12 ordførere protesterer mot ny storflyplass på Helgeland
To ministre, fylkestinget i Nordland og reiselivet i Nord-Norge ønsker ny storflyplass på Helgeland. Det er bare et problem; flertallet av kommunene i regionen vil ikke ha den.
– Vi vil heller opprettholde den flyplasstrukturen vi har i dag, sier ordfører i Grane, Bjørn Ivar Lamo.
I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet har tolv helgelandsordførere skrevet under på at de ikke ønsker en bygging av den planlagte storflyplassen på Hauan i Rana.
Flyplassen er beregnet til å koste over 2 milliarder og vil bli den første flyplassen som er bygd i Norge siden 1998. Det skal gi bedre flyforbindelser, men byggingen innebærer også at Kjærstad flyplass i Mosjøen må legges ned, ifølge Avinor.
– Reiseveien til flyplassen går fra å være 30 minutter til å bli på én time og tre kvarter. Vi unner selvfølgelig Rana en god flyplass, men den trenger ikke bli så stor at det betyr en nedleggelse av småflyplassene, sier Lamo.
Journalist Hilde Mangset Lorentsen
Journalist Andreas Budalen @Andreas_Budalen
Journalist Susanne Lysvold @susannely
Journalist Knut Haarvik @@Haarviken
Journalist Ole-Christian Olsen
I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet har tolv helgelandsordførere skrevet under på at de ikke ønsker en bygging av den planlagte storflyplassen på Hauan i Rana.
Flyplassen er beregnet til å koste over 2 milliarder og vil bli den første flyplassen som er bygd i Norge siden 1998. Det skal gi bedre flyforbindelser, men byggingen innebærer også at Kjærstad flyplass i Mosjøen må legges ned, ifølge Avinor.
– Reiseveien til flyplassen går fra å være 30 minutter til å bli på én time og tre kvarter. Vi unner selvfølgelig Rana en god flyplass, men den trenger ikke bli så stor at det betyr en nedleggelse av småflyplassene, sier Lamo.
– Overhodet ikke redd for at ordførerne saboterer flyplassplanene
Selv om et klart flertall av ordførerne på Helgeland sier nei til en storflyplass i Rana, er ikke daglig leder for Polarsirkelen lufthavnutvikling redd for at ordførerne skal velte planene.
– Nei, det er jeg overhodet ikke redd for. Fornuften vil seire, sier Henrik Johansen, daglig leder ved Polarsirkelen lufthavnutvikling.
Tidligere i dag ble det kjent at et flertall av ordførere på Helgeland har skrevet under på en høringsuttalelse der de sier nei til byggingen av en storflyplass på Hauan i Rana.
Årsaken er at etableringen av en storflyplass vil innebære at småflyplassen i Mosjøen da må legges ned, noe ordførerne mener vil gi uheldige konsekvenser i form av fraflytting, dårligere rekruttering og svekket helseberedskap.
De skriver også at de synes prisen for en ny storflyplass er for høy i forhold til hva innbyggerne får tilbake.
«Det framstår for oss som uforståelig om regjering og storting vil gå videre med et slikt prosjekt», heter det i uttalelsen.
– Det er ikke enighet om en større flyplass på Helgeland. Et klart flertall av ordførerne på Helgeland ønsker å opprettholde dagens flyplasstruktur, som vi er fornøyd med. Det har vært en positiv utvikling ved dagens flyplasser de siste årene, sier ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug.
Det er Stortinget som avgjør om flyplassen blir en realitet, men Johansen er ikke redd for at de tolv ordførerne skal klare å velte flyplassplanene.
– Det er selvfølgelig synd at ordførerne føler det på denne måten, men en storflyplass er den absolutt beste løsningen for Helgeland, derfor er jeg sikker på at flyplassen blir en realitet, tror Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling.
Han sier at han har forståelse for at etableringen fører til strid, men at en storflyplass vil komme alle til gode.
– Hvis Helgeland skal ha mulighet til å vokse og være attraktiv for ung arbeidskraft, er vi nødt til å etablere en storflyplass. Det er slik det fungerer overalt ellers i landet og nå får vi det endelig på plass også på Helgeland.
– Det kommer til å bli en vanskelig sak å behandle. Her er det mange interesser å ta hensyn til, og mange følelser involvert. Det gjør det utfordrende å komme til enighet i saken, sier Nordlund.
I mars skal høringsuttalelsen fra Nordland fylkeskommune leveres til Samferdselsdepartementet. I høringsuttalelsen skal fylkeskommunen kommentere rapporten fra Urbanet.
Tidligere i dag ble det kjent at et flertall av ordførere på Helgeland har skrevet under på en høringsuttalelse der de sier nei til byggingen av en storflyplass på Hauan i Rana.
Årsaken er at etableringen av en storflyplass vil innebære at småflyplassen i Mosjøen da må legges ned, noe ordførerne mener vil gi uheldige konsekvenser i form av fraflytting, dårligere rekruttering og svekket helseberedskap.
De skriver også at de synes prisen for en ny storflyplass er for høy i forhold til hva innbyggerne får tilbake.
«Det framstår for oss som uforståelig om regjering og storting vil gå videre med et slikt prosjekt», heter det i uttalelsen.
– Det er ikke enighet om en større flyplass på Helgeland. Et klart flertall av ordførerne på Helgeland ønsker å opprettholde dagens flyplasstruktur, som vi er fornøyd med. Det har vært en positiv utvikling ved dagens flyplasser de siste årene, sier ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug.
– Synd at de føler det sånn
– Det er selvfølgelig synd at ordførerne føler det på denne måten, men en storflyplass er den absolutt beste løsningen for Helgeland, derfor er jeg sikker på at flyplassen blir en realitet, tror Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling.
Han sier at han har forståelse for at etableringen fører til strid, men at en storflyplass vil komme alle til gode.
– Hvis Helgeland skal ha mulighet til å vokse og være attraktiv for ung arbeidskraft, er vi nødt til å etablere en storflyplass. Det er slik det fungerer overalt ellers i landet og nå får vi det endelig på plass også på Helgeland.
- Les også: Ordføreren i Vefsn: – Regner med at Hauan nå legges bort
- Les også: Vil bruke 2 milliarder på Norges første nye flyplass på 16 år
– Vanskelig sak
Men fylkesråd for samferdsel i Nordland, Wilfred Nordlund (Sp), er ikke like sikker på at ikke motstanden blant ordførerne vil få konsekvenser for det politiske utfallet.– Det kommer til å bli en vanskelig sak å behandle. Her er det mange interesser å ta hensyn til, og mange følelser involvert. Det gjør det utfordrende å komme til enighet i saken, sier Nordlund.
I mars skal høringsuttalelsen fra Nordland fylkeskommune leveres til Samferdselsdepartementet. I høringsuttalelsen skal fylkeskommunen kommentere rapporten fra Urbanet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.