Litt kunnskapsløst dette. Det har vært kjent siden Flyer One at det påløper kostnader til oppdateringer under hele flyets levetid. Dette kalles concurrency cost og er innebygget i priser på alle typer fly. I forbindelse med F-35 var produsent og Pentagon enige om å dele på utgiftene til dette en viss tid. Etter dette må kjøper dekke utgiftene selv. Update 3F er helt nødvendig og vil helt sikkert bli levert i eller til de norske flyene. Jeg tipper at Norge må dekke kostnadene til oppdateringen (Red.)
Nye fly uten planlagt kampkraft
De første F-35-flyene som kommer til Norge vil ikke ha den kampkraften flyene etter planen skulle ha, ifølge en ny rapport.
Kilde: NRK/NTB
Norge har i dag to F-35-fly som brukes til opplæring av piloter og støtteapparat, men neste år lander de første kampflyene på norsk jord som skal bli en del av det norske flyvåpenet.
I rapporten, som kommer fra et internt evalueringsorgan i det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon, står det at F-35-flyene som i dag er i tjeneste for US Marines ikke kan brukes i kamp.
Det står også at flyene har store begrensninger og mangler og trenger hjelp av andre fly til egen beskyttelse og et betydelig støtteapparat. Under en testperiode kunne til enhver tid bare halvparten av flyene brukes, fordi reparasjoner og vedlikehold var mer omfattende og tok lengre tid enn antatt.
– At det er en risiko forbundet med 3F har vært kjent lenge. Vi har tett dialog med USA og de andre partnerlandene for å følge opp dette. Men vi har erfaring med at tidligere versjoner av datapakker var varslet forsinket, men likevel ble levert som planlagt, svarer forsvarsdepartementet.
Andreklasses fly
Flyene skal ha base på Ørland hovedflystasjon, men ifølge en ny rapport vil flyene være andreklasses fly, sammenlignet med flyets eget potensial, og den kvaliteten flyene etter planen skulle ha, skriver Aftenposten .I rapporten, som kommer fra et internt evalueringsorgan i det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon, står det at F-35-flyene som i dag er i tjeneste for US Marines ikke kan brukes i kamp.
Det står også at flyene har store begrensninger og mangler og trenger hjelp av andre fly til egen beskyttelse og et betydelig støtteapparat. Under en testperiode kunne til enhver tid bare halvparten av flyene brukes, fordi reparasjoner og vedlikehold var mer omfattende og tok lengre tid enn antatt.
Kjent risiko
Det er datapakkene i flyene som avgjør hva kampflyene kan prestere. I Pentagons rapport står det at testingen av datapakken Block 3F, som er den de norske flyene skal leveres med, tidligst kan fullføres i 2018.– At det er en risiko forbundet med 3F har vært kjent lenge. Vi har tett dialog med USA og de andre partnerlandene for å følge opp dette. Men vi har erfaring med at tidligere versjoner av datapakker var varslet forsinket, men likevel ble levert som planlagt, svarer forsvarsdepartementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.