Pilot hevder han drakk en halvflaske Jägermeister først etter nødlandingen
Den 36 år gamle helikopterpiloten lå alene i fjellsiden med skadet rygg, men fant ikke smertestillende i medisinskapet i flyet. Derimot fant han en flaske Jägermeister kjøpt på Taxfree.
Det forklarte han i Nord-Troms tingrett fredag der han står tiltalt for å ha fløyet helikopter i alkoholpåvirket tilstand.
Landingen var så hard at helikopteret fikk omfattende skader. Nødpeilesenderen ble også utløst, noe som gjorde at letemannskapene kort tid etter ulykken fant havaristen.
Piloten ble lettere skadet i nødlandingen og ble frakta til sykehuset i Tromsø for behandling. Der oppdaga legene at mannen hadde brudd i ryggvirvelen.
Helikopteret var av typen Eurocopter EC120 og var eid av Kallax Flyg.
Dette bestrider den 36 år gamle mannen.
Han sier det var først da han havarerte i fjellet at han startet drikkingen.
Han forteller at han da kom inn i sin egen virvelvind, såkalt vortex. Da må man senke helikopteret for å komme seg ut av sin egen forbrukte luft forklarte mannen.
– Da var jeg allerede i så lav høyde at det var vanskelig å komme ut av turbulensen, sa den tiltalte i retten.
– Derimot fant jeg en flaske Jägermeister som jeg hadde kjøpt på taxfree på Gardermoen for en måned siden. Jeg visste jo ikke når det kunne komme noe hjelp. Kom de om en time eller om 10 timer? Jeg forsøkte da å døyve min egen smerte med en halv flaske Jägermeister. Det hjalp en del, forklarte han.
– Hvor var du da du drakk flasken? spurte aktor.
– 50 meter unna helikopteret kanskje. Det er vanskelig å si. Flasken ligger på fjellet ennå. Det er bare å dra opp og se.
– Var du redd for at det skulle bli stilt spørsmål om at du drakk etter ulykken?
– For å si det sånn; det er umulig å fly med 2,29 i promille. Det hadde ikke vært mulig. Selv ikke med 1 i promille hadde vært mulig, sa den tiltale.
Mannen er også tiltalt for å ha drukket alkohol etter ulykken. I følge Luftfartsloven er det ulovlig å ha nydt alkohol eller tatt annet berusende eller bedøvende middel de første 6 timene etter å ha gjort tjeneste ombord til tross for at han eller hun forstod eller måtte forstå at det kunne bli innledet politietterforskning vedrørende hans eller hennes forhold i tjenesten.
Denne regelen finnes ikke i Sverige, og den svenske piloten sier han ikke kjente til denne regelen.
Også flysjefen i det svenske helikopterselskapet forklarte seg i retten. Han sier også at denne norske regelen om å avstå fra alkohol 6 timer etter en ulykke var ukjent for alle i selskapet.
Han fortalte også at to ansatte i selskapet hadde snakket med flygeren før han tok av fra Alta uten at de hadde merket at mannen var påvirket av alkohol. I tillegg er det også vist til at en sikkerhetsvakt ved Alta lufthavn kjørte piloten ut til helikopteret før han tok av. Heller ikke denne vakten merket at mannen var påvirket av alkohol.
Mannens forsvarer, Sven Crogh, sier mannen ikke kan straffes for dette fordi han ikke var kjent med forbudet mot å drikke alkohol 6 timer etter ulykken.
«Den 15. august 2015 skulle helikopteret flys fra Alta til Kiruna. Det var visuelle flyforhold og sørøstlig vind. Da helikopteret nærmet seg Reisadalen utførte flygeren en høyresving, og da helikopteret kom til en nordvestlig kurs tapte det høyde selv om fartøysjef trakk i kollektivspaken. Helikopteret sank vertikalt, landet hardt og ble stående på understellet. Helikopteret fikk omfattende skader. Flygeren fikk skader som medførte sykehusinnleggelse.»
Lettere skadet i nødlandingen
Mannen var alene i helikopteret og var på vei fra Alta til Kiruna da det i august i fjor måtte nødlande i Reisadalen i Nord-Troms.Landingen var så hard at helikopteret fikk omfattende skader. Nødpeilesenderen ble også utløst, noe som gjorde at letemannskapene kort tid etter ulykken fant havaristen.
