Et amerikansk F-35B og et britisk F-35B (bak) i ferd med å etterfylle drivstoff i lufta. Foto: Liz Kaszynski
F-35 gjør et nytt forsøk på å krysse Atlanteren
To år etter en småflau avlysning.
Publisert 28. januar 2016 kl. 09:28
To år etter at flyforbud satte en stopp for F-35s flyshow-debut i Europa, gjøres det et nytt forsøk.
Så mange som fem F-35-kampfly skal etter planen vise seg fram i England i sommer.
US Marine Corps og US Air Force tar med seg både F-35A, tilsvarende dem Norge så langt har to eksemplarer av, og STOVL-varianten F-35B («short takeoff/vertical landing»).
I tillegg er planen at et av britiske RAFs F-35B skal delta i oppvisningen, heter det på Farnborough-nettstedet.
I april 2014 forberedte Lockheed Martin den første transatlantiske flygningen med tre F-35B-maskiner til England.
Flyene skulle etter planen delta på de samme to flyshowene som i år, men en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten på bakken og dermed ble den første flyturen til Europa avlyst.
Det ble heller ingen oppvisning i fjor sommer på Le Bourget, flyshowet i Paris.
Første gang flytypen fløy utenfor USAs grenser var 7. september i fjor. Dette var det første italienskbygde F-35, AL-1.
Cameri-fabrikken vest for Milano i Nord-Italia har nå levert to fly, og ifølge Airheadsfly har italienerne planer om å fly minst ett av dem til USA allerede i februar.
F-35-produksjonen på det italienske Faco-anlegget («Final Assembly and Check Out») startet i juli 2013. Både A- og B-versjonen skal bygges ferdig her, inkludert etter planen også framtidige fly for Nederland.
I tillegg til sluttmontering produserer Finmeccanica komplette vingesett som sendes over til Lockheed Martin-fabrikken i Texas.
Det første norske F-35-flyet, AM-1, ble seremonielt utrullet fra fabrikk 22. september og første flygning skjedde 6. oktober – for øvrig med det andre flyet, AM-2.
AM-3 og AM-4 ser enden på sluttmonteringsfabrikken og skal leveres før sommeren.
Første norske F-35-flyger, Morten «Dolby» Hanche, fløy F-35 første gang på Luftforsvarets 71-årsdag 10. november i fjor.
14. desember var han i lufta med et norsk fly for første gang.
Ifølge Kampflyprogrammet er den andre norske flygeren snart ferdigutdannet.
Så mange som fem F-35-kampfly skal etter planen vise seg fram i England i sommer.
- Første JSM-slipp: På dette amerikanske flyet henger Norges mest avanserte våpen
artikkelen fortsetter under annonsen
Motorbrann i 2014
Flyene skal delta både på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.US Marine Corps og US Air Force tar med seg både F-35A, tilsvarende dem Norge så langt har to eksemplarer av, og STOVL-varianten F-35B («short takeoff/vertical landing»).
I tillegg er planen at et av britiske RAFs F-35B skal delta i oppvisningen, heter det på Farnborough-nettstedet.
I april 2014 forberedte Lockheed Martin den første transatlantiske flygningen med tre F-35B-maskiner til England.
Flyene skulle etter planen delta på de samme to flyshowene som i år, men en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten på bakken og dermed ble den første flyturen til Europa avlyst.
Det ble heller ingen oppvisning i fjor sommer på Le Bourget, flyshowet i Paris.
- Risikerer å brekke nakken: De letteste flygerne får ikke fly F-35
Italia først
Imidlertid blir dette verken første flygning i Europa eller første transatlantiske flygning med F-35.Første gang flytypen fløy utenfor USAs grenser var 7. september i fjor. Dette var det første italienskbygde F-35, AL-1.
Cameri-fabrikken vest for Milano i Nord-Italia har nå levert to fly, og ifølge Airheadsfly har italienerne planer om å fly minst ett av dem til USA allerede i februar.
F-35-produksjonen på det italienske Faco-anlegget («Final Assembly and Check Out») startet i juli 2013. Både A- og B-versjonen skal bygges ferdig her, inkludert etter planen også framtidige fly for Nederland.
I tillegg til sluttmontering produserer Finmeccanica komplette vingesett som sendes over til Lockheed Martin-fabrikken i Texas.
- Flytesting med maskinkanonen: Her skyter F-35 med 25-millimeterkanonen i lufta
Snart fire treningsfly
Når det gjelder norske kampfly, vil Luftforsvaret snart ha fire F-35A å trene med på Luke Air Force Base i Arizona.Det første norske F-35-flyet, AM-1, ble seremonielt utrullet fra fabrikk 22. september og første flygning skjedde 6. oktober – for øvrig med det andre flyet, AM-2.
AM-3 og AM-4 ser enden på sluttmonteringsfabrikken og skal leveres før sommeren.
Første norske F-35-flyger, Morten «Dolby» Hanche, fløy F-35 første gang på Luftforsvarets 71-årsdag 10. november i fjor.
14. desember var han i lufta med et norsk fly for første gang.
Ifølge Kampflyprogrammet er den andre norske flygeren snart ferdigutdannet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.