330.-ledelsen blir værende på Sola
Skvadronledelsen til 330.
skvadron, redningskvadronen, vil ikke bli flyttet fra Sola til Rygge slik
forsvarssjefen foreslår i sitt fagmilitære råd til regjeringen.
Av JAN-PETTER HELGESEN
UTSOLA
Det var prosjektleder Bjørn
Ivar Aarseth ved det såkalte NAWSARH prosjektet som opplyste at flytteplanene
er kansellert under et møte som næringsorganisasjonen Greater Stavanger
arrangerte om helikopterklyngen ved Stavanger lufthavn, Sola, onsdag 9.mars.
Aarseth viste til at spørsmålet om flytting til Østlandet dermed var avklart.
Han opplyste videre at
bygging av ny helikopterhangar med tre dokker for de nye redningshelikoptrene
fortsetter som planlagt ved den militære delen av flyplassen på Sola. I
forbindelse med nybygget vil det også være et eget tilbygg som skal huse den 10 til 12 personer
store ledelsen i 330.skvadron.
Det nye bygget skal være klar
til innflytting på nyåret neste år - i god tid før de to første nye
redningshelikoptrene av typen AW-101 kommer til Norge fra fabrikken i
sørvest-England. På Sola skal helikoptrene og besetningene gjennomgå innfasing
og trening inntil de blir operative og erstatter de eldre Westland Sea King i
norsk tjeneste i første halvdel av 2018.
Avdelingssjef Fredrik Jomaas
ved et flygende delelager - Foto: Jon Ingemundsen
Brennhet tema
Flytteprosessen er imidlertid
et brennhet tema i Luftforsvaret. Fredrik Jomaas fra 330. skvadron la under
møtet ikke skjul på at sterke krefter innen de militære rekkene fortsatt
arbeidet for å få redningskvadronen overført til Østlandet og Rygge.
Et oppløftende trekk til
fordel for Sola presenterte imidlertid direktør Arne Martin Gilberg ved det nye
Thales Simulator Senter. Gilberg opplyste at senteret hadde fått avtale om å
trene AW-101-besetningene i nye AW-101-simulatorer. Både piloter,
heisoperatører og øvrige besetningsmedlemmer skal få opplæring og trening i
spesialbygde simulatorer.
Arbeidet med det nye
101-senteret er allerede kommet godt i gang. Bygget som ligger ved siden av
senterets H-225-simulator skal etter planen stå ferdig 18. november i år.
Av de seks aktive basene til
330. skvadron kommer virksomheten i Florø vil midlertidig å bli satt ut til en
sivil operatør i årene med innfasing av AW-101. Mangel på helikoptre og
flygende personell under omskolering gjør dette nødvendig.
To selskaper gjenstår i
anbudsrunden. Dette er CHC Helikopter Service og Bristow Helicopters. Begge har
sine hovedbaser på Sola.
Midlertidig løsning vil det
også bli for helikopterlandingsplassen til Stavanger Universitet Sjukehus.
Under bygge- og flytteprosessen for nytt sykehus på Ullandhaug i Stavanger vil
de kommende redningshelikoptrene bli nødt til å bruke en provisorisk
landingsplass ved Vannassen i Stavanger. Denne erstatter Norsk Luftambulansens
base ved selve sykehuset i Bekkefaret.
Foto
Eurocopter
De trange tidene med stadige
innsparinger innen oljevirksomheten gjør at oljeselskapene kutter utgifter også
innen helikoptertjenestene. Dette rammer blant annet selskapet Blueway Offshore
Norge. Her har Norske Shell sagt opp sin kontrakt om offshoreflyging fra
Kristiansund til selskapets installasjoner i nordre del av Nordsjøen.
Oppsigelsen gjelder fra 31. mars og ble brutt etter knappe to års drift.
Avtalen hadde gyldighet i tre år med fem års opsjon.
- De fleste av de 19 ansatte
i selskapet mister arbeidet, opplyser Øyvind Øglænd i Blueway. Det ene av to
H-225-helikoptre vil også bli overført til datterselskapet Dancopter i Danmark.
Samtidig med kontraktbruddet
vil også Thales-senteret på Utsola miste treningsavtalen de hadde med
helikopterselskapet.
Eierskapet til Blueway
Offshore Norway som har hovedbase på Sola, ble i fjor høst overtatt av det
belgiske selskapet NVG-Group i Ostende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.