Her ser du en Vickers Viscount og en Heron. Begge typene frekventerte Fornebu og Braatens hadde bl.a. Heron,, mest kjent for Hommelfjellulykken. Jeg var ofte på Fornebu og kikket på spesielt dette flotte flyet.
Flyhistorisk Museum på Sola, en del av Jærmuseet, skriver om typen:
DeHavilland DH 114 Heron 1B
Heron fløy første gang i 1952, og var en videreutvikling av det mindre DH 104 Dove. Flyet var konstruert for å ta 1,5 tonn frakt og passasjerer på strekninger opp til 600 km. Det ble produsert i 14 år, og det ble bygget ialt 148 eksemplarer.
Muséets Heron ble første gang registret i 1953 hos Garuda Indonesian Airways. Garuda brukte flyet på ruter fra Djakarta til ulike steder i Indonesia. I 1956 ble maskinen solgt til England, hvor det ble brukt av Morton Air Services på ruter fra London til bl. a. Rotterdam, Guernsey og Jersey. I 1972 ble det kjøpt av Fjellfly i Skien, og registrert som LN-BFY. Planen var å sette det inn i innenlandstrafikk. Imidlertid gikk Fjellfly konkurs, og flyet ble stående på Geiteryggen, hvor flymuséet anskaffet det i 1984. Etter restaurering ble flyet malt i fargene til Braathens SAFE.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.