Slik vil «nye» Oslo Lufthavn se ut når alt er ferdig i 2017 med blant annet nytt terminalareal på 117.000 kvadratmeter, en helt ny pir, 11 nye brotilknyttede oppstillingsplasser og 10 fjernoppstillingsplasser. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture AS
«»Nå skal «nye» Oslo Lufthavn testes:
Puslespillet snart ferdig
Det gjenstår bare 15 prosent før gigant-utvidelsen ved Oslo Lufthavn er ferdig. Neste år starter en øysommelig uttesting av de utallige funksjonene som må virke hundrede prosent når det hele åpnes i april 2017.
Publisert 14. desember 2015 kl. 15:23
Det handler om ett av landets største landbaserte prosjekt som nå nærmer seg slutten. Arbeidene startet i 2011, og den offisielle åpningen er i april 2017.
I åpningsåret 1998 skulle Oslo Lufthavn håndtere en trafikk på 17 millioner passasjerer i året.
Nå utvider hovedflyplassen kapasiteten opp mot 30 millioner passasjerer med blant annet sentralbygg vest – en terminal 2 (T2) med 34 nye skranker som skal smelte sammen med den eksisterende terminalen. Til sammen vil dette utgjøre en 350 meter lang avgangs- og ankomsthall.
– Hovedtanken bak det arkitektoniske uttrykket er at den nye avgangs- og ankomsthallen skal være en kopi av den eksisterende slik at passasjerene får følelsen av å komme til en felles terminal. Jernbanestasjonen blir nå liggende i midten av det utvidede sentralbygget, noe som ytterligere legger til rette for kollektiv tilbringertjeneste. T2 viderefører dermed korte og effektive gangavstander, påpeker Hans Petter Stensjøen som er prosjektleder idriftsettelse i Avinor.
Også sikkerhetskontrollen skal utvides med mer effektive sikkerhetssluser. Her er Oslo Lufthavn allerede i verdenstoppen på kvalitet og lav køtid. I sommer var gjennomsnittlig kø på bare to minutter ventetid.
– Vi samler snø fra brøyting av banesystemet i et termisk snølager, som vi så utnytter som energikilde til kjøleanlegget. Etter det jeg forstår er vi første flyplass i verden som benytter denne energikilden, påpeker Avinors prosjektleder.
Dette, sammen med en utvidelse av eksisterende anlegg for termisk energi med nye varmepumper og utnyttelse av spillvann, gjør at forbruket av termisk og elektrisk energi reduseres med femti prosent i forhold til forbruket før T2-utvidelsen
Neste år vil mye dreie seg om en omfattende verifisering av alt utstyr, og enormt mange komponenter og løsninger, for å kontrollere at disse faktisk fungerer som forutsatt. I tillegg gjenstår det blant annet innredning av 20.000 nye kvadratmeter med kommersielle arealer.
– Det ble gjort et bevisst og veldig fornuftig grep da vi ble samlokalisert fra første stund. Det har gjort det mye enklere å få til en felles kultur og en felles forståelse for det som skal utføres og målet som skal nås, sier Hoel.
I åpningsåret 1998 skulle Oslo Lufthavn håndtere en trafikk på 17 millioner passasjerer i året.
Nå utvider hovedflyplassen kapasiteten opp mot 30 millioner passasjerer med blant annet sentralbygg vest – en terminal 2 (T2) med 34 nye skranker som skal smelte sammen med den eksisterende terminalen. Til sammen vil dette utgjøre en 350 meter lang avgangs- og ankomsthall.
– Hovedtanken bak det arkitektoniske uttrykket er at den nye avgangs- og ankomsthallen skal være en kopi av den eksisterende slik at passasjerene får følelsen av å komme til en felles terminal. Jernbanestasjonen blir nå liggende i midten av det utvidede sentralbygget, noe som ytterligere legger til rette for kollektiv tilbringertjeneste. T2 viderefører dermed korte og effektive gangavstander, påpeker Hans Petter Stensjøen som er prosjektleder idriftsettelse i Avinor.
Bagasje og sikkerhet
Siden flyplassen åpnet i 1998, har det blitt håndtert mer enn 100 millioner enheter med bagasje,. Nå får den nye delen av sentralbygget et helt nytt bagasjesystem som vil håndtere 3300 bagasjeenheter i timen. Frivillige «liksom-passasjerer» har allerede vært med på å teste ut nye funksjoner. Flere og mer omfattende tester på den utvidede flyplassen skal snart gjennomføres, slik at «barnesykdommene» er luket bort før de første «ekte» passasjerene tar flyplassen i bruk.Også sikkerhetskontrollen skal utvides med mer effektive sikkerhetssluser. Her er Oslo Lufthavn allerede i verdenstoppen på kvalitet og lav køtid. I sommer var gjennomsnittlig kø på bare to minutter ventetid.
Termisk snølager
T2 har etablert et unikt anlegg der snø brukes til kjøling.– Vi samler snø fra brøyting av banesystemet i et termisk snølager, som vi så utnytter som energikilde til kjøleanlegget. Etter det jeg forstår er vi første flyplass i verden som benytter denne energikilden, påpeker Avinors prosjektleder.
Dette, sammen med en utvidelse av eksisterende anlegg for termisk energi med nye varmepumper og utnyttelse av spillvann, gjør at forbruket av termisk og elektrisk energi reduseres med femti prosent i forhold til forbruket før T2-utvidelsen
85 prosent utbygget
Fortsatt jobber 1500 arbeidere daglig med utvidelsen av Oslo Lufthavn samtidig som det er full drift ved eksisterende flyplass. Utbyggingsområdet er skjermet med provisoriske vegger, men snart skal veggene rives siden mye av det rent bygningsmessige begynner å nærme seg slutten. 90 prosent av T2-prosjektet er nemlig ferdig bygget, innredningsarbeider pågår for fullt.Neste år vil mye dreie seg om en omfattende verifisering av alt utstyr, og enormt mange komponenter og løsninger, for å kontrollere at disse faktisk fungerer som forutsatt. I tillegg gjenstår det blant annet innredning av 20.000 nye kvadratmeter med kommersielle arealer.
1000 funksjonstester
– Vi skal gjennomføre over 1000 funksjonstester på mindre enn et år. Det er et voldsomt puslespill i tett samarbeid med driftsorganisasjonen. Den store utfordringen er å planlegge dette slik at alt skjer på riktig måte og ikke minst i riktig rekkefølge, sier teknisk koordinator i T2-prosjektet, Tor I. Hoel i ÅF Advansia AS som er innleid på prosjekt- og byggeledelse.Tett samarbeid
Hoel trekker frem det tette samarbeidet med driftsorganisasjonen Avinor og utbyggings- og prosjekteringsansvarlige som helt avgjørende for at den gigantiske utvidelsen har gått så bra hittil.– Det ble gjort et bevisst og veldig fornuftig grep da vi ble samlokalisert fra første stund. Det har gjort det mye enklere å få til en felles kultur og en felles forståelse for det som skal utføres og målet som skal nås, sier Hoel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.