Piloten ble lettere skadet i nødlandingen og ble frakta til sykehuset i Tromsø for behandling. Der oppdaga legene at mannen hadde brudd i ryggvirvelen.
Helikopteret var av typen Eurocopter EC120 og var eid av Kallax Flyg.
2,29 i promille
Statsadvokaten har tatt ut tiltalen mot mannen fordi de mener mannen hadde 2,29 i promille da han fløy helikopteret.Dette bestrider den 36 år gamle mannen.
Han sier det var først da han havarerte i fjellet at han startet drikkingen.
Så fjellrev
Flygeren forklarte i retten at han forut for ulykken så to fjellrever og at han deretter endret retning på helikopteret for å se på disse revene.Han forteller at han da kom inn i sin egen virvelvind, såkalt vortex. Da må man senke helikopteret for å komme seg ut av sin egen forbrukte luft forklarte mannen.
– Da var jeg allerede i så lav høyde at det var vanskelig å komme ut av turbulensen, sa den tiltalte i retten.
Dempet smerten med Jägermeister
– Sjokket kom umiddelbart etter at jeg traff bakken. Da var det bare å slå av helikopteret fortest mulig, og jeg gikk ut av helikopteret for å sjekke at bensintanken ikke var skadet. Jeg var bare glad jeg overlevde. Jeg lette etter noe smertelindring i førstehjelpsskrinet, men fant ikke noe.– Derimot fant jeg en flaske Jägermeister som jeg hadde kjøpt på taxfree på Gardermoen for en måned siden. Jeg visste jo ikke når det kunne komme noe hjelp. Kom de om en time eller om 10 timer? Jeg forsøkte da å døyve min egen smerte med en halv flaske Jägermeister. Det hjalp en del, forklarte han.
– Hvor var du da du drakk flasken? spurte aktor.
– 50 meter unna helikopteret kanskje. Det er vanskelig å si. Flasken ligger på fjellet ennå. Det er bare å dra opp og se.
– Var du redd for at det skulle bli stilt spørsmål om at du drakk etter ulykken?
– For å si det sånn; det er umulig å fly med 2,29 i promille. Det hadde ikke vært mulig. Selv ikke med 1 i promille hadde vært mulig, sa den tiltale.
Mannen er også tiltalt for å ha drukket alkohol etter ulykken. I følge Luftfartsloven er det ulovlig å ha nydt alkohol eller tatt annet berusende eller bedøvende middel de første 6 timene etter å ha gjort tjeneste ombord til tross for at han eller hun forstod eller måtte forstå at det kunne bli innledet politietterforskning vedrørende hans eller hennes forhold i tjenesten.
Denne regelen finnes ikke i Sverige, og den svenske piloten sier han ikke kjente til denne regelen.
Også flysjefen i det svenske helikopterselskapet forklarte seg i retten. Han sier også at denne norske regelen om å avstå fra alkohol 6 timer etter en ulykke var ukjent for alle i selskapet.
Han fortalte også at to ansatte i selskapet hadde snakket med flygeren før han tok av fra Alta uten at de hadde merket at mannen var påvirket av alkohol. I tillegg er det også vist til at en sikkerhetsvakt ved Alta lufthavn kjørte piloten ut til helikopteret før han tok av. Heller ikke denne vakten merket at mannen var påvirket av alkohol.
Mannens forsvarer, Sven Crogh, sier mannen ikke kan straffes for dette fordi han ikke var kjent med forbudet mot å drikke alkohol 6 timer etter ulykken.
Havarikommisjonen har undersøkt ulykken
Statens havarikommisjon har gjort en begrenset undersøkelse etter ulykken og har konkludert følgende:«Den 15. august 2015 skulle helikopteret flys fra Alta til Kiruna. Det var visuelle flyforhold og sørøstlig vind. Da helikopteret nærmet seg Reisadalen utførte flygeren en høyresving, og da helikopteret kom til en nordvestlig kurs tapte det høyde selv om fartøysjef trakk i kollektivspaken. Helikopteret sank vertikalt, landet hardt og ble stående på understellet. Helikopteret fikk omfattende skader. Flygeren fikk skader som medførte sykehusinnleggelse.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.