Ny teori om MH370: Passagerer overlevede styrtet
Malaysiske myndigheder tror nu, at flyet landede på vandet og at passagerer overlevede styrtet, men døde efterfølgende.
Teorierne har været utallige, siden det malaysiske fly MH370 forsvandt sporløst for snart 17 måneder siden - og de er ikke blevet færre efter, at vragresterne for nyligt blev fundet nær den franske ø Reúnion i Det Indiske Ocean.
Og nu kan endnu en føjes til bunken.
Ifølge den malaysiske regerings nyhedsbureau er det sandsynligt, at flyet dalede langsomt og lavede en blød landing på havet - og at en eller flere af passagererne om bord var i live, da flyet ramte vandoverfladen.
Myndighederne læner sig op ad malaysiske Zaaim Redha Abdul Rahman, der har hjulpet det britiske satellit-selskab Inmarsat med at analysere data fra flyets forsvinden. Han mener, at flyet "flød på vandet i et stykke tid", før det "sank i havet i ét stykke". Det skriver Sydney Morning Herald.
Det er den vingeflap, som blev fundet på øen Reúnion, der danner grobund for Rahmans teori. For vingestykket var kun let beskadiget, og han antager derfor, at flyet er sunket ned mod havbunden i noget tid, før vingen er brækket af.
Han henviser desuden til erfaringer fra tidligere nødlandinger, der har vist, at det ér muligt for fly at flyde på vandoverfladen i noget tid, før de vil begynde at synke. Det skete f.eks. i 2009, hvor en US Airways-pilot blev tvunget til at nødlande på Hudson-floden i USA, efter at være kommet i karambolage med en flok gæs.
Oplysningerne og den nye teori fik tidligere på ugen den malaysiske premierminister Najib Razak til at gå ud med en udtalelse.
"Dens [den fundne vingeflap, red.] overflade indikerer, at den ikke er blevet revet af selve flyet på voldsom vis... Faktisk ser det ud som om, den er gået fra temmelig nemt i kanterne," sagde han ifølge Sydney Morning Herald.
"Hvis MH370 var styrtet ned med voldsom kraft, ville vi have set små stykker af vragdele flyde rundt i havet umiddelbart efter," fortsatte han.
Tidligere har flere eksperter ellers vurderet, at flyet styrtdykkede efter at være løbet tør for brændsel og ramte havoverfladen med så meget kraft, at samtlige 239 passagerer omkom med det samme.
MH370 fra Malaysian Airlines forsvandt sporløst d. 8. marts 2014, hvor det var på vej fra den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur til Beijing i Kina.
De malaysiske myndigheder fortalte efterfølgende, at man mistede kontakten med flyet, efter at det fløj ud af malaysisk luftrum, hvor kommunikationsudstyret i flyet blev slukket og flyet ændrede kurs.
I de efterfølgende uger blev efterforskningen rettet mod et stort havområde vest for den australske by Perth, hvor satellitbilleder havde vist store uidentificerede objekter flydende på overfladen. Via satellitbillederne kunne flyets sidste position også lokaliseres til at være ude over Det Indiske Ocean.
Selvom 20 lande har deltaget i efterforskningsarbejdet over de seneste 17 måneder, kom det første egentlige gennembrud først, da en lokal mand fandt vingeflappen på en af Reúnions strande sidst i juli.
Og nu kan endnu en føjes til bunken.
Ifølge den malaysiske regerings nyhedsbureau er det sandsynligt, at flyet dalede langsomt og lavede en blød landing på havet - og at en eller flere af passagererne om bord var i live, da flyet ramte vandoverfladen.
Myndighederne læner sig op ad malaysiske Zaaim Redha Abdul Rahman, der har hjulpet det britiske satellit-selskab Inmarsat med at analysere data fra flyets forsvinden. Han mener, at flyet "flød på vandet i et stykke tid", før det "sank i havet i ét stykke". Det skriver Sydney Morning Herald.
Det er den vingeflap, som blev fundet på øen Reúnion, der danner grobund for Rahmans teori. For vingestykket var kun let beskadiget, og han antager derfor, at flyet er sunket ned mod havbunden i noget tid, før vingen er brækket af.
Han henviser desuden til erfaringer fra tidligere nødlandinger, der har vist, at det ér muligt for fly at flyde på vandoverfladen i noget tid, før de vil begynde at synke. Det skete f.eks. i 2009, hvor en US Airways-pilot blev tvunget til at nødlande på Hudson-floden i USA, efter at være kommet i karambolage med en flok gæs.
Oplysningerne og den nye teori fik tidligere på ugen den malaysiske premierminister Najib Razak til at gå ud med en udtalelse.
"Dens [den fundne vingeflap, red.] overflade indikerer, at den ikke er blevet revet af selve flyet på voldsom vis... Faktisk ser det ud som om, den er gået fra temmelig nemt i kanterne," sagde han ifølge Sydney Morning Herald.
"Hvis MH370 var styrtet ned med voldsom kraft, ville vi have set små stykker af vragdele flyde rundt i havet umiddelbart efter," fortsatte han.
Tidligere har flere eksperter ellers vurderet, at flyet styrtdykkede efter at være løbet tør for brændsel og ramte havoverfladen med så meget kraft, at samtlige 239 passagerer omkom med det samme.
MH370 fra Malaysian Airlines forsvandt sporløst d. 8. marts 2014, hvor det var på vej fra den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur til Beijing i Kina.
De malaysiske myndigheder fortalte efterfølgende, at man mistede kontakten med flyet, efter at det fløj ud af malaysisk luftrum, hvor kommunikationsudstyret i flyet blev slukket og flyet ændrede kurs.
I de efterfølgende uger blev efterforskningen rettet mod et stort havområde vest for den australske by Perth, hvor satellitbilleder havde vist store uidentificerede objekter flydende på overfladen. Via satellitbillederne kunne flyets sidste position også lokaliseres til at være ude over Det Indiske Ocean.
Selvom 20 lande har deltaget i efterforskningsarbejdet over de seneste 17 måneder, kom det første egentlige gennembrud først, da en lokal mand fandt vingeflappen på en af Reúnions strande sidst i juli.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.