for å sikre lønnsomhet på ruten.
- Den ruten har blitt påvirket, i og med at den er så dedikert til et spesielt marked, sier Johansen.
Likevel peker han på at det kun er 44 plasser på flyet, og at Norge heller ikke har stoppet med olje.
Johansen avviser at Stavanger-Houston blir den neste ruten som legges ned fra Sola flyplass.
- Det kan være vi er tjent med at Lufthansa har lagt ned sin direkte rute mellom Stavanger og Frankfurt. Isolert sett vil det bidra positivt til Housten-ruten, mener han.
- I nedgangstider er det reisebudsjettet man kutter i først, så flyselskaper generelt er svært konjunkturavhengige, sier Andersen til DN.
Han peker på at lavprisflyselskaper på den annen side kan oppleve mer trafikk ved konjunkturnedganger, på grunn av tilstrømming fra kunder av dyrere flyselskaper.
- SAS rute til Houston er nok i faresonen. På den annen side vil økt bruk av «outsourcing» til lavkostland kanskje medføre mer reisevirksomhet, om enn kanskje ikke til Houston, sier Andersen.
Han er imidlertid sikker på at effekten av oljesmellen er negativt for både SAS, Norwegian og Widerøe, men mener det er vanskelig å spå effekten for enkeltruter.
Det siste året har flyplassen merket endringer i etterspørselen fra næringslivet, som en direkte konsekvens av oljesmellen.
Relaterte saker
- Nedgang i flytrafikken i Norge
- Nedgang i flytrafikken i første halvår
- Nok et flyselskap dropper den norske oljebyen
Vis flere
I første halvdel av 2015 falt passasjertrafikken ved flyplassen i oljebyen med 4,3 prosent, sammenlignet med samme periode ifjor.
Flybevegelsen, som er tallet på avganger og ankomster, på Sola falt med 6,4 prosent i årets seks første måneder, sammenlignet med første halvdel av fjoråret.
Billigere gjennomsnittspris
Antall reiser har blitt redusert, forteller lufthavnsjefen.Men særlig merkes det at det har blitt en lavere gjennomsnittspris blant bedriftskundene, enn det var før. Etterspørselen etter business class-billetter er svekket.
- Det er en direkte konsekvens av at de store selskapene har satt resesjoner og effektiviseringer til verks i reisepolicyen, sier Lorentzen.
- Totalt sett har det ført til utfordringer for flyselskapene, legger han til.
Tirsdag ble det kjent at det tyske selskapet Lufthansa legger ned sin rute mellom Stavanger og Frankfurt.
I mai kunngjorde Air France at de dropper ruten mellom Stavanger og Paris.
Samarbeider tett
Det er foreløpig ingen signaler om at flere ruter fra Sola vil bli lagt ned, påpeker Lorentzen.Han forklarer at lufthavnselskapet Avinor, næringsliv og kommuner jobber tett med å skaffe flyselskapene nok informasjon om utsiktene fremover.
- I første rekke vil Johan Sverdrup-feltet ha innvirkning på trafikken på lufthavnen. Vi prøver å gi et godt detaljert bilde av det vi venter kommer, sier Lorentzen.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS kan bekfrefte at flyselskapet har merket effekter av oljesmellen. Han kan imidlertid ikke kommentere konkrete trafikktall, av børssensitive årsaker.
- Aktiviteten i Stavanger har ført til at visse type reiser og reisende er påvirket, sier han.
Fortsetter «oljeruten»
Det er akkurat ett år siden SAS lanserte «oljeruten» mellom Stavanger og Houston.Direkteruten var opprinnelig ment for reisende i oljebransjen mellom den norske vestkysten og den amerikanske oljebyen. Nå har nedgangen i oljenæringen svekket etterspørselen, slik at SAS må se seg om etter andre kundegrupper for å sikre lønnsomhet på ruten.
- Den ruten har blitt påvirket, i og med at den er så dedikert til et spesielt marked, sier Johansen.
Likevel peker han på at det kun er 44 plasser på flyet, og at Norge heller ikke har stoppet med olje.
Johansen avviser at Stavanger-Houston blir den neste ruten som legges ned fra Sola flyplass.
- Det kan være vi er tjent med at Lufthansa har lagt ned sin direkte rute mellom Stavanger og Frankfurt. Isolert sett vil det bidra positivt til Housten-ruten, mener han.
«I faresonen»
Førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI tror likevel «oljeruten» er i faresonen.- I nedgangstider er det reisebudsjettet man kutter i først, så flyselskaper generelt er svært konjunkturavhengige, sier Andersen til DN.
Han peker på at lavprisflyselskaper på den annen side kan oppleve mer trafikk ved konjunkturnedganger, på grunn av tilstrømming fra kunder av dyrere flyselskaper.
- SAS rute til Houston er nok i faresonen. På den annen side vil økt bruk av «outsourcing» til lavkostland kanskje medføre mer reisevirksomhet, om enn kanskje ikke til Houston, sier Andersen.
Han er imidlertid sikker på at effekten av oljesmellen er negativt for både SAS, Norwegian og Widerøe, men mener det er vanskelig å spå effekten for enkeltruter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.